Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 nov, 2019 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Bedankt Jeroen!

Ja heren, nu er weer 2 projekten af zijn, heb ik weer meer tijd voor deze.
Om te beginnen, heb ik de houders van de luchtketels, aan de hand van wat detail foto's, herzien.
Deze netjes gevormd en de grijze luchtketeltjes er op geplakt.

photo 490927

Vervolgens zijn de opbergkasten deze keer volledig uit de zijkant gezaagd, want ik was even niet zo tevreden met de 1e situatie.
De deurtjes komen op gelijke hoogte met de deurlijsten en na deze ingreep zit het er een stuk strakker in dan de 1e poging.
De lijsten steken 0,25mm uit en voor een deurtje, zoals het eerst zat, zou ik een 0,5mm plaatje dunner moeten schuren, wat ook de nodige inspanning kost.

photo 490925

photo 490923

En met het deurtje.

photo 490935

Ook is hier te zien dat het rivetten in volle gang is, voorzijde moet alleen nog aan de boven en onderzijde van het raamrubber gedaan worden....

photo 490924

En het dak is de ene helft nu ook gedaan.

photo 490934

Om de daknaad te vullen heb ik deze keer geen putty gebruikt, maar secondelijm.
Toen dit uitgehard was, alles glad schuren, en het resultaat is een volledig glad dak en nergens een naad meer te voelen of te zien.

Dan de cabinesteunen aanpassen zoals op de referentie foto's.
Deze worden uiteindelijk 2mm hoger, wat automatisch betekend dat je de cabine pootjes 2mm in moet nemen.

photo 490930

photo 490931

De vooras is nu ook geplaatst en heb ik de remboosters van de Marmon kit gebruikt.
Uit deze kit gebruik ik ook de motor, die een beetje herzien wordt voor deze FLB.

photo 490928

photo 490929

Dan als laatse een kleine tip.
Met het gladschuren van de naad van de bestuurdersdeur, heb ik zelf een schuurpadje gemaakt.
Die naad van dit beluchtersluikje moest nog een beetje geplamuurd worden en nog eens glad geshuurd worden, zonder de rivets te beschadigen.

Een waterproof schuurpapiertje met Bison Kit op een 1mm dik styreen plaatje plakken, laten drogen en dan waterproofen maar.
Uiteindelijk is het volledig glad en niets beschadigd.
Op deze manier kan je elke vorm van schuurpad maken. :wink:

photo 490932

Goed heren, dit waren de ontwikkelingen, en tot de volgende maar weer!

photo 474297

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 23:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Je P&D-set heeft al aardig opgebracht Hermann :lol: .
Alweer zo'n geduld werkje om al die rivetten te vervangen, maar, zoals het meeste priegelwerk, het gaat je goed af :wink: :brouw: .

Succes verder.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2020 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Zoals Eddy al aanhaalde, het rivetten is inderdaad een geduld zaakje.
Na héél veel slaan en plakken, is de cabine nu gereed met de rivet werkzaamheden.
De deurtjes van de opbergvakken zijn ook opnieuw gemaakt en meer naar achteren verplaatst.

photo 495428

photo 495429

photo 495430

Aangezien dit een later model is, heb ik niets aan het interieur van de AMT kit.
Dit betekend dat het gehele interieur zelf gemaakt wordt.
Het bed is het enige onderdeel wat gebruikt wordt.

photo 495426

photo 495425

photo 495427

Alles wordt op een gehele bodemplaat geplakt, en als alles goed droog en uitgehard is, dan wordt de motortunnel er uit gezaagd.
Bij de Marmon heb ik dit op exact dezelfde manier gedaan, en voorkom je hiermee dat de boel scheef gaat trekken.
Dan na veel passen, vijlen en schuren.....

photo 495431

photo 495432

photo 495433

Past het allemaal als een huis.
Volgende klus is het rechtere dashboard en de deurpanelen gaan maken.
Als het laatste, even wat overall plaatjes.

photo 495436

photo 495435

photo 495434

photo 495437

Dit was het voor vandaag, en zoals gewoonlijk.......tot de volgende!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2020 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Begint al een mooie brute truck aan het worden Hermann :brouw:
Mooie details zo met de punched rivets. Beter als met de decals van Archer zoals ik toentertijd het heb gedaan.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2020 9:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
Ha Herman.
wat een monnikenwerk zeg, prachtig.
ik ben ook niet van dat amerikaanse spul, maar jij maakt hem wel mooi, goed de vorm erin, en straks heb je een strak exemplaar in je kast staan.
die klinknagels ook strak op 1 lijn te krijgen, moet je niet te veel drank innemen :brouw: , anders komt het nooit goed.
succes met de verdere bouw.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2020 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Prachtige freightshaker aan het worden Hermann!

