Bedankt voor jullie mooie reactie's heren!
Leuk om te zien dat deze toch ietwat "vreemde Duck" aardig in de smaak valt.
Jah...de voorvelgen, ik ben er nu over uit wat te doen.
Op vele foto's zag ik deze Freightliner heel vaak met de vooras op bud hole velgen staan.
Na wat bestellingen aan de overkant van de grote plas, had ik er een paar setjes banden bij, waarbij er aparte rubberen steer-banden bij zaten.
Bij KFS een aantal budhole velgen besteld en deze omgebouwd naar 1/25.
Nu zijn er tongen die beweren dat er niet zo veel verschil in 1/24 en 1/25 velgen zitten, nouuuuuuu dat verschil met de KFS velgen is dus 2mm wat deze velgen hoger zijn.
Tevens zitten de velgringen op dezelfde hoogte dan de velg zelf, dus bij de AMT of Revell banden komen deze zo strak als een snaar om de velg te zitten.
In buiten diameter nemen ze niet toe, maar in band hoogte nemen ze wel af, omdat ze zo strak zitten.
Bij de bestelde banden, die massief rubber zijn, nemen deze wel in diameter toe, en dat ziet er toch niet helemaal lekker uit, in beide gevallen niet.
Als eertse heb ik de AMT velgen ontchroomd met mr musscle, wat erg snel gaat als dit in het zonnetje staat, dan de velgbedden van de AMT velgen er af gezaagd en vervolgens de velgbedden met de velgring van de resin velgen gezaagd.
Dit laatste is een secuur en precies karweitje, want je zit nu op een heel dun gedeelte tussen velgrand en velgbed.
Een beetje vijlen en het velgbed valt zo uit de velgring, anders met een scherpe scalpel een beetje helpen.
Dan het leukste karwei, het resin velgbed rond vijlen tot een kleinere diameter, zodat deze uiteindelijk net passend in de velg ring van de AMT velg past.
Dan met secondelijm vanaf de binnenzijde vastlijmen en dan heb je nu 1/25 velgen met een diepere velg, waar de banden nu wel heel mooi in passen.
Hieronder de verschillende fases bij elkaar.....
En de bouten opnieuw doen, want deze moeten ook kleiner worden, 1mm om precies te zijn.
Dan de velgen in de zwarte primer, om vervolgens alles wit te spuiten.
Hierna uit 2 rondjes en 2 grote boutkoppen van 2,6mm, 2 naafdoppen maken.
Deze zilver schilderen, met Ushi poeder het groffe metallic afzwakken, de nieuwe steer banden er omheen leggen en als laatste, het hele spul op de vooras.
Het is even een klus, maar ik ben er nu wel erg blij mee dat ik hierop over gegaan ben, ziet er toch even heel anders uit.
Dit was het weer voor vandaag heren, en tot de volgende maar weer!
Hermann.