Behalve de indrukwekkende trucks en roadtrains in Australië zijn er heel wat bijzondere vrachtwagens in andere delen van de wereld te vinden.
Zo ben ik het afgelopen jaar erg gefascineerd geraakt door de Braziliaanse ‘Caminhoes’. Niet alleen de cult eromheen, de muziek en de taal, maar ook de diversiteit aan merken, types en leeftijd van de trucks. Zo rijden er nog heel wat oude Mercedessen, Scania’s en volvo’s rond (die er tiptop uitzien), maar ook nieuwe. En trucks die je hier niet ziet, zoals de Ford Cargo en Volkswagen Constellation. Vaak worden ze prachtig gespoten of er zitten opzichtige stickers en spreuken op (voor)ruiten. De spreuken gaan meestal over Jesus of God. Ook verlagen veel chauffeurs hun wagen aan de voorkant, zodat de bumper bijna de grond raakt. Steeds verder naar achteren wordt de auto juist verhoogd, zodat je rechtop onder de bumper van de trailer kunt staan. Getinte ramen en twee immens grote cb-antennes, die vervaarlijk schuin naar voren wijzen, completeren het aanzien van een typische ‘Caminhoe’.
Tevens vind ik het boeiend om de ontwikkelingen van het gebruik van componenten van Europese trucks in China te volgen. Zo gebruikt de fabrikant SHACMAN de cabine van de MAN F90/F2000 voor zijn model F3000. Een jaartje of wat geleden heeft Brazilië enkele SHACMAN F3000’s geïmporteerd en sinds kort staat er een fabriek die SHACMAN trucks produceert.
Met dit gegeven zou ik toch iets willen doen en ik wil proberen een ‘Braziliaanse Chinese’ SHACMAN F3000 te bouwen.
Als basis heb ik de cabine van de Italeri MAN F2000 nr741 genomen (beter was de Italeri MAN Commander F2000 nr714 geweest, maar die andere had ik nog op de plank liggen). Voor het chassis nam ik de MAN Formel6, vanwege de 6x4 opstelling. Verder nog wat onderdelen van de Revell TGA nr7550 en de Italeri TGX nr3877 geleend.
Das een bijzonder ding Jacco en een echter monster van Frankenstein met al die onderdelen uit 4 verschillende bouwdozen. Nog nooit van dit merk gehoord maar dat zegt natuurlijk niks, je kennende komt dit wel goed en is het model in Jabbeke te aanschouwen. Ik moest trouwens wel een paar keer goed kijken om te controleren of je niet stiekem al het complete model als laatste foto bij de voorbeelden had gezet maar de velgen verraden iets volgens mij... Succes met het afbouwen, ik neem aan dat ie clean blijft of ga je 'm nog vies maken?.
Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am Berichten: 2120
Hallo Jacco,
Is een mooi model en een hele leuke verbouwing. Het merk ken ik wel, ook de Steyr valt onder Shacman. Je had het jezelf ook makkelijker kunnen maken om alleen de F2000 te gebruiken die alleen een paar lichte aanpassingen nodig heeft. Dit is dan wel een wat ouder model dan je nu aan het bouwen bent, maar deze, die je aan het bouwen bent, is dan wel weer véél specialer én dus ook leuker om te zien. Erg leuk dat er weer eens een chinees in ons midden is. Leuke future projecten, Volvo FH voor een Howo Sinotruck of een Scania voor een JAC?
Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm Berichten: 2795 Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Wat een appart project zeg, en de verbouwing gaat je zo te zien goed af. Ik gebgrijp dat je hier al een tijdje mee bezig bent en neem aan dat hij op de laatste loodjes na klaar is, of zit ik er naast??
We moeten straks op de Brouwersdag maar en Oosters hoekje aan gaan maken, kunnen Hermann zijn Pekingeend Benz en jou Shacman naast elkaar staan .
@Johannes: Ik ga de truck uiteraard meenemen naar Jabbeke. Dat wil zeggen, als ik hem af krijg. In maart 2013 ben ik begonnen met bouwen. Het was de bedoeling om er ook een trailer achter te hangen, maar dat gaat niet lukken. Misschien neem ik deel aan de Brouwersdag en heb hem dan wel compleet.
Verder zit ik nog in dubio. Eigenlijk is het een showtruck (naar Braziliaanse maatstaf), maar 'vies' lijkt hij me er ook wel gaaf uit te zien...
@Hermann: Ik heb menig uurtje aan de computer doorgebracht om research te doen en de F2000 heb ik zeker gezien. Ook werden eerst de cabines van de MAN 26.321 gebruikt, maar dat vond ik allemaal té makkelijk. Juist de look van de F3000 was een uitdaging. De HOWO en de JAC zijn ook interessant...
@Sebas: Ik ben inderdaad al een tijdje bezig met dit model, maar hij is bijna af. Sterker nog, ik hoop hem deze week af te hebben, zodat er buiten foto's gemaakt kunnen worden om het eindresultaat te showen. Alleen een trailer erachter gaat niet meer lukken voor de show in Jabbeke.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen