Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooi blauw kleurtje hoor Jeroen :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 19:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Korrelexpress schreef:
Mooi blauw kleurtje hoor Jeroen :brouw:


Dank je! Ik ben benieuwd hoe het er in z'n geheel uit ziet.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
jeroentsje schreef:
moddertrukker schreef:
Als je (zoals jij ) 'n 6x2 bouwt, dan kloppen de naven in de wielen van de laatste as niet. Deze zouden zeker de helft korter moeten zijn. Ik weet in hoeverre je deze Scania kloppend wil krijgen met de werkelijkheid maar het is zo even 'n opmerking..


Hoi Jeroen, dank je dat is een goede opmerking. Ik heb de laatste tijd wat geleerd over assen en wielen en zo, maar dit wist ik nog niet. Ik twijfelde sowieso al over de wielen die bij de kit zitten, ik vind ze niet heel mooi. Ik wist ook nog niet precies hoe alles eruit zou komen te zien maar nu ik bij deze kleur van de cabine uit kom zou een betere set wielen er wel bij passen.


Ik zou als ik jou was eens kijken naar foto's van echte Scania's en op welke manier ze aangedreven (bijvoorbeeld 6x2, 6x4, met naafreductie of zonder naafreductie) zijn. Je zult zien dat er verschillende mogelijkheden zijn.
Ik zelf vind de wielen zoals ze tegenwoordig in de bouwdozen zitten ook niet alles en maak er regelmatig werk van om ze er anders uit te laten zien.
Het kan soms als op een redelijk simpele manier. Door de naven via de achterkant uit de velgen te snijden of boren en daarna zelf iets maken wat meer lijkt op de werkelijkheid.
Maar het is maar net hoever je er zelf mee wilt gaan..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2019 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Ik wilde dit weekend graag de cabine spuiten en als het goed is gaat dat ook lukken. Ik heb een tijdje nagedacht over de verschillende opties om de cabine en het interieur te bouwen maar uiteindelijk heb ik het gedaan zoals ik het wilde doen, namelijk de cabine om het interieur heen bouwen maar daarna wel de cabine in zijn geheel spuiten. Het interieur in de carrosserie schuiven is altijd al een lastig moment ook als het de bedoeling is om het zo te doen :-) ... Ik wilde niet het risico nemen dat er iets stuk zou gaan of zoiets.

Dus... ik heb het interieur gebouwd en geverfd, ik hou het simpel en netjes bij deze truck. Alles zit erin behalve het dashboard, dat doe ik na het spuiten.

Afbeelding

Daarna heb ik de ramen afgeplakt van binnenuit.

Afbeelding

Het dak heeft twee delen, het buitenste deel spuit ik apart, het binnenste deel heb ik los op z'n plek gezet om de binnenkant te beschermen.

Afbeelding

Nu kan ik morgen alles af spuiten, ik ben benieuwd. Ik heb de achterste spatborden ook weer in de primer staan, ik had ze glanzend zwart en ik was er ook tevreden mee, maar ik zag van de week een hoop mooi gespoten trucks met de spatborden in kleur meegespoten... Ik vind dat er heel mooi uit zien en dat wilde ik dus ook bij nader inzien :-)

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 1:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ik wens je veel succes.
Met je werkwijze zal je een ervaring rijker worden.

groetn, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Het spuiten is klaar en de cabine is dicht. Ik heb al wat gepolijst maar het kan nog wel wat hebben.

Ik heb de binnenkant simpel gehouden.

Afbeelding

De cabine en de neus, dry fit op het chassis. Het is een flink ding.

Afbeelding

Afbeelding

De voorruit geeft wat problemen. Er zit een kromming in die niet echt lekker overeenkomt met die van de cabine. Hij zat netjes vast maar is rechts onderin los gekomen. Ik weet nog niet of ik hem eruit haal of dat het lukt om die hoek weer vast te zetten...

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Mooie kleur en mooi gespoten zo te zien, hopelijk lukt het nog met de voorruit, ramen monteren vind ik altijd het meest spannend bij het bouwen. De manier van monteren is bij elk model ook verschillend.

