Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 jul, 2017 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ja, ik ga het tóch doen, wéér een nieuw topic openen..
Waarom? Nou, soms als ik niet vooruit kan met een project of dat wanneer ik 's avonds niet de (ruime) tijd heb om voor belangrijk en/of priegelwerk te gaan zitten, ga ik wat andere dingen tussendoor doen. Dingen opzoeken voor komende projecten (want ik heb best veel losse onderdelen liggen) of dingen 'alvast' uitproberen of iets zal gaan lukken of niet.

Zo ook bij dit project. Ik heb jaren terug van iemand wat losse spullen overgenomen en daar zaten ook de oude Amerikaanse LM-velgen bij. Om een 6x2 of 6x4 mee te kunnen maken. Ik kom deze velgen regelmatig tegen en ook nu weer. Toen ging ik me maar eens bedenken wat ermee te gaan doen.
Natuurlijk kloppen deze velgen niet met de Europese variant maar misschien met wat aanpassingen?

Dus bij de achtervelgen de naven eruit geboord/gesneden en het gat mooi rond afgewerkt.
Maar dan de voorvelgen, die vragen om meer aanpaswerk. De 10 gaten zitten dichter bij elkaar dan de gewone Italerivelgen dus hoe kan ik dat camoufleren?

Het naafgat groter en schuiner uitgeschraapt en de 10 wielmoeren weggeschuurd. Zo'n Scania wielmoerring waarin de wielmoeren meegegoten zitten opgetrommeld en warempel, het zou wat kunnen worden!

Maar onder wat voor een vrachtwagen moeten ze komen? Ik heb al mijn bouwdozen die ik nog heb liggen bekeken en bepaald of het wat zou kunnen worden of niet. Kom ik uiteindelijk toch weer bij een DAF uit en wel de 3600 Spacecab.
Mede aan Christiaan te danken omdat ik zijn Australië-uitvoering als voorbeeld tegenkwam en dat idee mij niet meer losliet.
Nu ga ik niet de gehele DAF ombouwen naar rechtsgestuurd maar ik heb het idee om er een soort van 'over the top' truck van te maken.
De basis is het 6x4 chassis en daar komen diverse chroomonderdelen bij kijken zoals de LM-velgen, staande uitlaten, ronde dieseltanks links en rechts, luchthoorns en een dikke Australische voorbumper die ik omklapbaar zal moeten maken wil ik de cabine nog kunnen kantelen.
Ik weet het, je moet er van houden maar als het bedrijf Hamer met zo'n Australië DAF hier in Nederland rond mag rijden, dan kan ik ook best zo'n soort opgemaakte truck bouwen, vind ik :roll:.

Ik ben een tijdje terug begonnen met de cabine want die wilde ik gespoten hebben tijdens deze periode van mooie, zonnige dagen. Het chassis is een klusje voor de winterperiode wanneer ik met spuitwerk niet echt uit de voeten kan.
Het was ook een soort van uitproberen (alvast) om te kijken of ik de cabine, ondanks de 2 kleuren onderdelen, tóch in één kleur gespoten kan krijgen.
Ik heb namelijk de witte cabinedelen voor de Roseboom DAF 3300 gebruikt (zou eerst een 3600 worden maar hij moest de ondergrille weer inleveren, dus gedegradeerd naar 3300) en nu moest ik dus de rode cabinedelen gebruiken. Maar het Spacecab dak en de fenders achteraan de cabine zijn wit..

Dit is alweer best een lap tekst geworden dus we zullen maar eens wat foto's laten zien!

Eerst maar eens de oneffenheden uit de zijkanten geschuurd:
photo 415791

De 3600 heeft geen achterste zijramen meer dus met wat plasticplaat deze dicht gemaakt:
photo 415792

Het resultaat:
photo 415793

Getwijfeld of ik de achterwand ook dicht zou maken maar dat leek me te moeilijk en de fenders en staande uitlaten nemen straks toch het zicht weg:
photo 415794

De voorkant wat opgeschoond:
photo 415795

De hoekschildjes en knipperlichten met pen/gatverbinding voorbereid:
photo 415796

Ik dacht dat de strips voor de type-aanduiding van de rode cabine kwijt waren dus zelf nieuwe gemaakt, ook voorzien van pen/gatverbinding:
photo 415797

Zelf een Spacecab zonneklep gefabriekt:
photo 415798

En dan komt er zeer waarschijnlijk deze voorbumper op de truck:
photo 415799

Indien mijn plannen (zoals zo vaak) zouden kunnen gaan wijzigen ben ik alvast de bumperspoiler aan het aanpassen naar het nieuwere type waarbij de lampen verdiept gemonteerd zitten:
photo 415800

Na het in elkaar zetten de cabine nog eens nagelopen en voorzien van een kleurtje. Maar eerst heb ik de cabine gespoten in hechtprimer, grondlak (2 goede lagen), matzwarte lak en daarna zilvergrijs (velgenlak). Nu klinkt dit als al heel veel lagen lak maar vanwege het mooie weer droogde het allemaal heel mooi op zonder dat het té dik er op kwam te liggen want ja, de kleur en de (veel) blanke lak moeten er óók nog op natuurlijk...
Helaas sputterde de spuitbus matzwart ietsjes dus moest ik even eerst alle puntjes gladschuren voordat het zilvergrijs er op kwam..

Tot zover.

gr Jeroen

ps: ik merk dat er bij mij ook steeds vaker wazige foto's tussen zitten. Ik probeer daar op te gaan letten zodat dat niet meer zó vaak voorkomt..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jul, 2017 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ik dacht ik plaats even deze foto.

photo 415820

succes.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jul, 2017 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik weet niet precies waar je op doelt maar als je bedoelt dat ik de complete koplampunits zou kunnen gaan veranderen?
Nou, liever niet..
Ik heb hetzelfde idee in gedachten als bij de Roseboom DAF en maak dat lampje/reflectortje van een stukje grijs decalpapier (3x1mm).
Trouwens, als ik het onderdeel op jouw foto vergelijk met datzelfde onderdeel uit de CTM-set dan zie ik dat die ook niet helemaal klopt qua verhoudingen als je naar dat lampje kijkt..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jul, 2017 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ik heb voor Jan toendertijd een aantal detailfoto's gemaakt waaronder deze omdat hij mij niet snapte met die reflector.
Dat plastic van die koplampunit is net iets gedetailleerder dan in de Italeri kit maar ik heb me daar niet aan gestoord en zal me daar ook niet aan storen.
De CTM set is dusdanig priegelig gedetailleerd dat met een beetje verf het complete detail weg is.
Waar het me om ging was de opmerking een over een stukje decal in die rechthoekige verdieping voor die reflector plakken, dat is dus eigenlijk een reflector die uiteindelijk vlak ligt met de buitenkant van de koplampunit. Volgens mij heeft Italeri daar verzuimd een stukje bij de clearparts te doen.
Maakt me verder niet uit wie wat en waarom doet of niet doet.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jul, 2017 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Oke, nu snap ik het. En je hebt gelijk dat bij de bouwdoos eigenlijk wel 2 stukjes clearpart meegeleverd hadden kunnen worden. Misschien dat een druppel cristal clear nog wat kan opvullen. Droog toch doorzichtig op.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2017 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Zoals gezegd begon dit project met de velgen.

De naven in de voorvelgen zijn afgeschuind en dus ook meteen groter in diameter gemaakt:
photo 415801

De achtervelgen ontdaan van hun naven en op hun plek komen lossen naven á la DAF:
photo 415808
Een stripje van 0,5mm dik rondom de naaf lijmen en een gaatje in de naaf boren en dan lijkt het wel een beetje op een dikke DAF achterasnaaf.
De banden zijn de plastic banden zodat ik er weer bandenletters op kon maken. De opliggende letters en cijfers weggeschuurd om plaats te maken voor de decals.
Toen alle bandhelften in de hechtprimer, spuitplamuur, grondlak en zwarte lak gespoten. De decals erop en aflakken met matte blanke lak. Ondanks dat ik alles goed glad had geschuurd kwamen na het spuiten toch nog de letters en cijfers weer opzetten maar ik kan er niks meer aan doen...
De loopvlakken worden nog nagelopen met matzwarte verf.

De kleur in en op de velgen verraad al de kleur van de vrachtwagen maar dat is niet erg.
Die kleur had ik nog staan van mijn Scania 141 en ik dacht het mooi te kunnen combineren met wat decals van de DAF 3300 Overbeek bouwdoos. Gelukkig had ik de decals dubbel dus kon ik met iets meer uitpakken dan alleen de striping op de onderste helft van de cabine. Met een beetje aanpassen zou ik ter hoogte van de slaapcabine en de zijkant van het dak óók nog wat striping aan kunnen brengen.

Zo gezegd, zo gedaan:
photo 415898
De typeplaatjes en de hoekschildjes tussendoor al gespoten en afgewerkt. De strips voor de typeaanduiding heb ik toch nog kunnen vinden dus dit zijn de stripjes uit de bouwdoos die bij deze (rode) cabine horen.

Even proefpassen op mijn Roseboomchassis:
photo 415803
Misschien nog interessant om te melden dat de striping in eerste instantie niet werd wat ik wilde. Ik had namelijk een decalvel van de oude uitvoering en de heruitgave liggen. Deze blijken toch niet helemaal gelijk in drukwerk te zijn waardoor de decals in kleur verschilden en ik natuurlijk weer precies de verkeerde combinatie maakte. De decals waren al verknipt voordat ik dat doorhad maar toevalligerwijs kwam ik nóg zo'n decalvel tegen en kon ik tóch nog de afwerking geven die ik voor ogen had..

Tijdens het 'sollen' van de decals moest er natuurlijk ook een stukje blauw decal openknappen tijdens het aandrukken in het randje. Dus met blauwe en witte spuitbuslak wat verf gemengd en dat aangebracht om de schade weg te werken. Kon ik ook meteen alle kleine plekjes bijwerken waar de decals toch net iets te ver uitgerekt moesten worden om gelijk te komen met het oppervlak van de cabine. Bijvoorbeeld bij de deurgrepen. Maar nu zie je er niks meer van. Anders is het op de plaats waar het in eerste instantie misging. Maar na wat schuurwerk en een decal om wat te camoufleren is ook die plek netjes genoeg geworden. Daarna alles flink in de blanke lak.

'Even' een zonneklep gemaakt die je vaker zag op de Spacecab. Volgens mij noemden ze het ook wel een Engelse zonneklep:
photo 415899

De koplampunits zijdematzwart gespoten en even de grotere ondergrille erbij gepast (die de Roseboom DAF moest inleveren..):
photo 415807

En al eerder aan bod gekomen in een ander topic, de grote grille met typeaanduiding gewoon zoals het eigenlijk niet moet:
photo 415902
Ondertussen ook hier de koplampunits voorzien van zijdematte blanke lak waardoor ze minder glanzend zijn geworden. Maar wel zoals ik ze ook wilde hebben. Hoe matte en zijdematte zwarte lak uit een spuitbus opdroogt is erg afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid en het is dus een verrassing hoe het uit zal vallen. Daarom spuit ik wel altijd alle onderdelen tegelijkertijd in die kleur of kleuren.

En zover ben ik nu met deze DAF. Ik doe tussendoor het een en het ander aan losse onderdeeltjes maar het bouwen van het chassis doe ik pas over een bepaalde tijd. Waarschijnlijk tegen de winterperiode aan. Dan hoop ik ook meerdere lopende projecten (eindelijk) af te hebben..
Ook wil ik mijn DAF 65.210 weer eens uit de kast halen en kijken hoe ik daarmee verder kan gaan. Dat worden tzt dus weer meerdere projecten die naast elkaar of door elkaar zullen lopen. Maar dat zie ik dan wel weer.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2017 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
helemaal gaaf om te zien , ook de uitleg van de lampen ed is duidelijk
blijf deze volgen [ net als de andere ]
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jul, 2017 9:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Prachtig zo'n DAF Jeroen, echt mijn favoriet.
De zonneklep heb je ook mooi gemaakt, mijne is van te dun plastic en trekt nu krom.
Maar de van jou is dikker geloof ik. Staat hem goed.
Alleen die bullbar vind ik niks, veel te ielig en laag.
Ik zou zelf wat maken of die van auslowe bestellen, maar dat is jou keuze.
Ook de striping vind ik niet super, lijkt een beetje zo van ik heb nog wat over en plak alles er maar op haha :wink:
Straks komt die zwarte stier er ook nog op zeker haha :lol:
Ik heb geen aandelen bij Max-model maar ze hebben nu ook deze striping...

photo 415947

photo 309159

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jul, 2017 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik zou zweren dat ik een antwoord had gegeven na Christiaan zijn bericht...

Dan nu maar even opnieuw.
Ik wilde altijd al de striping van de Overbeek DAF 3300 'n keer gebruiken op een model. Dat ik hem nu op de Spacecab heb toegepast zorgde voor een probleem. Namelijk dat de cabine dan te groot is voor alleen het decal over de zijkant. Gelukkig heb ik een doos vol met decals en decalresten dus ik kon mijn idee gaan uitwerken door een extra decalvel te gebruiken uit diezelfde bouwdoos.
Door de striping over de zijkant standaard te laten en de bovenste striping aan te passen, ontstaat er toch een mooi geheel dacht ik zo. Ik wilde eerst de onderste decals verlengen en door laten gaan op de fenders maar dat zag niet mooi uit.
Daarom de bovenste achteraan ingekort en die wél over de fenders door laten lopen. Daarmee konden deze decals verder naar achteren geplaatst worden. Door dan de witte streep aan de voorzijde door te trekken tot aan de voorste cabinehoek ziet er weer net even anders uit..
Dus er is wel degelijk over nagedacht en niet zomaar de decals op de cabine te plakken :wink:.

De decals die jij laat zien zijn ook mooi maar te laat voor dit model.

Vandaag de spatschermrubbers maar eens matzwart gespoten:
photo 416422
En dan ziet het totaalplaatje er meteen weer wat anders uit.
De zonneklep valt niet goed in de gaatjes van de raamstijlen en staat daardoor wat krom. Niks aan de hand..

Ik heb de mijne trouwens zó gemaakt: eerst de bevestigingsstukjes met een beetje lijm aan de raamstijlen gelijmd. Vóór het spuiten natuurlijk!
Dan links en rechts de hoekstukken gemaakt, waarbij het nog niet meeviel om de knikken op de juiste plek te krijgen...
Daarna een stuk plasticplaat (0,5mm dik) gesneden en tussen beide hoekstukken gelijmd. Daarna nóg een stuk strip van 0,5mm dik erop gelijmd en over het randje van de hoekstukken. Dit is naderhand vlakgeschuurd zodat de overgang niet meer zichtbaar is. Door de 2 lagen hoopte ik de stevigheid te krijgen.
Na het drogen van de lijm kon ik de bevestigingstukjes lossnijden van de raamstijlen en de zonneklep spuitklaar gaan maken.
In het echt zijn er onder de zonneklep nog 2 vlakken in verwerkt waarmee deze zonneklep nog op 2 plekken aan de onderrand van het Spacecab kan worden geschroefd. Dit heb ik niet nagemaakt omdat de mijne toch strak tegen die rand aan zit..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jul, 2017 9:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Dat je over die decals wel hebt nagedacht geloof ik wel. Maar het lijkt gewoon zo.
Misschien komt het doordat de decal die over het zijraam gaat niet doorloopt tot de onderste decal.
Maar verder vind ik alles top, vooral hoe jij overal pennetjes voor gebruikt :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement