Ja, ik ga het tóch doen, wéér een nieuw topic openen..
Waarom? Nou, soms als ik niet vooruit kan met een project of dat wanneer ik 's avonds niet de (ruime) tijd heb om voor belangrijk en/of priegelwerk te gaan zitten, ga ik wat andere dingen tussendoor doen. Dingen opzoeken voor komende projecten (want ik heb best veel losse onderdelen liggen) of dingen 'alvast' uitproberen of iets zal gaan lukken of niet.
Zo ook bij dit project. Ik heb jaren terug van iemand wat losse spullen overgenomen en daar zaten ook de oude Amerikaanse LM-velgen bij. Om een 6x2 of 6x4 mee te kunnen maken. Ik kom deze velgen regelmatig tegen en ook nu weer. Toen ging ik me maar eens bedenken wat ermee te gaan doen.
Natuurlijk kloppen deze velgen niet met de Europese variant maar misschien met wat aanpassingen?
Dus bij de achtervelgen de naven eruit geboord/gesneden en het gat mooi rond afgewerkt.
Maar dan de voorvelgen, die vragen om meer aanpaswerk. De 10 gaten zitten dichter bij elkaar dan de gewone Italerivelgen dus hoe kan ik dat camoufleren?
Het naafgat groter en schuiner uitgeschraapt en de 10 wielmoeren weggeschuurd. Zo'n Scania wielmoerring waarin de wielmoeren meegegoten zitten opgetrommeld en warempel, het zou wat kunnen worden!
Maar onder wat voor een vrachtwagen moeten ze komen? Ik heb al mijn bouwdozen die ik nog heb liggen bekeken en bepaald of het wat zou kunnen worden of niet. Kom ik uiteindelijk toch weer bij een DAF uit en wel de 3600 Spacecab.
Mede aan Christiaan te danken omdat ik zijn Australië-uitvoering als voorbeeld tegenkwam en dat idee mij niet meer losliet.
Nu ga ik niet de gehele DAF ombouwen naar rechtsgestuurd maar ik heb het idee om er een soort van 'over the top' truck van te maken.
De basis is het 6x4 chassis en daar komen diverse chroomonderdelen bij kijken zoals de LM-velgen, staande uitlaten, ronde dieseltanks links en rechts, luchthoorns en een dikke Australische voorbumper die ik omklapbaar zal moeten maken wil ik de cabine nog kunnen kantelen.
Ik weet het, je moet er van houden maar als het bedrijf Hamer met zo'n Australië DAF hier in Nederland rond mag rijden, dan kan ik ook best zo'n soort opgemaakte truck bouwen, vind ik
.
Ik ben een tijdje terug begonnen met de cabine want die wilde ik gespoten hebben tijdens deze periode van mooie, zonnige dagen. Het chassis is een klusje voor de winterperiode wanneer ik met spuitwerk niet echt uit de voeten kan.
Het was ook een soort van uitproberen (alvast) om te kijken of ik de cabine, ondanks de 2 kleuren onderdelen, tóch in één kleur gespoten kan krijgen.
Ik heb namelijk de witte cabinedelen voor de Roseboom DAF 3300 gebruikt (zou eerst een 3600 worden maar hij moest de ondergrille weer inleveren, dus gedegradeerd naar 3300) en nu moest ik dus de rode cabinedelen gebruiken. Maar het Spacecab dak en de fenders achteraan de cabine zijn wit..
Dit is alweer best een lap tekst geworden dus we zullen maar eens wat foto's laten zien!
Eerst maar eens de oneffenheden uit de zijkanten geschuurd:
De 3600 heeft geen achterste zijramen meer dus met wat plasticplaat deze dicht gemaakt:
Het resultaat:
Getwijfeld of ik de achterwand ook dicht zou maken maar dat leek me te moeilijk en de fenders en staande uitlaten nemen straks toch het zicht weg:
De voorkant wat opgeschoond:
De hoekschildjes en knipperlichten met pen/gatverbinding voorbereid:
Ik dacht dat de strips voor de type-aanduiding van de rode cabine kwijt waren dus zelf nieuwe gemaakt, ook voorzien van pen/gatverbinding:
Zelf een Spacecab zonneklep gefabriekt:
En dan komt er zeer waarschijnlijk deze voorbumper op de truck:
Indien mijn plannen (zoals zo vaak) zouden kunnen gaan wijzigen ben ik alvast de bumperspoiler aan het aanpassen naar het nieuwere type waarbij de lampen verdiept gemonteerd zitten:
Na het in elkaar zetten de cabine nog eens nagelopen en voorzien van een kleurtje. Maar eerst heb ik de cabine gespoten in hechtprimer, grondlak (2 goede lagen), matzwarte lak en daarna zilvergrijs (velgenlak). Nu klinkt dit als al heel veel lagen lak maar vanwege het mooie weer droogde het allemaal heel mooi op zonder dat het té dik er op kwam te liggen want ja, de kleur en de (veel) blanke lak moeten er óók nog op natuurlijk...
Helaas sputterde de spuitbus matzwart ietsjes dus moest ik even eerst alle puntjes gladschuren voordat het zilvergrijs er op kwam..
Tot zover.
gr Jeroen
ps: ik merk dat er bij mij ook steeds vaker wazige foto's tussen zitten. Ik probeer daar op te gaan letten zodat dat niet meer zó vaak voorkomt..