Na het in deze vakantie afkrijgen van 4 modellen nu even geen zin in afwerkdingetjes.
Daarom begonnen met wat simpel bouwwerk en wel het chassis van deze DAF 3600.
Ik bedacht me daarstraks ineens dat ik het eindresultaat al langer in mijn gedachten heb zitten ik wilde wel eens zien of ik met alles wat ik al aan dit model hebt gedaan op de goede weg ben..
Voor zover ik kan inschatten blijft het eigenlijk een standaard bouwdoos dus alles moet wel op zijn plek vallen, denk ik.
Eerst maar eens begonnen om alle chassisonderdelen uit het raamwerk te halen en daarna te beginnen met het schoonmaakwerk. Een aantal onderdelen heb ik gisterenavond alvast aan elkaar gelijmd zodat ik vandaag deze mee kan nemen in het naadloos maken. Altijd leuk, not...
Om ook even terug te komen op het bouwen van voorassen en het voorkomen van losse en dus scheve wielen hier hoe ik het eigenlijk altijd doe.
Men neme 'n vooras en make hem netjes:
Alle naden zijn weg gevijld of geschuurd behalve die op de 4 nokjes.
Dan aan de achterzijde van de voorwielnaven eerst alles mooi vlak schuren (maak het gat al ietsjes kleiner) en daarna de stuurstangarmen vastgelijmd:
Even wat extra lijm aanbrengen en na een half uur even dit flink samendrukken..
Daarna even wat afwerken om het teveel aan lijm wat weg te halen:
Dan de stuurstang netjes maken en zonder lijm blijft nu alles al gewoon zitten:
Straks zal ik de bovenkanten vastlijmen. Omdat ik de naadjes niet van de nokjes af heb gevijld zal ook dit een strakke passing opleveren. Na het drogen van de lijm even flink draaien aan de asuiteinden en als het goed is, is het goed.
Blijkt nu dat er speling is dan kijk ik naar welke kant het wiel dan zal komen te staan.
Dan kun je een dun stukje plastic tussen het draaigedeelte en het nokje persen aan de kant waar nodig en vastlijmen (voorzichtig met lijm!)
Tijdens het drogen de as wel gangbaar houden door regelmatig te controleren of de as nog wil draaien.
Ja, er was toch wat speling. Dus zoals hierboven vermeld de speling opheffen door er wat plasticschaafsel tussen te duwen en vast te lijmen:
Na het lijmen alles nog een beetje aangedrukt:
Na het drogen het teveel aan plastic nog wegsnijden en een beetje schuren:
Nu wil ik bij deze DAF de voorwielen iets verder naar buiten hebben (doe ik altijd bij dit type) en heb daarvoor 2 ringetjes opgeboord:
Ze zijn precies passend en zitten 'vast' zonder te lijmen:
Om het naafdopje vast te kunnen zetten moeten de asjes even wat verlengd worden:
Mijn idee is en blijft om links en rechts 'n ronde dieseltank te monteren. Aangezien dit een heruitgave bouwdoos is, zitten hierin de chassisbalken zoals die van de DAF 95. Bij de achterassen moeten dan de markeringen die nu op het chassis zijn aangebracht voor de reactiestangen weg gevijld/geschuurd worden.
Ook een stukje plastic waar de accubak aan vastgelijmd moet worden moet weg. Daarna de gaten die overbodig zijn opgevuld:
De rechterkant moet een spiegelbeeld worden van links dus ook hier wat schuurwerk. Maar ook hier zit weer een aanpassing aan het chassis voor de DAF 95 uitvoering. De extra verdikking die er meegegoten was weg gevijld en ook hier alle overbodige gaten dichtgemaakt:
Morgen alles vlak maken en de ophanging van de dieseltank links kopiëren naar de rechterkant.
gr Jeroen