Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2011 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 989
Woonplaats: Antwerpen
Voor een wedstrijdje op een ander forum ga ik deze vrachtwagen proberen te bouwen.
Alle hulp en iedeen meer dan welkom,heb echt niet veel ervaring met vrachtwagens of voertuigen.

Wil er niet teveel aan veranderen,misschien de motor een beetje opleuken en eventueel iets aanvangen met de laadbak.
Het is de bedoeling om hem in nieuwstaat te schilderen in 1 kleur,2 tonen.Eventueel lichtjes gebruikt zoals op de foto hieronder.
Nieuwstaat is nieuw voor mezelf,heb nog nooit in men leven iets nieuws kunnen bouwen.

Afbeelding

In de 50er jaren werd de wederopbouw van de Bondsrepubliek Duitsland met geweldige inspanningen, daadkracht en energie bespoedigd.

Gedurende deze periode maakte ook de ontwikkeling van de automobielindustrie, vooral op het gebied van de bedrijfsvoertuigen, grote vorderingen.

Het waren de jaren van de imposante zware vrachtwagens met hun lange motorkappen, te weinig vermogen en te herkennen aan het typische harde geluid van hun viertakt-dieselmotoren.

Naast Mercedes-Benz, MAN, Krupp, Magirus-Deutz, Henschel, Kaeble en Faun behoort de Büssing 8000 S13 tot de bekendste en ook meest imposante vrachtwagens uit die tijd.

Heinrich Büssing, geboren in 1843 in Nordsteimke bij Wolfsburg, bouwde in 1903 zijn eerste vrachtwagen.

De S13 werd aangedreven door een 180pk 6-cilinder-dieselmotor. De "S" staat voor de verticaal gemonteerde motor en de "13" voor de 13 liter totale cilinderinhoud.

In de loop der tijd werden er verschillende bovenbouwdelen voor de Büssing 8000 gemaakt, het meest gebruikt was echter de variant met laadbak en zeil.

Al voor de Tweede Wereldoorlog had het Schenker & Co transportbedrijf, opgericht in 1872 in Wenen, zich o.a. gericht op expres-diensten en streek-vrachtvervoer.

Als Duitslands grootste expediteur van de jaren 30 bezat de firma, net als vandaag de dag, heel wat filialen, waaronder Braunschweig. Tot dat voertuigenpark hoorden op het eind van de jaren 50 ook enkele Büssing S13.

Extra info:
- Type: LKW
- Motorkracht: 180 PS

Specificaties:
- Schaal: 1:24
- Onderdelen: 303
- Lengte: 37,3 cm
- Niveau: 5
- Decals: Büssing-emblemen en opschriften van de Schenker-expediteur

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2011 13:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 989
Woonplaats: Antwerpen
Eerst ben ik begonnen met de bouw van het onderstel,het past redelijk goed,het opkuisen vraagd een beetje werk,maar was het verwachtende.
Het zal nooit meer het merk van mijn dromen worden,maar we gaan het ermee moeten doen.
Ondertussen ook lichtjes begonnen aan de motor,hier en daar onzuiverheden en lichte kiertjes,met het nodige werk zal het wel lukken.

Wil deze vrachtwagen met open deur en zichtbare motor bouwen,dus dat zal wel extra detail en werk vragen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2011 23:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Marc, mooi model, maar is je chassis wel recht? :shock:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2011 7:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 989
Woonplaats: Antwerpen
Goede opmerking Onne!!

Ja is redelijk recht,alles zit korrekt op zijn plaats verlijmd.
Het word halverwege wel breder.
Het staat wel een beetje in een boog,de knik in een balk is precies niet hetzelfde als op de andere balk ?
Misschien nu beter uitrechten met een warmtebron?

Eventuele wringingen op het chassis kun je nadien wel uitrechten met de opbouw hoop ik.

:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2011 8:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 jan, 2007 20:12 pm
Berichten: 210
Hoi,
ziet er al leuk uit,heb er zelf al 2 gebouwd en er nog 1 ligeen om te brouwen,maar vind de bevesteging van de voorwielen nog steeds vreemd,een klein puntje op de vooras en daar moet het voor wiel op komen,ik heb ze vast gelijmd,succes met de bouw verder,en blijf je volgen.

Gr goofy :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2011 9:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 989
Woonplaats: Antwerpen
Hai Goofy,

Heb jij dat met dat boogvormig staan van het chassis ook niet ondervonden?

Ga dat eerst proberen op te lossen,misschien met de verdere bouw van het chassis dat er hem iets recht.

Tja die bevestiging van die wielen is inderdaad vreemd,maar als het werkt......

:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2011 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Marc, ik zou als ik jou was toch eerst zorgen dat het chassis recht is. Nu kun je er misschien nog iets aan doen. Als je straks verder in het bouwproces bent, lukt dat misschien niet meer zonder dat er andere onderdelen kapot gaan. Zelf heb ik de Krupp Titan gebouwd (nog niet af), maar heb daar geen probleem met het chassis ondervonden. Dit chassis lijkt erg veel op dat van jouw Büssing.

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2011 10:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 jan, 2007 20:12 pm
Berichten: 210
Hallo,

Nee heb ik niet ondervonden,ik lijn het chassis altijd uit op een snijmatje,en dat gaat goed.

Gr goofy :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2011 12:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jun, 2010 11:41 am
Berichten: 51
hey

heb deze ook gebouwd in out of the box uitvoering
het chassis moet goed recht zijn anders raken niet alle wielen de grond en dat zou jammer zijn
(spreek uit ervaring :( )
veel succes met verder bouwen

grtz arjen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2011 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 989
Woonplaats: Antwerpen
Terwijl ik het chassis aan het slopen ben heb ik ondertussen het draagstel van de laadbak gebouwd.
En voor de zekerheid op een snijmatje,dus nu wel hopelijk recht. :oops:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tips en opmerkingen meer dan welkom.
Is er soms niemand in het bezit van goede detailfoto's van het motorkompartiment?

:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement