Zo maar weer eens een Up-Date van mij.
Heb is de afgelopen maanden veel kunnen doen en ben dan nu voor pakweg 95% gereed met bouwen van deze truck en kan der geverf worden. Dit zijn nog allemaal foto van voor het verven van de onderdelen. Dit gebeurt natuurlijk met de Airbrush en ben dan ook vandaag bezig met onderdelen in de primer te zetten en wel met Humbrol nr 1 Primer.
Hier dan wat foto's van de vorderingen
Te beginnnen met het chassis;
Dit was een aardig karwij omdat er veel veranderd en aangepast moest worden en zelfs diverse onderdelen meerdere malen om het chassis van een 4 serie naar een R serie 2009 chassis te krijgen .
Hiervoor heb ik diverse Resin en PE onderdelengebruikt van verschillende leveranciers.
- Achteras ophanging; Resin set van P&B Models,
Helaas moet ik zeggen dat het er mooi uit ziet maar niet voldoen aan de verwachtingen. Zo zijn de onderdelen erg dun en heb ik verschillende onderdelen van Evergreen na moeten maken omdat de resin onderdelen gewoon kapot gingen. Verder heb ik onderdelen aan moeten passen om het zo te krijgen als het orgineel.
- Cabine verhoging plus verhoogde Voorspatborden; M&G Mouldings
De Spatborden waren al in de vorige update te zien met de bumper maar op het chassis komen nog de verhoogde Resin Steunen voor de achterkant voor de cabine en Tinnen vehoogde cabine ophanging aan de voorkant.
- Reserveband ophanging; CTM
Mooi setje die ik heb voorzien van een lier.
- Zelfgemaakte R serie tanksteunen en resin bevestiging beugels voor utilaat systeem KFS.
- Het slangerrek van Italeri aangepast en voorzien van stekkers en koppelingen voor de luchtslangen en stroomkabels.
- Accubak; KFS
Hiervan ben ik alleen de deksel nodig die de nodige aanpassingen onderging om goed op het italeri houder te passen.
Op de Accubak deksel komt een PE traanplaat van CTM en deze licht op een stalen frame die dan weer op de deksel bevestigt is.
Zo is het bij een echte ook, hier een beetje naar eigen inzicht iets voor gemaakt.
- Euro 5 Uitlaat-systeem; KFS
Zeer mooie set waar ik 1 aanpassing aan heb gedaan en dat is het eindstuk van de demper. Dit is op de set een normalen ronde eindstuk maar een V8 heeft een andere en die zit bij Italeri aan de Sierplaat vast die op de Sitescurt komt. Die heb ik daar netjes uitgesneden en op de demper gelijmt. De Sierplaat voor op de Sitescurt heb ik nog voorzien van kopplaat.
- Scania naven met schijfremmen plus velgen; KFS, Italeri en Modeltruck
Zeer mooie KFS schijfremmen set die uiters goed gedetaileerd is. Op de naven van de vooras gebruik ik van de Modeltruck "Scania Super Single Front Wheels" alleen de velgen met de daarbij geleverde Rubberbanden en op de achterassen italeri velgen die gebruikt worden voor de resevebanden. Later komen hier van A&N nog moerdoppen op de velgen.
- Spoiler set; Italeri
Aan de hand van foto voorbeelden de rubber stip aan de zijspoilers gemaakt. Natuurlijk kloppen die niet helemaal omdat ze voor een spoilerset van een topline dus dit aangepast.
-Gril;
De gril (niet op foto te zien) aan de achterkant dunnergemaakt voor de CTM PE-roosters zodat ze wat verder naar voren komen.
Dit is ook iets wat door CTM wordt aanbevolen te doen.
_ Sitescurts; Italeri
Hoe italeri het gedaan en hoe iedereen ze der netjes aan krijgt snap ik niet want aan de voorkant kloppen ze niet waardoor ze te hoog komen te zitten. Ze dienen namelijk onder de voorste spatborden uit te steken maar bij Italeri zijn ze gelijk. Dit opgelost door aan de voorkant Evergreen strippen te plakken en deze in form te snijden en te schuren. Nu zitten ze goed. Dit is ook de reden dat ik op de sierplaat een kopschotje gemaakt.
Helaas klopt de positie van de opstap aan de bovenkant van de sitescurt ook niet dus die naar voren gezet.
- V8 Stoelen; P&B Models; Zeer mooie set,
Heb de armsteunen aan de stoelen bevestigt met een metaalpen en secondelijm voor extra versteviging.
- ruitenvloestoftank; Zelf bouw
Omdat de dop van de Ruitenvloestof in de spatbord is bevestigt zit heb ik die er uitgesneden en hier komt in later stadium een nieuwe voor op de uiteinde van de tank. Als ik deze aan het chassis geplaatst kan krijgen want dat is nog een hele uitdaging want de ruimte is beperkt.
Dit was het voor nu binnenkort de volgende en dat gaat geen 3 maand duren want deze wil ik voor Jabeke af hebben.
Nog druk genoeg dus de komende weekenden en gelukkig de weekvoor Jabeke Vakantie.