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2020 14:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Bedankt voor jullie reactie's heren! :brouw:

Ja Eddy, ik heb zo door de tijd heen ook al de diverse mensen de Archer decals zien gebruiken, en ook de diverse nadelen ten op zichte van deze rivet methode gezien.

Ja Richard, dit soort werk kan je beter met een A-vrij sapje doen, anders komt het inderdaad niet goed.......of je plaatst hem in de rubriek "modelbouw anders". :lol: :lol:

Ja heren, weer wat kleine vorderingen bij deze FLB.
Om te beginnen, heb ik het dashboard van de FLC kit opgezocht en het opbergkastje aan de rechterzijde er af gesneden.
Dit dashboard wordt met styreen nagebouwd, en dit dashboard van de kit wordt uiteindelijk omgebouwd voor de laatste FLA ombouw.

photo 495904

Door de andere vormen van dit dashboard, moest de motortunnel nog ietwat gewijzigd worden.
Het vlakke gedeelte moest nog een stukje langer worden, en het schuine gedeelte wat korter en onder een scherpere hoek.
Tevens 2 strippen aan de voorzijde die het interieur afsluiten als deze in de cabine geschoven zit.
Doordat de grill veel breder is, zou je van buiten af zo het interieur in kunnen kijken, en dat ziet er dan weer een beetje raar uit. :?

photo 495900

Tevens is de motortunnel open gesneden en heb ik de behuizingen van de opstappen onder de bodemplaat gelijmd.
Deze behuizingen steken een klein beetje uit, zodat deze op de strippen rusten, die aan de binnenzijde van de cabine gelijmd zitten.
Hiermee blijft de bodemplaat op de juiste hoogte.

photo 495901

photo 495898

Hieronder zien jullie hoe deze behuizingen op de binnenstrip rusten.

photo 495903

photo 495909

En de buitenzijde....

photo 495899

En de functie van de 2 afsluitstrippen in beeld.

photo 495902

En even met de grill en koplampbehuizingen voor het idee.

photo 495910

Na de 1e laag primer gelijk de oneffeheden aan het licht gebracht, en de paar plekken gelijk verholpen.
Tevens is hieronder goed te zien dat de daknaad helemaal glad is.
Deze keer heb ik de naad met secondelijm bewerkt, in plaats van putty.

photo 495908

Dan de nieuwe drives op de achterassen.....

photo 495907

En een overall beeld tot nu toe.
Let wel, de velgen zijn er puur voor het passen, later zal ik de 5-hole velgen bestellen en deze rondom er onder zetten. :wink:

photo 495905

photo 495906

Dat was hem weer voor vandaag, en tot de volgende maar weer.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2020 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Geweldige vooruitgang Hermann, maar wat een monnikenwerk is die rivets maken en plakken.....
Je maakt er weer een serieus werkstuk van, succes nog even! :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jan, 2020 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!
Ja Onne, als het rivet werk klaar is dan zie je eigenlijk niet meer dat je zo veel rivets hebt zitten slaan! :lol:

En we gaan door!!!
Het dashboard is nu gereed, was een hoop gepruts, maar dan heb je in ieder geval een dash wat beter bij dit model past.
Onder een foto met het grijze FLC dash, en daaronder het bredere voor de FLB.

photo 496133

En met tape op de motortunnel.....

photo 496132

Dan was het de beurt aan het hemeltje, deze moest ook zelf gemaakt worden omdat deze ook totaal anders is.

photo 496130

photo 496129

Deze heb ik voor de maten en vormen in een andere Freightliner cabine gemaakt, omdat je hier meer bewegings vrijheid hebt doordat het een halve cabine is. :wink:

photo 496131

En de fit in de FLB cabine.....

photo 496134

En het sluit naadloos aan.

Als laatste een dry-fit en een totaalbeeld tot nu toe.

photo 496136

photo 496137

photo 496135

photo 496138

photo 496139

Dan zijn nu de deurpanelen aan de beurt.
Tot de volgende!

photo 496149
Bron: Hanks Truck Pictures by Gary Morton.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jan, 2020 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 maart, 2008 13:55 pm
Berichten: 536
Woonplaats: Westfriesland
Dit wordt een mooie uitvoering. Goed bezig zo Hermann.
De gele uitvoering van Parsons heeft toch wel mijn voorkeur. :wink:

_________________
Ervaring krijg je pas, net nadat je het nodig hebt gehad!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement