Ja heren, zo na Jabbeke is er wederom het zwarte gat met wat ga ik doen voor volgend jaar.
Ik heb wel een project op het oog en daar zal ik binnenkort ook een topic over starten, wel Nederlands fabrikaat maar geen DAF.
Maar het kan ook zomaar een DO worden.......wie weet.
Eerst deze maar eens bij de oren pakken.
A&N heeft ruim 2 jaar terug een mooie transkit uitgebracht van de Euro 6 DAF XF.
Dit heet een transkit omdat je voor de basis een Italeri of Revell DAF moet gebruiken, enkele onderdelen zoals ik tot nu toe zie
de spiegels en voorruit bijvoorbeeld moet je uit die bouwdoos gebruiken.
Tevens is de cabine geschikt om op een het XF kunststof chassis van Italeri/Revell te zetten ware het niet dat je als klap op de vuurpijl
een mooi PE (Photo-etched) chassis bij Andrey kan kopen......met als extra optie de voorloopaskit en zo kun je een machtige machine bouwen.
Vorig jaar had ik de kit al gekocht maar tot mijn verrassing hoorde de kit incl. chassis ook bij de 1e prijs in de DAF categorie
Jabbeke 2016 dus ik heb er nu twee. En dan ook nog eens de CF van dit jaar in tweevoud.....puh erg veel om modern te bouwen.
De transkit bevat heel veel resin onderdelen waaronder een compleet interieur wat bij Italeri en Revell ontbreekt.
Verder wat transparante delen voor lampjes en de koplampen, een deel PE voor de grille, opstappen en nog meer klein spul en iets
waar ik even twee keer naar moest kijken om te achterhalen dat het veiligheidsgordels met sluitingen zijn. Chapeau!
Maargoed, wat weerhield me om deze transkit niet eerder te bouwen..
- Ik wil de Euro 6 in mijn eigen blauw-groene vloot hebben, uiteraard..., maar wel met een modernere striping dan tot nu toe.
Omdat ik nu ook de CF heb moet het bij elkaar passen en is er sinds Jabbeke ook druk op komen te staan om keuzes te maken.
- De glasopeningen zijn dichtgegoten met behoorlijk dik resin om stevigheid en vormvastheid te krijgen tijdens het gieten en uitharden.
Dat laatste heb ik nu ze eruit zijn kunnen meten en de dikte van die dichtgegoten vlakken varieert tussen de 1,6 en 0,8 mm dus
het is niet even wat flash wegdrukken.
Fout nummer 1.
Vorige week en de weken daarvoor ben ik aan het schetsen geweest met de nieuwe striping en het ei is gelegd en vanmiddag
had ik de puf en moed om het probleem van de dichtgegoten beglazing aan te pakken.
Beginnersfout: NOOIT proberen om direct langs de raamopeningen te snijden, de vlakken zitten er iets scheef ingegoten dus op
sommige plekken is de uiteindelijke vorm van het raamrubber niet te zien en voor je het weet snij je teveel "vlees" weg.
Ik sneed dus vanmiddag bij de voorruit precies langs de randen van de voorruit en ja hoor, het mes schiet me in de rechterbovenhoek
uit en dwars door de A-stijl en in de dichtgegoten glasopening van het linkerportier komt ie tot stilstand.
Daar brak door de ongecontroleerde beweging een stuk uit de sponning................even stilte..................even een klein vloekje..................
en dan ook het positieve ervan inzien dat je weer een les geleerd hebt dat je ruim binnen de raamopening moet snijden en de laatste
millimeter(s) met een scherp mesje op je gemak met een muziekje op de achtergrond apart en voorzichtig moet doen.
Ook een vijl en rattenstaart (ronde vijl) zijn aan te raden gereedschappen.
Na een half uur ploeteren heb je dan de openingen wel opgeschoond.
Erg vervelend dat ik dus een stukje nieuw raamrubber in het linkerportier moest zetten maar dat is met een stukje Evergreen rondstrip
nu wel weer opgelost, het litteken bij de A-stijl is ook weggepoetst.
Verder zitten er wat resin bobbels aan de onderkant van het portier = bovenkant mal maar dat is met een mesje en vijltje makkelijk bij te werken.
De rest ziet er keurig uit, soms wat flash maar elke resin kit moet je opschonen en dat is bij deze relatief snel te doen.
Morgen maar verder met research hoe het interieur e.d. uit ziet.
Ik wil eerst de cabine bouwen tussen allerlei andere af te maken projecten door en daarna kijken of het PE chassis ook zo wil als
ik in gedachten heb.
Ik verwacht daar ook wel een strijd want het verkeerdom buigen en butsen van PE is mij ook wel bekend met het blik van CTM.....
Over de kleurstelling......ach, ik heb blauw met groen en dit zal nummer 36 worden in de vloot en ik heb nog behoorlijk wat op de
plank staan wat vervolgnummers worden dus kleur is geen issue.
Hooguit of het groen metallic wordt of niet, dat candy light lime green vind ik ook geweldig maar dat is allemaal watergedragen en
daar heb ik vanwege het afplakken een grote afkeer van.
We gaan dat nog wel zien, wellicht is er een goeie alkyd en dan niet uit de spuitbus.
Dit heb ik voor ogen, even de versie met groene windschildjes en de laatste in blauwe uitvoering gaat 'm wel worden.
Voor de kijkers.....inderdaad ik heb een Engelse gebruikt. Ik dacht dat men heel snel met de computer een 3D kon maken op basis
van een standaardsjabloon maar die snelle designjongens vragen erg veel daarvoor.
Voor niks gaat de zon op, maar het kan ook teveel worden waarbij de maan dan de zaak overdag moet verlichten.
Dus een avondje zweten in Paint en draaien aan knopjes met kleurnuances en diverse open schermen met een fotoprogramma,
kopieren, plakken e.d. en dit rolt er uit. Geen representatief plaatje maar voor mij genoeg om keuzes te maken.
In detail kan er nog wel wat veranderen zoals die groene spatborden......weet ik nog niet. Ook al die lampenbeugel op dat dak......
ook daar ben ik nog niet over uit. DAF in de aluplaat wordt ook zwart, weet ik nu al maar de computer wilde het perse groen maar ik
weet wel beter hahaha.
Tot zover de introduktie van de A&N transkit, ik zal mijn ervaringen delen in de komende weken.
groet, Johannes