Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 6:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Caterpillar D8H
BerichtGeplaatst: vr 02 jul, 2021 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Wel, je vorderingen beginnen weer vorm te krijgen Eddy. Mooi!
Ik heb met de verven van Zero Paints hele goeie ervaringen, het is mijn "voorkeurs-leverancier" zelfs! :wink:
Evenwel heb ik het idee dat de oudere generaties Caterpillars toch wat geler van kleur waren dan de Caterpillar-verf van Zero Paints tegenwoordig is.
Bij nader inzien klopt dat, lees en bekijk https://www.caterpillar.com/en/company/history/archive/the-evolving-look-of-cat-machines.html maar eens.

D'r zijn er meer die daarmee stoeien............: Afbeelding Afbeelding
Zelfs onder eigenaren van antieke Caterpillars is daar discussie over: https://www.acmoc.org/bb/discussion-d72/18010-another-old-cat-yellow-paint-thread#143583
Ooit heb ik eens een spuitbusje gele verf op de kop getikt, ik dacht "narcis geel" wat ik beter vond matchen, maar goed: aan verven / spuiten ben ik nog láng niet toe hiermee............... :lol: :lol:

Zoals gezegd heb ik de afgelopen dagen eens wat op het WWW rondgekeken naar foto's van deze "ouwe" D8's, en dan mét cabine.
Nou, da's schrikken!! Schrikken, omdat ik er toch wel zo'n 7 á 8 verschillende tegenkwam. Het kunnen er meer zijn!
Mijn idee is om de meest vierkante cabine te kiezen (dat lijkt me met bouwen ook nog wat makkelijker, ahum...), maar dan wel die met scharnierende deuren. Je hebt ook versie's met schuifdeuren.......
Op basis van de grote diversiteit vermoed ik zelfs dat de dozers door Caterpillar werden gebouwd en geleverd, maar dat er in de diverse landen waar ze werden afgenomen pas een cabinebouwer aan te pas kwam.
Enfin, wie het weet mag het zeggen!

Ik zal effe een fotootje toevoegen van degene die mijn voorkeur heeft:

Afbeelding

Afbeelding

Zelfs afbeeldingen van losse cabine's kom je (sporadisch) tegen!

Afbeelding

Weer een andere, vierkante variant, maar met aan de voorzijde weer driehoekige ruiten.......:

Afbeelding

Afbeelding

Deze cabine komt heel erg in de buurt!!
M'n definitieve keuze heb ik echter nog niet gemaakt. Ook niet zo gek met zoveel varianten.... :roll:


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Laatst bijgewerkt door Whitesnake op za 03 jul, 2021 20:15 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Caterpillar D8H
BerichtGeplaatst: za 03 jul, 2021 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Hoi Jan,

Bedankt voor reactie en weblink's enzo.

Over kleuren valt te twisten dat blijkt wel weer. :lol:
Gelukkig maakt het voor mijn project niet zoveel uit want dit wordt een echt doorgewinterd werkpaard. :wink:

Maar zo,n cabine ziet er inderdaad wel gaaf uit op een D8. Ga je terzijne tijd er een bouwverslag van bijhouden denk je?

Vandaag is lopen stoeien met de airbrush en wat voor mij ook nieuwe technieken uit geprobeerd.
Zoals gezegd zou ik de zouttechniek toepassen en hier onder een kleine uitleg en het resultaat.

photo 540181

Ik heb hiervoor de motorkap als probeer item gebruikt.
1. Je spuit een roestkleur als beginlaag.

photo 540179

2.Vervolgens maak je het nat met water zodat het zout eraan blijft zitten.

photo 540180

3.Daarna spuit je de orginele kleur er goed overheen. In mijn geval Tamiya Yellow verdunt met Tamiya wit.

photo 540182

4.Goed droog laten worden en dan is dit het resultaat.

photo 540184

Het ziet er nu al niet meer zo uit omdat ik er al weer verder ben met het verweren :wink:

Hieronder nog wat meer onderdelen en het resultaat met de gebruikte techniek.

photo 540186

photo 540185

photo 540183

Ben nu bezig met de rups/tracks en de daarbij horende aandrijving.

Tot zover de update,
Eddy.

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Caterpillar D8H
BerichtGeplaatst: za 03 jul, 2021 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hey Eddy,

Om je vraag maar gelijk te beantwoorden: JA, ik denk inderdaad dat ik er t.z.t. een Brouwverslag van ga maken!

Dan over de/je zoutmethode: eerlijk gezegd heb ik er helemaal geen ervaring mee (nog nooit gedaan, doch wél in geïnteresseerd geraakt!), maar was het niet zo dat men zoveel mogelijk zout in water oplost, dit op het model aanbrengt (met plantenspuit) en laat drogen, waarbij het zout kristalliseert. Vervolgens de kleur spuiten en nadat die voldoende gedroogd is, met warm water de zoutkristallen weer wegwassen........?
Maar: ik laat me graag bij-praten!!
Jouw methode lijkt me letterlijk nogal "grof"; de achtergebleven plekken die de roestkleur hebben zijn nogal groot uitgevallen......
Niet bedoeld als kritiek hoor, begrijp me goed!!
Nog wel even een vraag: welke verf en kleur gebruik je voor de roestige ondergrond?

Ik beschik over de "luxe" dat ik ergens en half-gebouwde Cat D8 in een doos heb liggen. Heb die ooit via Marktplaats eens op de kop getikt.
Als de bouw van "m'n eigen" D8 nou heel erg voorspoedig gaat, zou ik die half-gebouwde misschien weleens als oude roestige versie willen neerzetten. Wie weet, aan ideëen alhier meestal géén gebrek!! :wink

Succes verder Eddy!!


M.vr.gr
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Caterpillar D8H
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2021 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Wordt wel wat Eddy :wink:
Maar lijkt inderdaad wel wat grof. Zout misschien een beetje fijnmalen? Voor de kleinere roestplekjes?

Tja het Caterpillar geel is altijd goed voor discussie. Heb voor de mijne verf gehaald bij de groothandel, weet niet hoe de Zero paints geel eruit ziet, maar vind dit geel vind ik aardig treffend...
De mijne is trouwens factory fresh. :wink:

photo 384725

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Caterpillar D8H
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2021 13:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Bedankt voor de opbouwende kritiek jongens,

ik ga ermee aan de slag en heb inmiddels de lagen alweer terug gebracht naar de ZeroPaints laag.:wink:

Whitesnake schreef:
maar was het niet zo dat men zoveel mogelijk zout in water oplost, dit op het model aanbrengt (met plantenspuit) en laat drogen, waarbij het zout kristalliseert. Vervolgens de kleur spuiten en nadat die voldoende gedroogd is, met warm water de zoutkristallen weer wegwassen........?


Deze techniek ken ik dan weer niet. maar dan zou je deze variant van de zouttechniek alleen op enamels verven kunnen gebruiken.
Ik heb bij de mijne als basis de ZeroPaint Caterpillar Yellow en daaroverheen weer acryl verf om het makkelijker te kunnen corrigeren met alcohol. Maar goed ieder z'n ding.

Die van jou is ook een schitterend exemplaar Onne. :brouw:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Caterpillar D8H
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2021 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Ik ken ook alleen jouw zouttechniek Eddy, heb het ook al geprobeerd, nog niet helemaal top overigens, maar al doende leert men.

Dank je Eddy, ik durfde de mijne niet te verweren....
Heb later zelfs nog een een plastic hoes over de stoel aangebracht op aangeven van iemand die wist dat ze zo buiten de fabriek op transport stonden te wachten.

Succes verder :brouw: :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Caterpillar D8H
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2021 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hey mannen (en voor zover aanwezig: dames),

@Onne: ziet er zeer fraai uit!! Enige puntje van (positief bedoelde!) kritiek is dat ik het gaas van de grille erg mooi vind, maar dat niet erachter had gezet. Op deze manier doet 'ie afbreuk aan het werkelijke model.
Let wel: da's mijn persoonlijke mening!! De grille oogt sowieso véle malen mooier met gaas erin, in plaats van met een decal.
Ik overweeg (ter zijner tijd) om misschien alle gaatjes erin te boren........

Maar verder: een bijzónder mooi model!!!
En ook ik bouw het liefst O.O.B., met wellicht hier en daar een kleine aanpassing, maar wel, net zoals jou, "Factory Fresh".
Die tip van Edwin met het oog op de hoogte van de rups-elementjes vind ik trouwens wel waardevol: zelfs af-fabriek zijn ze niet zo hoog als in de bouwdoos. :wink:


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Caterpillar D8H
BerichtGeplaatst: do 08 jul, 2021 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Dank voor de complimenten mannen :D

@Jan tja eigenlijk niet goed opgelet bij het bouwen en het gaas dus aan de binnenkant gedaan. :oops:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Caterpillar D8H
BerichtGeplaatst: wo 06 okt, 2021 0:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hey mannen,

Wederom een kleine bijdrage van mijn kant.
Het lag (eigenlijk al járen) in mijn bedoeling een bouwdoos als deze Cat D8H te bemachtigen, en daar is een tijd geweest waarin dat erg lastig was, simpelweg omdat 'ie niet meer in productie was. Zou te maken kunnen hebben met productie- en/of licentierechten.
Enfin, op sites als Ebay e.d. waren nog wel oudere exemplaren te vinden, maar tegen voor mij onredelijke prijzen, met bijkomende onredelijke vervoerskosten......

Tot ik op Marktplaats, een aantal jaren geleden, een half-gebouwde kit vond die niet verder werd afgebouwd omdat de eigenaar een te hoge leeftijd had bereikt, en wellicht daardoor met beperkingen te maken kreeg. Ik heb de kit aangeschaft en toen ergens in de buurt van Woerden ergens opgehaald.
Z'n dochter kwam aan de deur en vertelde dat het bouwen door haar vader niet meer ging, en dat ze er een volgende liefhebber voor hadden willen zoeken. Wel ik kon haar verzekeren dat ze die hadden gevonden!!!

Inmiddels, heel wat jaartjes verder, begint het toch weer erg te kriebelen, en heb ik deze half-gebouwde kit weer voor de dag gehaald.
Zoals gezegd met de bedoeling om 'm ooit zelf te gaan bouwen, maar inmiddels is de bouwdoos weer in produktie, en heb ik ook die op voorraad staan met het voornemen die ooit te gaan bouwen.
Aangestoken door dit Topic bekroop me het gevoel: er zou meer uit te halen moeten zijn. En zo opperde ik in een eerdere bijdrage hier al dat ik van plan ben om 'm met cabine te gaan bouwen!
In mijn zoektocht naar een passende (zelf te bouwen) cabine ben ik op het www héél veel variatie tegengekomen, zoveel dat ik er eigenlijk een beetje de weg door kwijt raakte............
Totdat ik afgelopen weekend me ineens weer herinnerde dat ik die on-afgebouwde Marktplaats-versie nog heb liggen!!!

Kort door de bocht: de plannen zijn nu zo vormgegeven (in grote lijnen, in m'n hoofd) dat ik de Marktplaats-versie ga gebruiken om de oudere D8H-versie van te maken, mét een passende, vierkante cabine, en dan daarna de bouwdoos, en daar een D8K van te maken.
De D8K namelijk werd (voor zover ik kan nagaan) door Caterpillar voor het eerst af-fabriek met een cabine geleverd. En DIE cabine vind ik zo ongelooflijk mooi omdat 'ie een zo getrouw tijdsbeeld neerzet. Letterlijk en figuurlijk!!

Onderstaand wat afbeeldingen ter vergelijk:

Afbeelding

De D8H met zo'n vierkante cabine.


Afbeelding

De D8K, met de voorover-hangende cabine.


Wordt vervolgd, waarschijnlijk in een nieuw Topic!
En die is HIER te vinden.


Met vr. groet,
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Laatst bijgewerkt door Whitesnake op wo 16 maart, 2022 22:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Caterpillar D8H
BerichtGeplaatst: wo 06 okt, 2021 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Moi Jan.

Leuk om te lezen dat mijn project jou weer inspireert om je eigen D8H te bouwen.
En mocht je een eigen topic starten van jou D8H dan zullen je mij denk ik weer inspireren,
want deze staat eigenlijk op onhold. :cry:

Ben de laatste tijd helemaal in de ban van de WW II warbirds dus alle truck activiteiten staan stil.

Desalniettemin wens ik je veel succes met je project en hoop ik dat je duidelijk uitlegt hoe je de cabine
gaat aanpakken.

Eddy.

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement