Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 apr, 2014 13:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 apr, 2009 22:26 pm
Berichten: 210
Woonplaats: Leusden
Prachtig Odorf, ik vind dat oude roestig en verweerde spul vaak nog mooier
dan al het nieuwe glanzende spul.
Mijn kennis en ervaring gaan nog niet zo ver om dit ook aan te durven.
Maar met deze topic steek ik natuurlijk wel het e.e.a aan kennis op.

Succes met de verdere bouw.

Albert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 apr, 2014 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Het ziet er al mooi uit. Heb je de hairspray-methode gebruikt? Anders moet je je daarover even inlezen, dat zou je perfect van pas komen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 apr, 2014 17:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Bedankt voor de comments!

@Nem, de haarlakmethode ken ik, net zoals de zoutmethode. Ik wil alleen iets waar ik meer controle op kan uitoefenen. Bij de haarlakmethode vind ik het moeilijk doseren. En bij de zoutmethode vind ik het lastig dat je het model tussendoor nauwelijks kan aanraken en het er makkelijk wordt afgeblazen. Daarom deze rubbermethode en met de cabine iets met Vallejo Chipping Medium.

Het is persoonlijk ... je mag het eigenwijs noemen :mrgreen: Misschien heb ik haarlak en zout-technieken nooit goed toegepast. Als mijn methode niet goed lukt ga ik wel terug naar haarlak of zout. Maar bedankt voor het meedenken! :brouw:

Groeten,
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 apr, 2014 19:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, dus gewoon doorgaan hoe je bezig bent

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 apr, 2014 23:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Hedenavond had ik eindelijk wat tijd voor een testje.

Afbeelding
Links de roestbasis een egale roestkleur (XF64). Rechts over de basiskleur dezelfde verf met een paar druppen zwart, en gespatterd.
Wat te licht geworden. maar dat maakt voor nu niet uit.
Omdat ik de Unimog ook al met Tamiya had gespoten heb ik dat hier hetzelfde gedaan.
Op een schoon canvas zou ik Vallejo hebben gepakt, maar dat terzijde.


Afbeelding
Daarover gespat oranje.


Afbeelding
Dan de eerste laag Vallejo Chipping Medium.


Afbeelding
Over deze laag Chipping Medium heb ik groen gespoten (links te zien). Te mosgroen voor de Unimog, maar ik had even niet anders.
Wat de uiteindelijke kleur moet worden moet ik nog uitzoeken.
Rechts is er nóg een laag Chipping Medium overheen gegaan. Dit om een afgebladderde tweede verflaag te simuleren.


Afbeelding
Hierboven rechts is de tweede verflaag (lichtgrijs) gespoten. Tussendoor steeds drogen met de fohn. We willen (te) snel resultaat.


Afbeelding
Dan natmaken die boel. Het laat al snel los. Ik was iets te enthousiast met de tandenborstel.
Hierdoor en doordat ik dit even te snel heb gedaan en niet op het door en doordrogen heb gewacht is het ribbeltje kaalgeborsteld.

Afbeelding
Het resultaat van de enkelvoudig groene versie. (nog wat nat, vandaar de donkere vlek)


Afbeelding
En het resultaat van de twee-kleuren versie. Het stemt me niet ontevreden.
Maar ik moet nog even kijken welke kleurcombinaties optimaal werken.
Ik wil namelijk een Unimog die vanuit de fabriek standaard groen was maar later is overgespoten.

En ik ga ook nog kijken of ik na de kleurlaag het geheel eerst nog in de Parket PE gezet kan worden ...
Daarna nog met olieverf strepen kan aanbrengen en ... dán nog de chipping los kan krijgen.
Ben niet snel tevreden :roll:
En dan nog poeders, oranje strepen washes etc. Bij deze test ging het alleen om chipping met 2 kleuren.
Je kijkt overigens naar een strookje van 4,5x2cm Het gehele plaatje is 5x5cm.

Excuses voor de mindere foto's, ook dat was even snel met de telefoon. :wink:
Tot de volgende keer.
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 6:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ziet er veel belovend uit, je moet er even ervaring mee opdoen voor een mooi effect. maar chipping loshalen na de oliestrepen (rainstripes)?



nee , dat is niet logisch. want de vervuiling die je simuleert met de strepen gaat OOK over de afgebladerde verf, deze vervuiling is vaak relatief makkelijk weg te wassen dus tijdelijk, afgebladderde verf is alleen met overspuiten of schilderen op te lossen (en uiteraard schuren, plamuren etc)

Daarbij denk ik dat het visueel mooier is als de strepen over de chipping heen lopen, het breekt de chipping door vertikale lijnen.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 23:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Bert
Bedankt voor je bedenkingen ... Misschien is het inderdaad niet zo logisch wat ik had bedacht. :cry:
Én onhandig gecompliceerd :lol:
Ik zat eigenlijk te denken dat de verf eerst verweerd geraakt is. Strepen dus, en daarna pas is gaan bladderen door de roest.

Maar ik denk sowieso dat de strepen die zijn aangebracht vóór de chipping, niet meer te zien zijn nadat het is afgebladderd.

Dus dat scheelt al met al een hoop werk.

Nog een vraagje; Veel mensen werken met olieverf over Parket+ oid. Ik begrijp dat het dan wat makkelijker uit te smeren is.
Maar kan olieverf (de stippel-uitsmeertechniek) ook direct over matte lak? of krijg ik dan onherroeppelijk problemen? Ik wil namelijk eigenlijk geen egale laag P+ omdat ik dan de structuur van de laagjes gebladderde verf weer voor een groot deel kwijt raak.

Groeten,
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 8:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Het kan wel over matte lak, maar het zal minder mooi vloeien, omdat matte verf stroever is, maar met een beetje aandacht, goede combinatie verf en verdunner kan je ook daarmee nog een prima effect bereiken hoor

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 mei, 2014 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Een prachtig model Odorf, en weer eens een keer wat anders. Waar ik zelf erg blij mee ben, is je uitgebreide verslag hoe je het model gaat verweren. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken natuurlijk, maar op dat gebied zijn tips altijd welkom. :D

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 mei, 2014 23:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Bedankt :brouw:

Als toegift nog wat experimenten.

Ben nog wat aan het twijfelen, en een stukje plastic verprutsen is dan wat minder onhandig dan op mijn model.
Ik vond het doseren van de chipping nog niet helemaal goed gaan. Het was een te egale gechipte laag roest. Inmiddels zit het wat meer in de vingers. Met betrekking tot het doseren bedoel ik bijvoorbeeld hoeken op mijn model die zwaarder beschadigd zijn dan andere delen. Hiervoor heb ik een nieuw stukje gemaakt (5x5cm) waarbij ik ook even een verdikt hoekje heb gemaakt.
Afbeelding
Hier zie je het chipping materiaal aangebracht bovenop het eerder beschreven roestmengsel.
Het merendeel is gedoseerd gespat (airbrush), hiernaast heb ik ook nog wat vegen met een grof kwastje aangebracht om geroeste krassen na te bootsen. Waarbij blijkt dat je het chipping materiaal niet te dun uit moet smeren, dan heeft het geen effect meer. (Dan laat het later niet meer los)

Afbeelding
Tevens heb ik hierop een betere kleur groen aangebracht.
Edit: foto toegrvoegd ...Al is dit verbeterde groen in dit kunstlicht niet te zien. :roll:
Ben er ook achter dat je helemaal geen tandenborstel nodig hebt, Even weken in wat water en met een nat doekje komt het ook makkelijk los.

Na het chippen heb ik met aquarelverf, wit, bruin, blauw en zwart wat regenstrepen aangebracht.
Afbeelding

Afbeelding
Hierbij een opname met daglicht.

Dat ik deze strepen met aquarelverf heb aangebracht in plaats van de meer gebruikelijke olieverf heeft geen speciale reden.
Ik heb alleen geen olieverf in huis. :? En wel aquarelverf :) Ik heb het ook met acrylverf geprobeerd maar dat gaat niet. Acryl is deels opgedroogd echt niet meer uit te smeren. Aquarelverf is steeds met water verder te verdunnen/uit te smeren.

Roestlaag moet alleen nog wat grilliger, en minder oranje. Nu lijkt het na het chippen bijna overal egaal en dezelfde kleur.

Tevens heb ik nog een poging gedaan om een andere versie met 2 verschillende eindkleuren over elkaar heen te maken.
Hier ben ik niet tevreden over en van het idee van een 'later in andere kleur overgespoten voertuig' stap ik af.
Hij wordt maar één kleur.
Afbeelding
Dit effect komt niet goed over, de lichtere kleur eroverheen beïnvloed optisch de onderliggende kleur Waardoor je minder contrast tussen de kleuren en het roest ziet bijvoorbeeld. En het is onnodig gecompliceerd.

You can't have it all.

Groeten,
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op ma 05 mei, 2014 20:19 pm, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement