Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 15:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2014 0:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Leuk een militaire vrachtwagen :mrgreen:
Vroeger vond ik dit een heel lelijke Daf. Maar nu ik dit zie ga ik deze kleine Daf wel waarderen.
Het lijkt allemaal wat rechttoe rechtaan. Maar dat is het beslist niet en dat is zo in het wit goed te zien.
Verhoudingen heb je volgens mij ook zonder tekening goed voor elkaar.

Mooi verslag ook met heel veel duidelijke foto's dat is genieten.
Ik dacht even dat je er 3 ging bouwen ... maar dat blijken 3 vullingen voor de laadbak.
Creatief bedacht :brouw:

Succes verder! En ook met de uitvoering van de H-aandrijving ... dat was inderdaad iets aparts.
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2014 11:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Das een prachtig stukje scratchbouw wat je hier laat zien Bert. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nooit zo verdiept heb in deze oude DAF legervoertuigen, maar dit is toch wel een hele mooie om na te bouwen. Zoiets, maar dan in 1:24, zou mij ook nog wel een keer wat lijken... Ik volg in ieder geval belangstellend.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2014 14:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Dat moet toch echts iets voor jou zijn, grappig dat de truckbouwers alles in 1/24 willen en ik juist gewend ben om het in 1/35
te doen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2014 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Ligt natuurlijk aan de schaal waarin de bouwdozen verkrijgbaar zijn Bert, waardoor je dat van jongs af gewend bent. Militair is snel 1:35 of 1:72 omdat de bouwdozen in die schaal zijn. Vliegtuigen even niet meegerekend. Vrachtwagens worden voor het merendeel in 1:24/25 gebouwd omdat daar het meeste in te verkrijgen is, waaronder ook aftermarket onderdelen.

Al kan je ook best een leuke verzameling vrachtwagens in 1:72, 1:43, 1:32 of zelfs 1:16 aanleggen.

Waarom niet alles in één schaal? Vaartuigen, Vliegtuigen en Voertuigen allemaal in schaal 1:33,333333 :mrgreen:

Zou wel lekker uitwissel van onderdelen zijn geweest! :wink:

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2014 22:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
ben ook erg onder de indruk. Geweldig wat je verteld, meten, zeker weten, plakken, nameten, twijfel, weer afbreken, uren bezig geweest voor niks. erg herkenbaar, ook voor de wat ervarener bouwer. maar achteraf het gevoel van onoverwinnelijk te zijn! maar eerst nog wat vloeken en tieren.
Ik ben iets te jong om deze echt mee gemaakt te hebben, maar heb er wel eens eentje op mn dieplader gereden, voordat je hem gestart had was al een gruwel, was wel een oud ding eind jaren 80 waren ze afgeschreven en versleten.
En ik ben ook van 1:24 generatie, sorry. alhoewel dit ook erg charmant oogt.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2014 0:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 dec, 2011 22:35 pm
Berichten: 45
Woonplaats: Ameide
Ziet er goed uit Bert :brouw: Ik ben zelf ook trotse bezitter geweest van een wep, tot de benzineprijs wat te hoog werd,
(ik kreeg die van mij niet zuiniger dan 1 op 2,5 :? ) Mooie details en van wat ik er nog van weet, precies zoals ze in het echt ook zijn.
Ik blijf je zeker volgen!

groeten Marcel

_________________
Per Aspera ad Astra


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2014 8:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
thanks guys
Tja, gruwel, tuurlijk, ding stuurde als een oceaanstomer, remde sneller door terugschakelen van 4 naar 2 dan echt remmen, als de 4WD in geschakeld werd, zorgde dan dat ook beide kanten in stond, maar och, ik heb toch heel veel lol gehad, door het terrein waar de luxe pochers bleven steken tjoekerde het apparaat gewoon door, ging niet snel, maar wel door.

Ik had 2 maal 50 liter gas aan boord en reed zowel straat als terrein toch wel 1 op 3. Er mankeerde wel wat aan de bak, maar motorisch was die perfect

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2014 14:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Via een medelid heb ik materiaal gekregen om daar een huif en cabinekap van te kunnen maken, echt mooi spul tot zover. Ik heb nog niets verlijmd dus weet ik niet hoe het spul zich gaat houden.

Maar geloof me, Defensie heeft al die tijd gewoon materiaal gehad waarmee wij canvaskappen, zeilen, hoezen en wat nog meer kunnen maken. Zij hebben dit alleen verstopt en het "kleding" genoemd. Het heeft voor de militaire bouwers al de perfecte kleur, de juiste grofheid, fijnheid, ligt er even aan welke kant je gebruikt, de ene kant is wat meer ouderwets canvas stof, de andere zijde lijkt al meer op de moderne gladde kunststof zeilen

Het wordt wel even uitproberen hoe mooi het gaat vallen over de spanten en of ik makkelijk de bochtjes om kom zonder grote vouwen, anders wordt het toch nog de tissue en houtlijmtruk.

Maar uiteraard is van de achterhuif ook weer niets bekend, ja het nr maar daar heb ik niet zo veel aan. dus moet ik aan de hand van de bak en spanten eerst even een patroontje maken, want ik wil toch alles in een bouwtekening hebben cq zetten.

Afbeelding

en na een aantal papieren pogingen toch een doekversie gemaakt. Ik moet nog wel de naden aan de zijkanten vastlijmen, en een stripje plastic tussen de spanten zetten, want het moet wel blijven zitten als ik van configuratie verander

Afbeelding

Aan de voor en achterzijde met ik een koord gaan inlimen om de overhang te kunnen maken. De viel over het aparte achterzeil en kopzeil heen en werd zo vast om de spant heen getrokken

Dat wordt dus even afwachten hoe dat gaat

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2014 15:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
In afwachting van mijn schoonmoeder (weer een middag verloren :lol:) toch nog even wat kunnen doen.

Allereerst even wat foto's van de radiobak, op een paar kleine details na is die klaar, zit er nog over na te denken of ik de uitsparing zal maken want ik gooi er toch een zeil overheen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet dus nog de deurvanghaak, de kabeldoorvoer, de deurklink en het ruitje openmaken, moet ook de bak scharnieren aan de onderkant nog een beetje verbeteren.
Ook de antennepootjes op de voorkant moeten nog even gemaakt worden, maar daar gaan we dus eerst de radiosite weer eens uit de kelder ophalen.

Ook de spatborden van de steunwielen er aan gezet, er zit in het frame op het spatbord een rubbermatje, dat moet ik nog even zien op te duikelen of te maken. Blijkt dat de deuren toch niet geheel netjes waren uitgesneden, dus ik heb wat kiertjes die dichtmoeten, jammer eigenlijk dat de meeste kiertjes die geplamuurd moeten worden ook op zeer slecht bereikbare plekjes zitten he, het is net een boterham die altijd met de besmeerde kant op de grond valt.

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto (foto's zijn vreemd genoeg allemaal een beetje wazig lijkt het wel, toch de camera eens inspecteren of de instellingen nog wel goed staan) lijkt het als het spatbord erg recht is, maar de radius klopt wel

Om even te laten zien wat een onervaren scratchbouwer met de niet zichtbare delen doet...............

Afbeelding


Ook even bezig geweest met de torsiestangen en de wielophanging.

Aan de voorkant eerst maar even de boel vastgezet, moet ik nog wat afwerken, ziet er nu wel heel bar uit

Afbeelding

Ook even de huif aan het aanpassen geweest, hier heb ik nog geen beeld materiaal van.

Toch wel lachen, het is dus blijkbaar pe, niet de metalen onderdelen, maar polyethyleen. En ga daar maar eens lijm voor halen wat ook nog eens geschikt is voor modelbouwachtige activiteiten. Op bijna elke lijm staat dus fraai in hele kleine lettertjes dat het niet geschikt is voor PE, PP en aanverwante zaken.
Ik heb nu een lijm eindelijk gevonden (het is dus blijkbaar bij defensie de gewoonte om kleding weg te gooien in plaats van herstellen, wel makkelijk tijdens een oorlog, of ze moeten er een container ducktape bijleveren)
en ga nu eerst wat zoompjes lijmen, moet alleen nog even kijken hoe de trekkoorden aan de voor en achterzijde ga maken en of alles sterk genoeg en plooibaar zat is

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2014 16:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 06 feb, 2010 14:10 pm
Berichten: 216
Woonplaats: de wijk
netjes :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement