Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 7:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 239 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 24  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2019 13:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Dank je Richard.

Ik ben nog steeds met de cabine bezig, en voorlopig zal dat ook nog wel zo blijven denk ik. Het voorfront hang er in de scharnieren werken zoals ik het in gedachten had en ook de deuren kunnen openen zonder dat ze tegen het voorfront komen.

Het volgende is nu om alle deurnaden precies goed te krijgen en daarom moet het voorfront, wanneer het dicht is, precies goed hangen. Daarom heb ik aan beide zijden een soort van sluitingen gemaakt waar het front in klikt en dus altijd precies goed blijft zitten. En dat is dan weer nodig om de voorste deurnaad precies goed te krijgen en te houden, want een tiende van een mm verschil zie je, en dat is geen gezicht.

Tussendoor ben ik met de bumper bezig geweest, maar dat viel deze keer mee. :) Ik had hier al een FMX cabine van A&N liggen en daar zat natuurlijk ook een bumper bij. En de vraag die ik mezelf heb gesteld is of dat ik die bumper zelf beter zou kunnen maken dan deze van A&N. En het antwoord is simpel. Nee, de A&N bumper ziet er prima uit en daarom ga ik die maar gebruiken, zoals ook de stoelen en nog wat meer kleine onderdelen.

Eerst maar weer een paar plaatjes.

Gr. Zeger

photo 466726

photo 466727

photo 466515

photo 466514

photo 466516

photo 466517

photo 466518

photo 466519

photo 466520

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2019 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Het wiel opnieuw uitvinden is niet nodig natuurlijk Zeger, als de bumper bij jou door de ballotage commissie komt....

Staat weer een prachtige kipper. :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2019 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Heb je misschien ook 'n foto van de resin cabine met daaronder de bumper geplaatst?
Of 'n andere vraag, zijn jouw cabine en die van resin even breed?

Als ik naar de (of 'n) foto van een echte FMX kijk klopt er toch iets niet helemaal. Je geeft aan de resin FMX bumper te gaan gebruiken maar ik zie wat afwijkingen ten opzichte van de echte.
Ik heb me een tijdje terug ook verdiept in de Volvo FMX uitvoering omdat ik dit jaar een andere en tevens nieuwe vrachtwagen ga krijgen bij Mertens. Zou het een Volvo zijn geworden had ik graag de FMX uitvoering willen hebben omdat die een stuk stoerder is qua uitstraling in vergelijking met een gewone FM.
Maar het wordt 'n DAF CF dus mijn plannen werden overbodig..(niet erg, hoor!)

Zo te zien kan bij jouw model de bumper niet verder naar achteren en ook de grille moet nog geplaatst worden.
Op de een of andere manier mag de frontplaat toch nog iets verder naar voren ten opzichte van de bumper.
Máár.., de hoeken van de cabine steken nu al voorbij de koplampkappen en dat zou dus nog iets meer worden.
Dat kan niet kloppen. Het lijkt mij dat óf de cabine te breed is voor de bumper óf de bumper te smal voor de cabine. De deurpanelen zouden ongeveer 1mm verder naar binnen mogen zitten ten opzichte van de koplampkappen. Als je goed gaat vergelijken zie je dat deze koplampkappen op de resinbumper niet correct zijn qua vorm!

Voor de rest niks dan lof, ook die sluitingen onder grille. Zeer goed over nagedacht waarom die van belangrijk nut zijn, want hoe meer losse delen, hoe moeilijker het is om alle lijnen goed uitgelijnd te krijgen en vooral te houden!
En daarom ook mijn meedenken. De lijnen cabine/bumper kloppen nu niet helemaal en verdient een tweede kijk..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2019 12:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Kritisch meekijken is altijd goed Jeroen. :)

Dat de lijn tussen bumper en cabine nog niet goed was, dat was mij ook al duidelijk geworden. Maar om te zien wat er nou precies aan mankeerde moest ik eerst dus die sluitingen aan het voorfront maken en nu is dan ook duidelijk te zien dat de hoeken van het voorfront voor de bumper uitsteken. Dat komt omdat de hoeken van het front als het ware te "vierkant" zijn en die moeten dus meer worden afgerond. Inmiddels heb ik dat aan één kant al gedaan en dat lijkt al heel wat beter.

Maar de bumper is inderdaad ook te smal, want hij zit nu precies gelijk met de deurpanelen en hij zou daar inderdaad iets buiten moeten steken, volgens de tekening zo'n 1,5 mm aan iedere kant. Dus mijn twijfel is nu, of zelf een bumper maken, of deze wat verbreden door hem op een paar plaatsen door te zagen en er met styreen wat tussen te zetten. Wat denk ik minder werk is.

Hieronder nog even een tekening zoals het in werkelijkheid is. De rode lijn is de onderkant van het voorfront.

Gr. Zeger

photo 466846

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2019 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik rijd zelf 'n gewone FM en dat is wel jammer maar inderdaad zie je goed dat de deuren binnen de bumper vallen.
Vanmorgen de grille eens opengemaakt en daar de breedte opgemeten. Daar waar de grille de deuren 'raakt', is de cabine 2,30m breed. Volgens werktekeningen zou de cabine 2,49m breed moeten zijn. En dat klopt wel, denk ik maar dan alleen de vlakken áchter de portieren. De portieren lopen van achter naar voren gezien naar binnen toe om tot die 2,30m breedte te komen.

Wat ik in de gauwigheid zie aan de voorbumper is dat de koplampkappen niet helemaal goed qua vorm zijn. Ze mogen hoekiger zijn terwijl ze nu best wel rond de hoek omgaan. Daarbij valt het mij op dat de bovenzijde van die kappen meer de vorm van een ijshockeystick mogen hebben. Alleen het gedeelte dan waarmee de puck wordt weggeslagen..

Ik zal je in 'n PB nog wat foto's sturen.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2019 20:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hoi Zeger,
Phoeh, ik vond het al een heel mooie resin bumper.
Is een lastige keuze deze gebruiken of geheel zelf bouwen.
Aanpassingen aan het resin kan ook best lastig zijn.
Succes met je keuze Zeger.
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jan, 2019 20:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Zo, na een kort moment van twijfel toch maar besloten om zelf een bumper te maken. En hoewel de A&N bumper qua verhoudingen iets naast de werkelijkheid zit, zou ik deze wel gebruikt hebben wanneer hij breed genoeg was geweest. Breder maken was niet zo heel moeilijk geweest, maar daarna netjes afwerken zou lastig geworden zijn. Dus ach..... een paar dagen extra maakt ook niet zoveel uit op de hele bouw. :)

Dus maar begonnen om het middelste deel van de bumper precies volgens de tekening na te bouwen.

Hieronder een paar plaatjes van de bouw.

Gr. Zeger

photo 466999

photo 467000

photo 467001

photo 467004

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jan, 2019 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Natuurlijk :shock:
Maar gelijk heb je Zeger, het moet wel kloppen.
Succes maar weer :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jan, 2019 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Het valt me op dat je best handig wordt met styreen...…………. :shock:

:mrgreen:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jan, 2019 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 mei, 2010 14:55 pm
Berichten: 226
Was ook geen gezicht, dat gele resin bij al dat witte styreen. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 239 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 24  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement