Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 feb, 2012 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Johannes,
Zit nog wat af te kijken bij jou Daf voor als ik verder ga met de mijne .Nu valt me op dat het stuur erg hoog staat , heb nog niet in de boeken geneusd of dit ook daadwerkelijk zo moet zijn.
@Gerdi , dat slapen met je hoofd achter de chaufeurs stoel is echt niet altijd het geval . Ik weet dat er bij een aantal Daf's 95 en 105 andersom geslapen word. Tegen de zijwand achter de chauffeurstoel zit er dan een flatscreen TV gemonteerd waar er vanaf de andere zijde al liggend naar gekeken word.
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 feb, 2012 18:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Het stuur lijkt hoog te staan maar dat is zo zonder dashboard Eric....
Het steekt iets boven het dashboard uit, even passen en meten en dan heb je de maat zo te pakken.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2012 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Johannes,
Ik kom toch nog even terug op je stuur hoogte.In het Hans Stoovelaar boek nog even goed bekeken en daar zit bovenkant stuur nog onder het hoogste gedeelte van de deur. Dus nog net onder het grote raam van de deur. Het zou zonde zijn om dit , nu het nog kan , om dit niet aan te passen.
En een aanvulling op je bed , in deze daf's lagen de chauffeurs zoals jij het hebt gemaakt in bed. Het smalste gedeelte achter de chauffeurs stoel was niet voldoende voor je bovenlijf maar wel om je voeten kwijt te kunnen. Dus prima.
groet Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2012 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Citaat:
In het Hans Stoovelaar boek nog even goed bekeken en daar zit bovenkant stuur nog onder het hoogste gedeelte van de deur. Dus nog net onder het grote raam van de deur. Het zou zonde zijn om dit , nu het nog kan , om dit niet aan te passen.

Je hebt gelijk Eric, ik heb het stuur te plat gemaakt en de stuurkolom te lang en dat ga ik aanpassen.

Nog even over de velgen:
Voor de achterwielen heb ik de velgring van een Revell Volvo gebruikt, die velgen gebruik ik toch niet en heb de ring ervan verwijderd. Iets aanschuren en de ring past in de oude Italeri velg, voorop liggen dus de nieuwe Italeri velgen met een ingelijmd Evergreen stripje en achterop de oude Italeri velgen. Geeft achteraan net iets meer body aan de banden.
Hieronder als voorbeeld de stappen, ik heb gemakshalve een voorwiel gebruikt van Revell en een oude naaf die ik nog had liggen terwijl op de DAF een ingekorte nieuwe naaf is toegepast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2012 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Vanmiddag dan maar begonnen met het priegelwerk.
Eerst na een weekend niks gedaan te hebben moeten ontdekken dat de vloerpan 3 mm naar voren moest dus die losgehaald en opnieuw op het chassis verlijmd.
Toch nog iets van de motor moeten verwijderen om de cabine maar vooral de cabinesteun te kunnen plaatsen.
Vanavond dan de instapsteunen gemaakt, gemakshalve heb ik wat maten op papier bij de foto gedaan.

Afbeelding

En vanavond ook al gespoten zodat ze morgen onder de vloerpan gelijmd kunnen worden. Zal nog wel het nodige passen en uitmeten/uitvullen worden maar die tolerantie heb ik al ingebouwd.

Afbeelding

De streepjesondergrille kon nu ook aan de grille verlijmd worden, de grille is van hetzelfde geribde plaatmateriaal als de bovenliggende grote broer.

Afbeelding

De tankbanden moesten er ook nog op, ik zie nu wel dat het decal wat ik als inlegrubber heb gebruikt verschoven is :? en daar nog wel een gevalletje nazorg noodzakelijk is.
De accubakken waren een beetje kaal zo zonder logo's dus ik heb maar uitgevonden dat Bosch toendertijd ook accu's op de vrachtwagens in het assortiment had, historisch niet correct :lol:
Inmiddels was me de uitlaat er ook onderweg gebroken dus die moet ik straks er opnieuw onder lijmen.

Afbeelding

Bumper voorzien van trek-duwpin en een TIR plaat, links komt de kentekenplaat. De TIR plaat is dit keer niet gelijmd maar met dubbelzijdig tape tegen de bumper geplakt. Handig spul dat dubbelzijdige tape, dank aan Eric en Mark die er hun ruiten mee in de cabines lijmen. De bumper is er even voor de foto tijdelijk onder gezet.
Ik heb wel een probleempje met de grille, deze steekt door de vele aanpassingen plotseling onder de cabine uit en ik moet nog wat bedenken hoe ik me daar uitklets :lol:

Afbeelding

Onder de cabine een steunbalk gemaakt zoals die op de 1e serie zat, dus zonder schokbrekers. Waarschijnlijk rustte de cabine op rubbers om nog iets comfort te hebben. De cabine steunt er dus ook op want ze is nog steeds afneembaar van de vloerpan.
Tegen de steunbalk wordt de ronde buis van de spatborden aangebracht, wordt nog een circus op zich want ik heb iets verkeerd gemeten en mijn luchtleidingen zitten op de plek van de spatborden = uitdaging nr. zoveel.

Afbeelding

PE lampjes van Heinz met de knipperlichten (niet veel van te zien bij kunstlicht zie ik nu), spatlappen zijn in aanbouw en DAF letters heb ik nog gelukkig.

Afbeelding

Het dashboard. Dit keer wederom maar witte meters gemaakt en nu niet de 2 bedieningshandles op het dashboard vergeten. Deze waren voor de bediening van de knipperlichten (rechts) en het dimlicht-seinlicht (licht). Geen pookjes of hendeltjes aan de stuurkolom dus.
Ik heb geen witte decals dus met de punt van het mes heb ik wat meterindicaties aangegeven.
Het stuur is minder plat en onder een hoek gezet, de stuurkolom ingekort n.a.v. de opmerking van Eric.

Afbeelding

Nog genoeg te doen deze week, volgens mijn planning moet ie deze week af en de trailer grotendeels gespoten zijn. Dan hopen dat de decals volgende week binnenkomen.

Tot morgen, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2012 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Johannes,
Een mooie uitgebreidde update . Ja voor o.a. TIR .kenteken plaatjes enz.enz. goed spul dat dubbelzijdig tape en hiermee geen lijmongelukken voor deze onderdelen dan.
Mooi om alle bouw details mee te kunnen volgen.
Ik heb ook al spatlappen klaar liggen en heb hiervoor nog oude witte plakletters voor liggen die ik erop ga maken. (Na voorbeeld op de Kruisdijk Daf 2600)
De velgen zijn me nu helemaal duidelijk Johannes.
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2012 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
Ook weer prachtige details bij deze! Hoe maak je eigenlijk die leidingen en zo?

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2012 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Citaat:
Hoe maak je eigenlijk die leidingen en zo

Op de beginfoto's kun je zien dat de leidingen hoofdzakelijk in plastic rondstaf zijn en daar waar het mogelijk was in dik koper.
Het koper is iets makkelijker standvast te buigen.

Vandaag eigenlijk minder kunnen doen dan ik verwacht had want een aantal rotklusjes moesten nog gebouwd worden.
Vanmorgen eerst de gisteren gespoten steunen maar voorzien van een treeplank, in dit geval geribbelde plaat.
Daarna aan het richten geweest met de cabine, de stond toch nog iets scheef op het chassis.
Om het lijmen van PS op PS mogelijk te maken heb ik onder de resin vloerpan een strookje PS met secondenlijm vastgezet, voordeel daarvan is dat de steunen met normale contactlijm verlijmd kunnen worden en je een lange "potlife" hebt oftewel veel tijd om correcties uit te voeren.
Maar ze zitten er onder (gelukkig).

Afbeelding

Ander uitermate vervelend klusje waren de spatborden achter het voorwiel.
Zoals gisteren aangegeven had ik wat luchtleidingen in de weg zitten en was het passen en meten op de halve milimeter maar ze zitten eronder met alleen een bevestiging via de bovenstang die doorloopt van linker spatbord naar rechterspatbord en die gelijmd is over de lengte van de cabinesteun.
De kleine steuntjes in de onderknip maak ik morgen, ook daarmee is e.e.a. weer te richten.
Ik heb maar keepjes gemaakt in de spatborden omdat ze anders niet tussen de rubber spatborden onder de cabine pasten.
Op het origineel had ik daarvoor een keepje gemaakt in die rubber spatborden maar dat schijnt niet te gieten te zijn.

Afbeelding

Knap sh*t maar ik kwam er vanmiddag achter dat ik geen geschikte wrijfletters meer heb en ook geen DAF decals.
Dit keer maar een spatlap opgehangen met eigenlijk te kleine DAF letters, dat zal bij een volgende decallevering veranderd worden maar vooreerst moet ie hier maar mee rijden.
De spatlappen heb ik met dubbelzijdig tape (prachtspul) tegen het spatbord bevestigd, komt nog een zilverkleurige bevestigingsstrip boven.

Afbeelding

Het geheel dan even met de cabine er maar weer op.

Afbeelding

Afbeelding

Kortom, nog veel te doen maar het moment dat de voorruit erin kan komt in zicht.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2012 10:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Johannes,
Had ik dat maar eerder geweten van je keepje in de spatborden.Ik heb namelijk wel zelf de uitsparingen gemaakt in de spatbord randen aan de cabine zodat de spatborden erstraks tussen vallen. Ik heb een kleine mm. materiaal dikte laten staan.
Verder weer goede vorderingen en mooie hoogte van stuur nu. :D
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2012 13:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 nov, 2006 10:35 am
Berichten: 644
Woonplaats: Lelystad
Hoi Johannes,

Dat dit soort auto's op de Nederlandse wegen heeft gereden en dat het zelfs door een Nederlandse fabrikant is geproduceerd, dat snap ik niet. Dat jij hier nu een gaaf modelletje neer zet (wederom) dat snap ik dan weer wel.
Ik weet niet hoe je het doet, maar wat je laat zien, is toch weer een stukje vakmanschap, met al dat leidingwerk en dergelijke. Volgens mij zij er weinig minpuntjes aan te merken. Alleen het achterlicht aan de linkerkant zit volgens mij scheef, maar het zou kunnen dat je met het aankoppelen van de trailer het licht ergens lichtelijk geraakt hebt.
Ik weet niet hoe er vroeger op snelheid gelet werd, maar persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan ronde metertjes. Of heb je hiervoor ook decals besteld.

Succes in ieder geval met het afronden van deze Daf,

Groet, Arthur Tolsma

_________________
scania v8 modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement