togicollector schreef:
Even een lekenvraag: waarom maakte men zo'n smalle cabine? Wat was daar de reden van, dat had toch ook een veel bredere kunnen zijn?
Koen
Dat is historisch zo gegroeid in de US. De zware trucks zijn eigenlijk doorontwikkelingen van de pick up trucks. Veel truckmerken maakten voor hun zware trucks gebruik van de cabines van de pick up trucks. Dit is bij de ontwikkeling van nieuwere cabines gek genoeg zo gebleven. Bijvoorbeeld Kenworth, Peterbilt en Mack maken voor enkele modellen nog steeds gebruik van relatief smalle cabines.
De cabine op "mijn" Mack is een cabine die bij de standaard R-serie "gewoon" in het midden werd gezet. Waarom de cabine dan uit het midden monteren? Heel verhaal:
In de jaren zestig, toen deze Macks werden geïntroduceerd, golden er in alles staten verschillende regels omtrent maximale voertuiglengtes. Ruwweg was er een verdeling waarbij er in het westen over het algemeen regels golden over de trailerlengte en in het oosten over de totale lengte. Om één of meerdere langere trailers te kunnen gebruiken werden kortere trekkers ontwikkeld (in die tijd werden er in de US ook veel Cabovers, trucks zonder neus, gebruikt om die reden). Vanwege de voorkeur van vele Amerikanen voor "neuzen", oftewel conventionals werden de short-conventionals ontwikkeld. Een korte trekker, maar nog steeds met een (kortere) neus. Wanneer je de neus inkort komt echter de motor verder in de cabine te staan waardoor er voor de chauffeur geen ruimte meer is. Dit werd door truckfabrikanten met de standaard smalle cabines op twee manieren opgelost:
1 de cabine hoger, deels boven de motor, plaatsen
2 de cabine uit het midden plaatsen zodat de chauffeur min of meer naast de motor zit
Mack koos voor de tweede oplossing voor zijn U-serie (highway-tractors voor distributie). De DM maakte gebruik van dezelfde cabine lay-out omdat bij Dumpers en Mixers (DM) de draaicirkel op bouwplaatsen ook van belang is. En door een kortere cabine ontstaat er een kortere wielbasis. Bij de oplossing van Mack is er voor de bijrijder amper plek doordat de motorafdekking (Doghouse) alle voetenruimte wegneemt. Voor zowel distributievervoer als de dumpers en mixers maakte dat niet zoveel uit omdat daar toch weinig bijrijders waren.
De regelgeving was nog veel gecompliceerder dan hierboven staat aangegeven. Maar voor een lekenvraag is dit al een uitgebreid antwoord
Rolf