Je ziet wel dat de manier van monteren soms wordt bedacht door iemand die zelf nog nooit een model heeft gebouwd....

Succes :brouw:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dank je, ja ik ben ook altijd blij als de ramen er zonder krassen en vette vingers (die je dan pas ziet als je er niet meer bij kunt) in zitten. De zijraampjes van dit model moesten vanaf binnen en pasten echt perfect. De voorruit zit vanaf de buitenkant vast, wat op zich wel prettig is zodat ie er nooit in kan vallen :-) Maar hij past net niet lekker. Als ik de kromming probeer aan te passen dan breekt ie vast dus ik blijf er wat dat betreft liever vanaf.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: vr 06 maart, 2020 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Hoi allemaal, ik wilde binnenkort weer eens verder gaan met de Scania. In de winter kan ik niet airbrushen (de schuur is te nat en te koud) dus dan doe ik alleen dingen die ik met de kwast verf. Ik heb een aantal 1:35 trucks gebouwd de afgelopen tijd.

Maar goed, gisteren onderweg naar het werk de grote Daf torpedo's van A. Jansen weer eens zien rijden en toen kreeg ik weer ideeën over dit project. Dus ik dacht 's middags alles eens uit de dozen te halen en te kijken hoe het er ook weer voor stond. Eind vorig jaar nog eens gedaan maar daarna niet meer, sinds september zit alles eigenlijk opgeborgen.

Tot mijn grote schrik zaten er in alles wat ik blauw gespoten had scheuren!

Afbeelding

Ik vermoed dat de verf toch nog niet voldoende was uitgehard voordat ik de clear erop heb gespoten... en na een maand of 5 begint dat dus blijkbaar te scheuren. Ik werd er even wat minder blij van! Maar ja sh*t happens. Geen probleem om de losse onderdelen te strippen maar de cabine zat al in elkaar. Vanmorgen toch eerst maar eens een poging gewaagd om die uit elkaar te halen en dat ging wonderwel best aardig. Alleen het achterpaneel gaf wat problemen, die zat echt goed vast. Maar het is uiteindelijk gelukt zonder al te veel schade en ik ben zelf ook heel gebleven. Die hobbymesjes zijn scherp :-)

Afbeelding

Uithuilen en opnieuw beginnen. Eerst nog iets anders afmaken en dan ga ik daarna verder met deze.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Goedenavond, de onderdelen zijn inmiddels weer (een soort van) wit. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, en ook nieuwe ideeën. Ik wil een hele andere kant op gaan met de Scania. Voor wat betreft de kleuren ben ik er nog niet uit maar in elk geval ga ik hem ombouwen naar dit (nou ja niet precies deze maar iets soortgelijks):

Afbeelding

Blijkbaar vind ik het leuk om het mezelf moeilijker te maken dan nodig :-)

Zoals jullie kunnen zien heeft de kipper geen slaapgedeelte aan de cabine dus dat wilde ik eerst maar eens aanpakken. Om de delen te krijgen die ik wilde moest ik per zijpaneel 4 keer zagen. Ik heb de lijnen zo netjes mogelijk afgetekend op basis van de rechte paneellijn van de deur.

Afbeelding

Het zagen ging best wel aardig goed gelukkig.

Afbeelding

Daarna de delen die ik niet nodig had ertussen uit gehaald.

Afbeelding

De losse delen zijn gelijmd en verstevigd met styreen strip aan de achterkant. Ik heb alles eerst een beetje opgeschuurd zodat ook de primer die er niet af wilde bij het strippen er ook af was.

Afbeelding

Na het nodige vullen en schuren heb ik de paneellijn opnieuw aangebracht.

Afbeelding

Dit is nu de stand van zaken. Ik heb er eerst maar eens wat primer over gespoten om te kijken wat er nog moet gebeuren. Er moet nog wel wat gevuld en geschuurd worden, maar het is in elk geval gelukt om het paneel in de vorm te krijgen die ik wilde.

Afbeelding

Morgen weer verder.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement