Goededag,
Mijn eerste post hier, Ik zal mijzelf heeel kort introduceren; Ik bouw al lang en dan van alles en nog wat. Vliegtuigen, spoorse zaken, veel auto's en vrachtwagens. Al vaker delen zelfgebouwd, maar nog nooit helemaal 'Scratch' vanaf 0. En mijn grootste manco is dat veel wat ik bouw nooit afkomt. Op een gegeven moment is het kaarsje uit en gaan dingen vaak half afgebouwd in de kast. Wie kent dat?
Nu over mijn eerste post; Ik lees al langer mee en ben erg geïnspireerd geraakt o.a. door de zelfbouwers die hele mooie prestaties neerzetten. Zoals (even uit het hoofd) de Daf torpedo, Tatra maar ook de Volvo graafmachine en nu weer de knikdumper. Ook een mooie Henschel zag ik voorbijkomen.
Nu is een vriend een stuk spoorbaan in N (schaal 1:160) aan het bouwen en tijdens een van mijn bezoeken was het idee geboren om het spoor-N wereldje eens op te schudden door iets te maken wat de grenzen van het mogelijke in deze schaal opzoekt.
Zo is deze Henschel aan het ontstaan. Schaal N is erg klein. Er zijn wat fabrikanten die soms zeker niet onaardige modellen maken (Wiking in de eerste plaats, Lemke is al beter) maar dat kan allemaal beter dacht ik. Zoals banden met profiel, leidingen in het chassis, een echt interieur etc.
Ik zal proberen hier een verslagje te maken van mijn voortgang ... (misschien komt het dan af
). Ik heb niet van alle tussenstapjes foto's gemaakt. Dat remt soms zo af. En ik ga er nu even met rappe stappen doorheen. Heb je vragen, stel ze gerust.
Het eerste begin, afbeeldingen en tekeningen gezocht op www, verkleind en begonnen met het chassis. Het chassis bestaat uit Evergreen channel 0.60, de kleinste maat dus. en wat dwarsliggers uit oa 0,5 en 0,3mm plaat. Ik maak alleen een twee-asser en geen tandemstel zoals op het tekeningetje.
Bovenaan is een eerste probeersel met de wielen te zien. Het grote wiel is een h0 vrachtauto wiel van Herpa.
Hier de wielen nader uitgelicht; Bovenaan op dze foto het basiswiel, een wiel van een h0 terreinwagentje. Het rubber heb ik dunner gesneden en van een gietsel van een trilexvelgje (Lemke Büssing model) en wat 0,1mm wikkeldraad een nieuwe velg in elkaar gefrunnikt. Rechts op de foto is een eerste afgietsel van deze master.
Op het gieten kom ik later terug.
Een paar stappen verder staat de cabine in ruwbouw, grotendeels van 0,5mm polystyreen. Ook op het chassis zijn wat meer details aan het ontstaan.
Veerpakketten zijn bijvoorbeeld van kleine stapeltjes 0.10x0.20' Evergreen.
En al wat afgeronder geheel ... waarbij het mij stoorde dat de motorkap wat laag was. Veel vergelijken met voorbeeldfoto's
Toch besloten om het mes er weer in te zetten (auw) doet even zeer. Maar met wat opvulstukjes kreeg ik het toch redelijk goed.
Aan de bestuurderszijde iets teveel gecorrigeerd, helaas, maar dat doe ik niet nog eens opnieuw. Voor de grille moest ik ook iets verzinnen om de horizontale ribbels erin te krijgen. Eerst pogingen met uitgetrokken Sprue maar dat werd met opplakken te ongelijk. Toen een poging om met mijn fijnvertande X-acto zaagje in een stripje plastic te krassen. Dit werkte goed. De zwarte Lampjes zijn de kleinste uit een setje van Roco.
Oja, er was ook een onderzijde ... Met besturing en aandrijfas uit 0,3 mm messing. De zwarte busjes zijn isolatie van een dun electricteitsdraadje
In de achterspatborden zit een messingstaafje om ze rond te houden. Dat zie je dadelijk toch niet echt.
Voortgang van de cabine; ik wilde een mooi aansluitende voorruit. Dat was ook weer 'een vallen en opstaan' puzzel.
Materiaal is 0,13 mm transparant van -alweer- het merk Evergreen.
Hier begint het er al een beetje meer op te lijken. Er zitten wat lijmvlekjes op het glas, dit geeft niet ik ga uiteindelijk een afgietsel hiervan maken in transparant resin.
Maar om afgietsels te maken moet het wel een beetje deelbaar zijn in 'lossende vormen' vandaar dat ik het glas ook in één deel wilde hebben.
Nogmaals over het gieten volgt een volgende post.
Inmiddels is er achteraan ook 'dubbellucht' bijgekomen.
Alles even los op- en in elkaar, cabine komt uiteindelijk ook nog iets lager.
Op de grille moest ook het karakteristieke Henschel-logo komen. Dit ging ook niet in één keer goed ... maar de aanhouder wint. Al vind ik het nog steeds een beetje een Flowerpower-variant vanwege de ronde hoekjes, maar dat kreeg ik niet beter. Toch eens zelf wat etsen misschien (en dat leren).
Hoe groot
-of klein- is dat dan? Een vergelijk met mijn breekmesje.
Hier een overzicht met ook weer het breekmes als vergelijk. Hierbij zijn er wat meer kleine details toegevoegd.
En ik had het al genoemd ... ik wilde een interieur, met klokjes etc.
En als laatste wat 'goodies' van een duitse fabrikant (FKS) die fijne PE spiegels en ruitenwissers in deze schaal aanbiedt.
Tot zover mijn eerste postje ... binnenkort meer
nu moet ik wel verdergaan met bouwen.
Groeten,
Odorf