Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 16:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 feb, 2014 17:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Afgezien van het feit dat de Daf eerst weer herstel werkzaamheden nodig heeft (kleindochter had de cabine heel lief voor opa ingepakt omdat ze kadootjes aan het uitdelen was, jammer dat de fragiele voorruit en zijruitjes even daar niet tegen bestand waren)
ben ik ook bezig om mij te verdiepen in Solidwworks. Ik heb een license voor 60 dagen en probeer nu de basiskennis aan te leren, maar das dus nog best heel erg ingewikkeld enzo. heb eerst een paar tuterals geprobeerd en daar had ik snel de verveling te pakken. Ik ben nu eenmaal een slechte leerling. Ik ben daarom bezig om de Daf in onderdelen, al ziijn sommige al een soort voorgebouwde modules in te tekenen. Daarna eens kijken of ik er dan een passend geheel van kan maken, dan kunnen de onderdelen in een soort tekening omgezet worden en kan ik misschien andere mensen een dienst bewijzen (al moet men niet gaan rekenen op een perfecte tekening of zo door een 3Dprinter uit te printen onderdelen. het blijft dan een semi schratchmodel (misschien als ik beter wordt in SolidWorks kan alles beter gemaakt worden en kunnen er onderdelen van gemaakt wordt die dan uitgefreesd of gelaserd kunnen worden en er een kitje van gemaakt worden............................maar das dus over een hele lange tijd

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2014 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 21:55 pm
Berichten: 321
Woonplaats: Alkmaar
Solidworks, persoonlijk een super programma! Maar zeker zonder ervaring zou je je computer het liefst door het raam gooien.
Als je eenmaal gewend bent werkt het heel goed, oefening baart kunst.

Mooie scratchbouw laat je hier zien!

_________________
Slow Rollin' Low


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2014 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 9:06 am
Berichten: 2544
Woonplaats: Ochten
Ikzelf studeer autotechniek aan de HTS te Arnhem. Hierdoor heb ik een aardige vaardigheid met solidworks, en ook al verschillende onderdelen 3D geprint. Ik voorzie hierin een grote toekomst in de modelbouw. Het is echt simpel en makkelijk te ontwikkelen.

Bert, mocht je hulp nodig hebben, roep maar!

_________________
Afbeelding
DAF XF105 "Oerend hard" :D
Peterbilt 359 :D
Australian Truck :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2014 21:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Thanks Daffie, het is nu voornamelijk training in het 3D maken van de parts. Ik heb helaas maar een 60 dagen licentie en ik weet nog niet hoe vaak je dit kan verlengen. Om het programma te kopen is onmogelijk gezien de prijs

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 maart, 2014 20:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Tis alweer even geleden dat ik iets liet zien
De wielen, tja, dat lukt dus nog niet helemaal, ik heb en blijf ruzie houden met die velgen, ik krijg ze niet naar mijn zin. gelukkig heb ik nog zat andere zaken te doen.

ik zat nog eens te kijken naar de Daf ( dat is momenteel ook het meeste wat ik doe) Ik zat dus eens te kijken naar het frame met daarop de cabine en ik stoorde me opeens aan die enorme grot die zichtbaar was onder het spatbord. Nu weet ik wel dat er een wiel voorkomt maar toch.
Dus eens snijmatje ontdaan van stof, mesje vervangen en het potje met restjes evergreen opgezocht (ja ik bewaar dus veel snij afval)

Paar plaatjes opgezocht van een Hercules (wow, wat kom je dan veel M20, Schoutcars en Halftracks tegen waar deze dus al inzaten, onverwoestbaar)

Affijn, opnieuw maar weer eens wat plaatjes neerzetten hier.
Ow, even laten zien hoe dat er uitziet, zonder motorblok

Afbeelding

Eerst maar eens de basis neergezet. Het hoeft van mij geen zwaar gedetialeerd blok te worden wat volkomen authentiek is, het gaat meer om de opvulling met iets wat op een motorblok lijkt.

Afbeelding

Vliegwielhuis er ook maar aangeplakt (ik heb alleen maar 0.5 mm plaatmateriaal dus tja, dan moet de rondingen dus zelf maken)

Afbeelding

Ook het uitlaatspruitstuk er maar opgeknutseld

Afbeelding

Afbeelding

En zo ziet dat er uit als ik even in het frame hang

Afbeelding

En als ik de cabine er op zet, krijg je dit beeld

Afbeelding

Aan de andere zijde de filters dynamo en vulpijp vastgeplakt (zoals ik al zei, het wordt erg basic, maar misschien na het spuiten n de gewenste kleur, plak ik er meer bij

Afbeelding

En opnieuw evven in het frame gehangen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Okee, het lijkt niet veeel, maar tussendoor mijn kleindichter bezighouden met eten drinken, bal overgooien hondjeweghalen, schoondochter de 3 delige kinderwagen uitleggen, eten koken, etc etc

Maar goed, we zijn weer een stapje verder

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 maart, 2014 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Citaat:
De wielen, tja, dat lukt dus nog niet helemaal, ik heb en blijf ruzie houden met die velgen, ik krijg ze niet naar mijn zin. gelukkig heb ik nog zat andere zaken te doen.


Velgen zijn heel goed 3D te printen.

Citaat:
Een heel fraai stukje scratchbuilding is hier gaande! De 1:35 schaal is me natuurlijk wel duidelijk maar ik kan het niet helpen om te denken hoe deze in 1:24 helemaal geweldig kan zijn!


Hoeveel heb je aan gegevens, wie weet kan ik André eens gelukkig maken :lol: :lol:

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2014 20:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
eens kijken, ik heb wel het een en ander aan simpele tekeningen in SolidWorks, geen details en er ontbreken een paar dingetjes nog, maar een beetje bouwer kan hiermee toch wel uit de voeten denk ik. Ik heb het een en ander in een PDF geplakt, zal eens proberen hier een screenprintje van te maken zodat je een idee krijg

3D print ja, maar het probleem is dat ik een goede tekening moet maken, of een goede master om ze na te gieten. In eerste instantie ga ik de wielen maken in de old fashion way, zet ze los vast op de auto en ga dan in de loop der tijd eens aan de gang voor een goed exemplaar. Ik heb ook al dingetjes die ik bij een volgende bouw zou verbeteren.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2014 20:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Hier even twee voorbeeldjes van het materiaal wat ik heb.

een paar 3D tekeningen
Afbeelding

Paar onderdeeltjes die uitgeprint op een A4 in schaal 1/35 zijn
Afbeelding

Let wel. ik ben echt een sufdoos op het gebied van SW

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 apr, 2014 17:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Voor de een is dit een fluitje van een cent en voor ander onmogelijk, maar ik ben er toch wel trots op dat ik dit heb weten te fabriceren in Solid. iets meer dan een uur over gedaan, wat voor mij al heel snel is.

Afbeelding

Alleen de gaten nog aan de rand van de velg en dan zou ik het zo kunnen laten printen.........just like that



Stom he, dat je met zoiets zo enorm in je nopjes kan zijn

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 apr, 2014 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 9:06 am
Berichten: 2544
Woonplaats: Ochten
Haha, dat ken ik hoor! Inmiddels ben ik wel wat sneller maar toch snap ik je :-) Een hele voldoening als je het model zo rond kan laten draaien met alles eraan en werkend!

_________________
Afbeelding
DAF XF105 "Oerend hard" :D
Peterbilt 359 :D
Australian Truck :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement