#Zeger: de CF van Mertens ligt opgeborgen in de kast. Zijn tijd komt ook nog wel ( eens... ).
Ook heb ik kunnen achterhalen ( in grote lijnen ) wat er nu tussen kraanplateau en kasten zit.
Weer geen maten dus op het oog begonnen aan het frame. De eerste poging snel gestaakt en opnieuw begonnen. Uiteindelijk bleek het niet te passen dus moest ik gaan foetelen..
Aan de kasten doe ik niks meer dus moest ik van het plateau wat weghalen. Dit zou niemand zijn opgevallen maar ik meld het toch even. Ook de schetsplaten ( verbindingen tussen opbouw en truckchassis ) opnieuw gemaakt:
De tekening die ik had leek mij ergens niet te kloppen dus daarom het frame links en recht gelijk gemaakt terwijl er eigenlijk enig verschil in zou moeten zitten.
Op de achtergrond het leidinggebeuren wat tussen het frame en de slangen moet komen:
En toen..
Vanaf de foto's die ik tegenkwam was het niet altijd duidelijk wat je nu precies ziet. Zo ook met het volgende onderdeel.
Duidelijk 'n ronde sleepstang maar het draaibare oog begreep ik niet. Aan de achterzijde 2 pen/gatverbindingen. Ik ook niet snap.
Middagje foto's uitpluizen, tekeningen doorspitten en daarna nog de uitgeprinte tekeningen op mijn werkblad doorgebladerd.
Ho eens even, jawel!! Ah, nu is het duidelijk:
Zie het bovenzicht in deze tekening:
Na het maken van dit onderdeel bleek het net niet te passen in het frame, ik kwam een halve millimeter te kort. Dus moest het frame ietsjes aangepast worden maar dat stelde eigenlijk niks voor. Gelukkig...
Wat ook wel mooi is om te melden, het frame en de steun voor het draaibare oog waren al klaar. Na het maken van de sleepstang bleek dat deze precies met oog op de juiste plek zat en beide stangen aan de achterzijde precies even lang waren!
Een beetje geluk mag men wel eens hebben en dat geeft dan echt zo'n 'ik ben trots op mezelf ( mag ik dat zeggen? Ja, dat mag! ) momentje'.
Voordat ik werkelijk met het frame begon had ik het volgende onderdeel al zo goed als af.
Alles is nog los van elkaar zoals je ook op de foto ziet ( vanwege het spuit-/verfwerk ), óók de pennen:
Dit is de afsleepbalk die op de bergingsarm gemonteerd kan worden.
Daarin schuiven 2 blokken die diverse hulpstukken kunnen dragen. Ik houd het simpel:
De blokken naar buiten geschoven:
De blokken naar binnen geschoven:
Hier de tekening van de afsleepbalk met de losse onderdelen ( ook enkele om de bergingsarm te verstellen, die heb ik al ):
Deze balk heb ik na het proefpassen van alles nog iets aan moeten passen. Hij was iets te breed zodat de steunpoten er tegenaan kwamen tijdens het naar beneden klappen. Zoals gezegd, er is weinig ruimte daar en elke halve millimeter telt...
Beide afsleeponderdelen op hun plek:
Nogmaals maar dan vanaf de andere kant:
Nu is er nog plek voor een derde onderdeel maar daar kom ik niet uit wat het zou moeten voorstellen. Het is een U-vormige balk met daaraan 2 behoorlijk stevige beugels/balken met ogen erin. Deze lijken aan de voorzijde van de vrachtwagen te kunnen worden gehangen in de beugels/balken die dáár zitten. Maar het nut ontgaat me en daarom kom ik er niet achter wat het nu precies is. Gelukkig heeft niet elke YBZ dit op de truck aanwezig dus kan ik het ook gewoon weglaten...
Tot zover weer.
gr Jeroen