Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2014 11:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Tja.....er zijn van die momenten dat je gewoon niet kan wachten. :lol:
De Fuso Super Great is een model waar ik , buiten de benzen, ook een zwak voor heb en al enige tijd info aan het verzamelen ben om uiteindelijk hier eens wat mee te gaan doen.
Deze Fuso is als kit te verkrijgen van Aoshima in de schaal 1/32, kwalitatief een hoogwaardige kit, maar wel met een aardig prijskaartje er aan, vooral als je hem vanuit Japan moet laten komen. :(

Het punt is, dat het dan een 1/32 model is en ik véél liever 1/24 trucks in mijn vitrine heb staan.
Ach zo zien jullie maar weer dat iedereen zo zijn "tik" heeft... :lol:...dat betekend dan, dat ik deze truck helemaal zelf moet gaan bouwen.
Zelf denk en hoop ik, dat de tijd nu wel rijp is om van styreen, zelf een truck helemaal vanuit het niets op te gaan bouwen.
Ik heb flink wat kunnen oefenen met de Benzen en de North Benz en het enige wat ik nog niet gedaan heb, is een cabine zelf te scratchen.
Chassis en opbouw zijn inmiddels het probleem niet meer, maar een cabine???? :? .....we gaan het zien. :wink:

De bedoeling is het volgende, een motorwagen van ongeveer 12 meter, dus op schaal wordt dit ergens rond de 50cm.
Deze Fuso wordt een echte Japanner, dus rechts gestuurd.
Wat betreft de opbouw zit ik nog in dubio, Wing-box, vaste koelbox, open laadbak of een tanker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ach, we komen in een later stadium wel op een idee.
Om te beginnen, heb ik enige tijd geleden de velgen laten printen.
Deze zien er weer heel mooi uit en heb rekening gehouden voor een 8x2 of 8x4 asopstelling.
Ook hier weer even prakiseren of het een twin-stuurder wordt of niet, ik denk haast van wel

Afbeelding

Afbeelding

Ja mannen, dan het héle prille begin van de cabine, uit 0,5mm styreen heb ik éérst een zijplaat gemaakt om te kijken hoe dit uit zou pakken en of dit Topic-waardig genoeg zou zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat ik na veel snij-, meet, en schuurwerk een cabineplaatje voor de dag toverde, kreeg ik er vertrouwen in.
Vandaar dus ook dit topic en ik hoef natuurlijk er niet bij te vertellen dat de bouw van deze "Jap" niet zo snel zal gaan als de Benzen.
Ik hoop dat jullie dit wederom een leuk en interessant project vinden.
Tot de volgende.

Afbeelding

Hermann.


Laatst bijgewerkt door Woefdram op di 25 jun, 2019 13:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2014 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Nou Hermann, als eerste een reactie van mij. Een erg fraai project met al een mooi cabine scratch begin. En als je vast loopt op je cabine , er zijn er zowiezo een paar collega bouwers waar je om raad kan vragen , die hebben genoeg ervaring hiermee. Maar daar gaan we vooralsnog niet vanuit .
Mijn voorkeur ligt bij de open laadbak. (Een dichte wingbox ben je al op de North Benz aan het maken.
succes met de bouw.
groeten Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2014 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Ziet er veelbelovend uit Hermann!
Wel een behoorlijk aantal projecten op je werkbank.
Hoe is het met de Wingbox?

Groet,

Boenie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2014 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Prachtig begin Hermann. Vooral de velgen zien er erg fraai uit :wink: :wink: :wink: De cabine wordt ook mooi. Misschien moet ik eens aan mijn Fuso collectie beginnen. Mitsuwa heeft er een aantal uitgegeven (zoals jij zult weten) en daar heb ik er een aantal van.

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2014 14:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Woedram schreef:
Ik hoop dat jullie dit wederom een leuk en interessant project vinden.


Ik dacht het wel :mrgreen: (Altijd genieten zo'n vreemde (peking) eend in de bijt.) :wink:

Succes met dit uitdagende project. :brouw:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2014 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
WOW!!! Hermann, nou maak je het wel bont zeg! Maar een erg leuk en ambitieus project! Hopelijk gaat en lukt het allemaal zoals je zou willen, het begin ziet er alvast goed uit.

Succes, André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2014 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo mannen!

Bedankt voor jullie entiousiasme. :brouw:

@Eric,

Ook ik neig héél erg naar de open laadbak versie, de vaste koelbox twijfel ik een beetje over.
Wat de cabine betreft zijn er inderdaad een aantal mensen waar ik terecht kan als ik eventueel vast mocht komen te lopen.

@Boenie,

Voor de Noth Benz ben ik onlangs ook weer verder gegaan met de achterdeuren, de laadkleppen wordt nog een aardig verhaal, maar de zin en de moed is er weer om hiermee verder te gaan.
Het "Aziatische petje" heb ik weer op gezet. :lol:

@Hessel,

De Fuso van Mitsuwa die ken ik inderdaad.
Dit is één van de oudere versies van de Fuso, jaren 60 of 70 dacht ik zo uit mijn hoofd, en is ook de enige Fuso in de schaal 1/24.
Ze hebben zelfs een paar "Dekotora" versies uitgebracht, zal in europa niet aangeslagen hebben omdat wij dat een beetje jakkiebah vinden. :lol:
Even een foto van een Dekotora of ook wel Shogun Truck genoemd.......en zover ik het kan herkennen het type cabine die Mitsuwa uitgebracht heeft. :roll:

Afbeelding

Deze ga ik niet bouwen hoor!!!! :lol: :lol: :lol:
De velgen zijn inderdaad mooi gedetailleerd met de Mitsubishi emblemen op de achternafen.

@Eddy,

Dus je zat er eigenlijk al op te wachten? :wink:
Ik hoop inderdaad dat de cabine mooi mag lukken, vandaar dat ik deze éérst doe.
Het is zoals het oude tv programma.....top of flop! :lol:

@André,

Bedankt Andre, Hermann heeft de stoute schoenen aangetrokken en gaat nu eens all the way.
Inspiratie zat en wil nu eens zelf gaan proberen een volledige truck te bouwen.
Als het goed uitpakt dan zijn de mogelijkheden voor mij onbeperkt, hebben bij andere bouwers hier op het forum diverse keren van kunnen genieten, en nog steeds. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2014 16:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Citaat:
Ze hebben zelfs een paar "Dekotora" versies uitgebracht

Die versie heet bij Mitsuwa 'art dumptruck'. Ik heb hem op zolder liggen. Gekocht in Hong Kong. Het model heeft een compleet verchroomde cabine en vele kleuren aan lamjes. Ook de 'raketten' zitten er bij. Een erg leuk ding.

By the way. Er staan er nu twee op Ebay.de wel belachelijke prijzen.

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2014 18:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
zo toch maar begonnen hermann , je had het bij mij thuis er al over dus ja hoor daar is hij
uitvoeringen genoeg natuurlijk
doe je ook de snelheidslampen er op
zie je niet bij allemaal , maar het heeft wel wat
zie hem wel in spijk
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2014 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Wat SUPER GREAT! :brouw:
Mooi ook die eerste foto met al dat chroom ... superbling!

Goed begin ... en je hebt al zoveel ervaring dat dit niet zo'n enorme stap zal zijn. :D
Denk ik althans! Het begin is er, Mooi werk!
Heb je de velgen zelf 3d getekend?

Nog een tip voor rondingen zoals bij de deuren. Het loont soms om de rondingen te boren.
Kan met de hand, of met accutol. Langzaam boren, houten blokje als ondergrond ...
klein gaatje voorboren, dan groter. Of met (bol) freesje.
En daarna de rechte kanten in te snijden en eruit te breken.
Maar misschien doe je dat al ...

Wat ik ook wel vaak doe. -Als je een tekening hebt- is een kopie op schaal op het plastic plakken.
Is nog makkelijker. Dat plakken doe ik met 3m low tack spuitlijm. Kan ook met tube rubbercement =fotolijm oa bij Hema
Maar kan ook met conventonele spuitlijm, als je dan vanaf grotere afstand je papier inspuit en het een tijdje laat drogen voordat je het opplakt.

Qua asindeling ... een 'Chinese six' is ook wel een aparte uitvoering; :wink: :wink:
http://www.tradecarview.com/used_car/mitsubishi+fuso/super+great/11987127/photo/?sid=300&pn=0
http://www.the-blueprints.com/blueprints/trucks/mitsubishi-fuso/21399/view/mitsubishi-fuso_super_great_6x2_cargo/

Maar een heel mooi begin!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement