Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 23:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 maart, 2017 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ja heren, zo na Jabbeke is er wederom het zwarte gat met wat ga ik doen voor volgend jaar.

Ik heb wel een project op het oog en daar zal ik binnenkort ook een topic over starten, wel Nederlands fabrikaat maar geen DAF.
Maar het kan ook zomaar een DO worden.......wie weet.
Eerst deze maar eens bij de oren pakken.

A&N heeft ruim 2 jaar terug een mooie transkit uitgebracht van de Euro 6 DAF XF.
Dit heet een transkit omdat je voor de basis een Italeri of Revell DAF moet gebruiken, enkele onderdelen zoals ik tot nu toe zie
de spiegels en voorruit bijvoorbeeld moet je uit die bouwdoos gebruiken.
Tevens is de cabine geschikt om op een het XF kunststof chassis van Italeri/Revell te zetten ware het niet dat je als klap op de vuurpijl
een mooi PE (Photo-etched) chassis bij Andrey kan kopen......met als extra optie de voorloopaskit en zo kun je een machtige machine bouwen.
Vorig jaar had ik de kit al gekocht maar tot mijn verrassing hoorde de kit incl. chassis ook bij de 1e prijs in de DAF categorie
Jabbeke 2016 dus ik heb er nu twee. En dan ook nog eens de CF van dit jaar in tweevoud.....puh erg veel om modern te bouwen.

De transkit bevat heel veel resin onderdelen waaronder een compleet interieur wat bij Italeri en Revell ontbreekt.
Verder wat transparante delen voor lampjes en de koplampen, een deel PE voor de grille, opstappen en nog meer klein spul en iets
waar ik even twee keer naar moest kijken om te achterhalen dat het veiligheidsgordels met sluitingen zijn. Chapeau!

photo 405303

photo 405308

photo 405306

photo 405307

Maargoed, wat weerhield me om deze transkit niet eerder te bouwen..
- Ik wil de Euro 6 in mijn eigen blauw-groene vloot hebben, uiteraard..., maar wel met een modernere striping dan tot nu toe.
Omdat ik nu ook de CF heb moet het bij elkaar passen en is er sinds Jabbeke ook druk op komen te staan om keuzes te maken.
- De glasopeningen zijn dichtgegoten met behoorlijk dik resin om stevigheid en vormvastheid te krijgen tijdens het gieten en uitharden.

Dat laatste heb ik nu ze eruit zijn kunnen meten en de dikte van die dichtgegoten vlakken varieert tussen de 1,6 en 0,8 mm dus
het is niet even wat flash wegdrukken.

Fout nummer 1.
Vorige week en de weken daarvoor ben ik aan het schetsen geweest met de nieuwe striping en het ei is gelegd en vanmiddag
had ik de puf en moed om het probleem van de dichtgegoten beglazing aan te pakken.

Beginnersfout: NOOIT proberen om direct langs de raamopeningen te snijden, de vlakken zitten er iets scheef ingegoten dus op
sommige plekken is de uiteindelijke vorm van het raamrubber niet te zien en voor je het weet snij je teveel "vlees" weg.
Ik sneed dus vanmiddag bij de voorruit precies langs de randen van de voorruit en ja hoor, het mes schiet me in de rechterbovenhoek
uit en dwars door de A-stijl en in de dichtgegoten glasopening van het linkerportier komt ie tot stilstand.
Daar brak door de ongecontroleerde beweging een stuk uit de sponning................even stilte..................even een klein vloekje..................
en dan ook het positieve ervan inzien dat je weer een les geleerd hebt dat je ruim binnen de raamopening moet snijden en de laatste
millimeter(s) met een scherp mesje op je gemak met een muziekje op de achtergrond apart en voorzichtig moet doen.
Ook een vijl en rattenstaart (ronde vijl) zijn aan te raden gereedschappen.

Na een half uur ploeteren heb je dan de openingen wel opgeschoond.
Erg vervelend dat ik dus een stukje nieuw raamrubber in het linkerportier moest zetten maar dat is met een stukje Evergreen rondstrip
nu wel weer opgelost, het litteken bij de A-stijl is ook weggepoetst.
Verder zitten er wat resin bobbels aan de onderkant van het portier = bovenkant mal maar dat is met een mesje en vijltje makkelijk bij te werken.
De rest ziet er keurig uit, soms wat flash maar elke resin kit moet je opschonen en dat is bij deze relatief snel te doen.

photo 405304

photo 405305

Morgen maar verder met research hoe het interieur e.d. uit ziet.
Ik wil eerst de cabine bouwen tussen allerlei andere af te maken projecten door en daarna kijken of het PE chassis ook zo wil als
ik in gedachten heb.
Ik verwacht daar ook wel een strijd want het verkeerdom buigen en butsen van PE is mij ook wel bekend met het blik van CTM.....

Over de kleurstelling......ach, ik heb blauw met groen en dit zal nummer 36 worden in de vloot en ik heb nog behoorlijk wat op de
plank staan wat vervolgnummers worden dus kleur is geen issue.
Hooguit of het groen metallic wordt of niet, dat candy light lime green vind ik ook geweldig maar dat is allemaal watergedragen en
daar heb ik vanwege het afplakken een grote afkeer van.
We gaan dat nog wel zien, wellicht is er een goeie alkyd en dan niet uit de spuitbus.

Dit heb ik voor ogen, even de versie met groene windschildjes en de laatste in blauwe uitvoering gaat 'm wel worden.
Voor de kijkers.....inderdaad ik heb een Engelse gebruikt. Ik dacht dat men heel snel met de computer een 3D kon maken op basis
van een standaardsjabloon maar die snelle designjongens vragen erg veel daarvoor.
Voor niks gaat de zon op, maar het kan ook teveel worden waarbij de maan dan de zaak overdag moet verlichten.
Dus een avondje zweten in Paint en draaien aan knopjes met kleurnuances en diverse open schermen met een fotoprogramma,
kopieren, plakken e.d. en dit rolt er uit. Geen representatief plaatje maar voor mij genoeg om keuzes te maken.
In detail kan er nog wel wat veranderen zoals die groene spatborden......weet ik nog niet. Ook al die lampenbeugel op dat dak......
ook daar ben ik nog niet over uit. DAF in de aluplaat wordt ook zwart, weet ik nu al maar de computer wilde het perse groen maar ik
weet wel beter hahaha.

photo 405309

photo 405310

Tot zover de introduktie van de A&N transkit, ik zal mijn ervaringen delen in de komende weken.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2017 8:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Aha! Daar is de A&N kit! Ik heb hem ook liggen dus ik kan mooi kijken hoe jij bouwt! Qua kleuren zou ik voor de 2e gaan, die is iets rustiger. Ook zou ik dingen als ruitenwissers zwart laten, dat is jouw stijl niet! :-)

Dat tekenen in Paint werk super! Zo heb ik de kleuren van onze XF ook ontworpen! Ik heb toen de configurator gebruikt van DAF om de basis kleur er op te maken. De rest is in paint gebeurt.

Afbeelding
Afbeelding

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2017 10:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
Dat komt mooi uit, Johannes.

Ik loop tegen precies dezelfde problemen aan met mijn DAF EURO 6 kits.

Ik kijk mooi mee in je verslag en waar mogelijk zal ik mijn ervaringen delen.

Ik houd je in de gaten :lol:


Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2017 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dank je Jelmer, ik heb nu inderdaad op de DAF site gekeken en dan is het iets makkelijker in Paint je eigen kleuren aan te geven.
Jammer dat de grille niet in kleur te maken is dus dat zal nog in een fotoprogramma gemaakt moeten en dan d.m.v knip en plakwerk in de afbeelding, maar zo kan ik de CF ook mooi aanpakken.
Of die details zoals groene ruitenwissers erop komen weet ik nog niet, dat is ook een kwestie van spuiten en kijken hoe het lijkt, omspuiten van klein spul
is niet zo'n probleem......cabines e.d. wel.

En Bas mijn ervaringen schrijf en documenteer ik hier uitgebreid want ik heb een aantal bouwsels flink de mist in zien gaan.
Verder zeg ik altijd dat bij de curbside DAF's je het interieur er ook achteraf in kan zetten dus die trucs zal ik ook uitvoeriger beschrijven want:

WAARSCHUWING DAT JE HET INTERIEUR ER MAAR 1X IN KAN ZETTEN volgens de handleiding.......die slaan we in de wind en ik snij iets meer weg
zodat het interieur er redelijk eenvoudig in en uit kan. Wel zo makkelijk als je de spullen spuit en schildert.

Dus eerst de handleiding maar gevolgd en ik vond die niet echt duidelijk op sommige punten moet ik zeggen.

photo 405334

De bodemplaat zoals ik die in eerste instantie heb afgetekend op basis mijn interpretatie van de weg te snijden delen aangegeven in de handleiding

photo 405332

De achterzijde links en rechts gelijk snijden met de achterkant van die opbouw naast het bed en ook de zijkant inkorten pijltje nr. 4.
De motortunnel laten staan, die sluit straks perfect aan op de achterwand.
Toen dacht ik dat de zijkant van de bedopbouw achter de chauffeur er ook uit moest........fout dus, laten staan want aan de onderzijde
zit een lip die aansluit op een lange nok in de resin cabine.

De opbouw naast het bed moet wel vlak afgesneden worden, pijltje 5. het nieuwe bed heeft een aangegoten betere opbouw.
Toen heb ik heel eigenwijs 2 mm extra weggesneden uit de achterkant van beide opbouwen, pijltje 1 en pijltje 2.
Op deze manier heb je geen last van de sprong in de achterwand als je het interieur er in schuift.
Aan de voorzijde en van de afgeronde hoeken van de vloer heb ik ook pakweg een mm weggesneden, pijltjes nr. 3, hierdoor glijdt de cabine ook aan de voorkant beter in de cabine, vooral ook de afgeronde hoeken goed aanpakken want die zitten het meest in de weg.
En blijf testfitten om te controleren of het soepeltjes kan, de flappen aan de onderzijde van het portier van de cabine kun je voorzichtig telkens iets bijduwen.

photo 405333

Dit hou je na de snijacties over, lijkt een beetje raar maar straks wordt alles afgedekt door het bed.

photo 405335

Ook kun je het best een stukje uit de vloerplaat snijden daar waar de flappen van de portieren zitten.
De bodem op de goeie plek in de cabine plaatsen, aftekenen en gewoon wegsnijden. De onderflapjes van de portieren hoef je nu niet meer bij te buigen.

photo 405343

Dan de handleiding weer volgen, een steun voor het bed in resin en een opbergvakje, van het opbergvakje heb ik een smal strookje opgesneden.
De dikte van die strook is vergelijkbaar met flash dus waarschijnlijk hoort dat ook open te zijn maar staat het niet in de handleiding.
Als het dicht hoort te zijn.......ja dan heb ik pech gehad.
De spulletjes met secondenlijm op de plek geplaats.

photo 405340

Dan het onderbed.
Als je met de stoelen wat dryfit blijkt dat de naad precies in het midden van de motortunnel moet komen.
Je houdt dan wel wat ruimte rechts in de sponning over maar dat zit achter de chauffeursstoel.

photo 405339

photo 405338

photo 405337

Dan om af te wijken van de handleiding het dashboard aangepakt.
Daar moeten 2 nokken aan de zijkant helemaal vlak afgesneden worden, het gat hoeft niet dicht want dat komt achter de cabinewand uit het zicht.

photo 405341

photo 405342

Dan een probleem wat ik bij diverse bouwers heb gezien.......het niet passen van het rechte dashboard op de ietwat gebogen onderdorpel van de voorruit.
Daar kom je met de standaardpassing niet mee weg, er blijft een gapend gat van een millimeter of 2-3 in het midden over.
Wat te doen.... ik heb ook diverse keren moeten dryfitten en uiteindelijk toegegeven aan het laten zakken van het dashboard.
Snij een millimeter of 3 weg van de onderflapjes van het dashboard zoals bij de pijl aangegeven.
Geef tevens de ruimte aan het dashboard om te zakken op de motortunnel dus ook bij de sparing in het dash om op de motortunnel te passen de zaak bijsnijden in de ronde hoeken, zeker een millimeter of 3 moet daar weg zie pijltjes

photo 405344

photo 405345

Ook daar niet bang zijn.
Het dashboard ook een volle dikke mm verder in de cabine schuiven, ik heb aan de onderkant de flapjes met een mm evergreen uitgevuld.
En blijven passen, het interieur moet nu redelijk goed in en uit de cabine geschoven kunnen worden en het dashboard past normaal op de motortunnel
zoals bij de 105.

Eindresultaat:

photo 405346

Wellicht zal er later een stukje van de voorkant van het dashboard weggevijld moeten worden i.v.m. de dikte van de ruit, ik heb daar nu wel iets speling omdat ik het hele dashboard iets naar binnen heb geschoven maar weet nu nog niet of het voldoende is.
in ieder geval heb je nu een goeie aansluiting op de ronde onderdorpel en het interieur kan simpel in en uit de cabine geschoven worden.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2017 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Mooie start van deze moderne voor je verzameling Johannes. Mooie uitgebreide uitleg, ook voor diegene die deze ook nog gaan bouwen.
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2017 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Johannes,

Mooi project met een mooie uitleg.
Let er wel op dat de gordels niet in de uitsparingen van de clips passen.
Bij de stoelen van de Actrossen zitten deze gordel setjes er ook bij, en ik verhelp dit door er smallere papieren versies van te snijden.
De textiel stripjes kun je ook smaller snijden of knippen, maar zullen ietwat rafwelen op de zijkant.

Qua kleurschema vind/vond ik dit wel mooi bij de oudere Daffen, ook gezien het tijdsbeeld, maar bij deze moderne Daf vind ik deze blauw/groene kleur niet echt krachtig en overtuigend overkomen, 2 hoofdkleuren ipv een krachtige hoofdkleur met een contrast kleur.
Natuurlijk is dit een geheel persoonlijke mening en weet ik dat er niets zo persoonlijk is als het kiezen van kleuren.... maar toch. :wink:
In ieder geval veel bouwplezier en volg je vorderingen.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2017 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 21:55 pm
Berichten: 321
Woonplaats: Alkmaar
Vind het eerste ontwerp wel erg druk, de tweede ziet er al beter uit, naar mijn mening! Ik zou de spiegels en ruitenwissers/hendels ook zwart houden, om een 'dambord' effect te voorkomen.
Ook dit zal weer een mooi model worden, gezien je vorige modellen!

_________________
Slow Rollin' Low


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2017 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Mooi hoor Johannes. Ben benieuwd wat uiteindelijk je keuze wordt voor de nieuwe striping.
Je laat in ieder geval zien waar er tekortkomingen of aanpassingen nodig zijn om er een goed model van te maken. Ik denkt dat dit door velen wordt gewaardeerd.
Moet op de motortunnel dat kleine kastje (handrem??) ook niet weg. Je linkse schuif onder het bed kan nu niet open :wink: .

Succes verder.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 maart, 2017 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Erg mooie Kit Johannes en je bent volgens mijn inzien behoorlijk goed bezig met aanpassen en zo.
Vergeet je niet om de hamdrem van de motortunnel naast de stoel weg te halen.
Weet niet of je dat al gedaan hebt maar zag hem nog zitten op de foto's van de stoelen.

Wat de kleur stelling betreft zou ik het toch wat meer bij het oude laten met een heel klein modern jasje der om wat dit is wel erg gedurft met al dat groen der in.

Persoonlijk zou ik dus toch wat meer de oude kleurstelling aan houden zoals je witte gril en groene streep.

Mijn voorstel voor jou betreffende de kleur stelling is dan ook dit.

- Als eerste de Spatborden van de achteras(sen) gewoon mat zwart cq donkergrijs antraciet.
- Die domme streep op de zijkant snel vergeten.
- Bovenkant gril (gladde plaat onder het raam) gewoon blauw
- Gril gewoon wit doen incl de plaat waar de DAF letters in zitten, de luchtroosters in gril zwart en DAF letters zilver zoals het
hoord.
- Handgrepen, spiegels en ruitenwissers zwart.
- Zonneklep ook graag zwart. Dit breekt het dak mooi op.
- Dak en bumper inderdaad gewoon groen
- De zijbeplating van de wielkasten aan de cabine in het blauw
- Chassis natuurlijk in het DAF grijs.
- De groene streep kan nu gewoon over de zijkant van de cabine en doorlopen over de gradde plaat onder het raam.
Maar dan wel een dunne streep van max 7 min en precies in het midden van de gladde plaat zodat er nog blauw tussen streep
en raam komt
- Velgen alluminium houden met blauwe of groene naven.
- En de inlaat van de luchtfilter in spoiler aub ook gewoon zwart. Net als de filterbuis aan de achterkant.

Teken dit maar eens uit en bekijk dan het verschil dan zul je inzien dat ik een kleuin beetje gelijk heb.
Want dan wordt het een mooie levendige truck.

Misschien breng ik je nu wel weer in twijfel maar ik zou der nog een avondje Paint aan besteden om dit uit te tekenen.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 maart, 2017 12:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Mooi duidelijk verslag Johannes.
veel succes :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement