Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 17:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 jul, 2017 9:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Als je op de één of andere manier wat van die chroom iinkt uit de pen kan krijgen dan is het wellicht te doen met een kleine penseel?

Succes, André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jul, 2017 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Een 'plasje' chroom kun je wel uit die pen krijgen. Soms wel meer dan je verwacht..

Maar ik heb mijn proefstukje ter hand genomen en het bleek dat de 2mm stift/pen het beste werkt.
Dus toen maar meteen de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met de ringen op mijn modellen.

Hieronder mijn proefstukje en daarboven het resultaat op de cabine:
photo 416777
Zou ik eerst van plan zijn om vooraf de koplampen erin te doen, ben ik daar toch weer van af gestapt..
Nu eerst het chroom laten uitharden en dan nog een keertje er overheen om het iets strakker te krijgen. Blijkbaar reageert het chroom toch iets op de lak eronder. Op het proefstukje zit het beter en strakker op.
Maar ik ben tevreden. Wéér een zorg minder..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jul, 2017 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
moddertrukker schreef:
Nu eerst het chroom laten uitharden en dan nog een keertje er overheen om het iets strakker te krijgen.
gr Jeroen


Pas daar wel mee op Jeroen, mijn ervaring is dat het er niet beter van wordt. Het chrome is op basis van alcohol, en ik ben bang dat het gelijk de onderste laag weer oplost. :| :wink:

Succes,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2017 15:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Bedankt voor de tip. Hoewel ietsjes te laat want ik heb de tweede ronde al gehad.
Gelukkig is er niks aan de hand en is het resultaat prima geworden. Beter dan eerst.
De foto was niet al te best maar wat je daarop kon zien was in werkelijkheid niet zó erg. Maar nu wel beterder :wink:.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2017 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Oké, top :brouw:

Eerlijk gezegd was ik iets te snel met met de vorige antwoord. :oops:
Het ging eigenlijk om de 1mm variant als je daarmee een koplamp voor de tweede keer stift wordt het er niet beter op.

Maar ik vind het een geweldige uitkomst deze Chrome stiften of niet dan. Je kan het zelfs verdunt met alcohol in de airbrush deponeren. Kijk maar eens op YouTube :wink: :brouw:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jul, 2017 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Hier de verbeterde versie van de koplampringen:
photo 416848

Ik heb de loopvlakken van alle banden nog eens nagelopen met matzwarte verf. Dan ook maar meteen de raamrubbers meegenomen. Hier links:
photo 416846

En hier rechts:
photo 416847
Ik heb de tip van Johannes ter harte genomen en ik moet zeggen dat ik nu zonder afplakken sneller klaar was dan mét afplakken. Hier en daar moest ik wel de verf even 'terugduwen' maar het is weer gelukt. En nog netjes ook!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jul, 2017 17:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Zoals bekend werk ik 'tussen de bedrijven door' ook een beetje aan deze DAF.
Om dingen uit te proberen of om alvast wat onderdelen zover klaar te hebben en ik ze niet over een tijdje nog 'moet' maken of aanpassen.

Dus alvast mijn gedachten laten gaan over de staande uitlaten:
photo 417508

Ja, dat waren véél gaatjes die geboord moesten worden:
photo 417509

En dit heb ik in gedachten voor wat betreft de dieseltanks links en rechts:
photo 417510
Accubak en luchtketels zullen achter de cabine hun plekje gaan vinden.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 aug, 2017 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Na het in deze vakantie afkrijgen van 4 modellen nu even geen zin in afwerkdingetjes.
Daarom begonnen met wat simpel bouwwerk en wel het chassis van deze DAF 3600.
Ik bedacht me daarstraks ineens dat ik het eindresultaat al langer in mijn gedachten heb zitten ik wilde wel eens zien of ik met alles wat ik al aan dit model hebt gedaan op de goede weg ben..
Voor zover ik kan inschatten blijft het eigenlijk een standaard bouwdoos dus alles moet wel op zijn plek vallen, denk ik.

Eerst maar eens begonnen om alle chassisonderdelen uit het raamwerk te halen en daarna te beginnen met het schoonmaakwerk. Een aantal onderdelen heb ik gisterenavond alvast aan elkaar gelijmd zodat ik vandaag deze mee kan nemen in het naadloos maken. Altijd leuk, not...

Om ook even terug te komen op het bouwen van voorassen en het voorkomen van losse en dus scheve wielen hier hoe ik het eigenlijk altijd doe.
Men neme 'n vooras en make hem netjes:
photo 418532
Alle naden zijn weg gevijld of geschuurd behalve die op de 4 nokjes.

Dan aan de achterzijde van de voorwielnaven eerst alles mooi vlak schuren (maak het gat al ietsjes kleiner) en daarna de stuurstangarmen vastgelijmd:
photo 418530
Even wat extra lijm aanbrengen en na een half uur even dit flink samendrukken..

Daarna even wat afwerken om het teveel aan lijm wat weg te halen:
photo 418531

Dan de stuurstang netjes maken en zonder lijm blijft nu alles al gewoon zitten:
photo 418536
Straks zal ik de bovenkanten vastlijmen. Omdat ik de naadjes niet van de nokjes af heb gevijld zal ook dit een strakke passing opleveren. Na het drogen van de lijm even flink draaien aan de asuiteinden en als het goed is, is het goed.

Blijkt nu dat er speling is dan kijk ik naar welke kant het wiel dan zal komen te staan.
Dan kun je een dun stukje plastic tussen het draaigedeelte en het nokje persen aan de kant waar nodig en vastlijmen (voorzichtig met lijm!)
Tijdens het drogen de as wel gangbaar houden door regelmatig te controleren of de as nog wil draaien.

Ja, er was toch wat speling. Dus zoals hierboven vermeld de speling opheffen door er wat plasticschaafsel tussen te duwen en vast te lijmen:
photo 418552

photo 418553

Na het lijmen alles nog een beetje aangedrukt:
photo 418554

Na het drogen het teveel aan plastic nog wegsnijden en een beetje schuren:
photo 418555

Nu wil ik bij deze DAF de voorwielen iets verder naar buiten hebben (doe ik altijd bij dit type) en heb daarvoor 2 ringetjes opgeboord:
photo 418533

Ze zijn precies passend en zitten 'vast' zonder te lijmen:
photo 418534

Om het naafdopje vast te kunnen zetten moeten de asjes even wat verlengd worden:
photo 418535

Mijn idee is en blijft om links en rechts 'n ronde dieseltank te monteren. Aangezien dit een heruitgave bouwdoos is, zitten hierin de chassisbalken zoals die van de DAF 95. Bij de achterassen moeten dan de markeringen die nu op het chassis zijn aangebracht voor de reactiestangen weg gevijld/geschuurd worden.
Ook een stukje plastic waar de accubak aan vastgelijmd moet worden moet weg. Daarna de gaten die overbodig zijn opgevuld:
photo 418537

De rechterkant moet een spiegelbeeld worden van links dus ook hier wat schuurwerk. Maar ook hier zit weer een aanpassing aan het chassis voor de DAF 95 uitvoering. De extra verdikking die er meegegoten was weg gevijld en ook hier alle overbodige gaten dichtgemaakt:
photo 418538
Morgen alles vlak maken en de ophanging van de dieseltank links kopiëren naar de rechterkant.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2017 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Dat is wel een linke methode Jeroen, als de lijm toch nog niet goed droog is terwijl jij denkt van wel zit die later toch vast.
En dan probeer je het een uurtje later nog eens en breekt hij af......
Ja ik spreek uit ervaring hahaha.
Maar die uiteinden goed vlak schuren doe ik ook, dat heft al wat van de speling op.

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2017 11:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Tsja, ik kan natuurlijk niet voor iedereen denken hoe iets precies te maken. Je moet zelf ook wel blijven opletten en soms wat logisch nadenken..
Maar ik heb mijn stuuras gisteren nog een keer of 3 gechecked en vanmorgen was ie nog steeds draaibaar. Ik was er ook totaal niet bang voor dat dat niet zo zou zijn eigenlijk.
Geen speling meer. De uitsteeksels weggeschuurd en nu kan ie verder in elkaar gezet worden.

Maar je moet de lijm natuurlijk niet aan de kant van het nokje op de as laten komen. Dus via de achterkant maar een kleine beetje lijm ertussen doen en omdat die schilfer van plastic zo dun is heb je aan een beetje echt al genoeg.
Dan zal het plastic een beetje zacht worden en dan kun je het zelfs nog een beetje meer in de kier drukken mocht dat nodig zijn.

Vandaag nog 'lekker' bezig geweest om alle chassisonderdelen netjes af te werken. De assen zitten al in elkaar gelijmd:
photo 418622

Aan de rechterzijde de uitsparingen gemaakt voor de voorste dieseltanksteun. De achterste komt op het grijze onderdeeltje te zitten welke uit de DAF 95 bouwdoos komt en maar ietsjes schuiner afgevlakt hoefde te worden:
photo 418621

Daarna het chassis in elkaar gelijmd en zó weggezet dat het recht opdroogt:
photo 418620
Wat zwaar spul d'r op gezet en nu een nachtje laten drogen. Na een controle heb ik het chassis een beetje in een kromming gezet door er wat zware flessen naast te zetten. Het gedeelte waar het motorblok in moet komen week een beetje af terwijl de rest goed was. Morgen maar weer eens kijken..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement