Hey Brouwers,
Thanks voor de bemoedigende woorden.
@ WIVI; ik ga proberen aan de hand dat wat ik al weet te antwoorden.
Deze bus is een doorontwikkeling van eerder streekbussen van Verheul op een Leyland chassis.
Tijdens de doorontwikkeling werden eerst 2 prototypen gebouwd.
Het allereerste prototype werd in 1967 getest, werd later aangekocht door de NHADO en kwam via de NACO in dienst bij de NZH onder nummer 998.
De tweede werd ook later verkocht en kwam ook via een tussenweg bij de NZH terecht.
De bus die ik ga bouwen is het eerste serie-exemplaar ook gebouwd in 1967, geleverd aan de NZH onder nummer 1000. Deze bus verblijft nu in het NZH-Vervoermuseum.
Door verheul werden er in total 130 van deze bussen gebouwd.
Na de sluiting van de Verheul-fabriek in 1970 werd de productie van dit autobustype op kleine schaal voortgezet door de carrosseriefabrieken Domburg en Van Rooijen, beide gevestigd in Montfoort en in veel grotere aantallen door Den Oudsten in Woerden, die het de benaming Leyland-Den Oudsten LOB gaf.
Veel van deze bussen zijn opgebouwd op het DAF MB 200 chassis.
Maar ook Hainje (nu VDL-Berkhof) en van Hool uit belgië hebben deze bussen gebouwd.
De serie 1000-1129 kan gezien worden als de eerste serie van de standaard streekbus, die geproduceerd is tussen 1967 en 1988. Deze bussen werden in de loop der jaren het gezicht van de Nederlandse streekvervoerders.
Het verschil is voornamelijk dus bij het chassis te vinden en de bouwer.
De grill in het front is dicht en open geweest er zijn 2 verschillende versies geweest met betrekking voordeur breedte maar ook met maar 1 voordeur.
De filmkast voorop is later vergroot, en ook de achterdeur kon wel eens achter de achteras geplaatst zijn.
En ook de verlichting is met de tijd veranderd.
Maar in grote lijnen is het uiterlijk bijna niet veranderd.
Vandaar ook dat zo veel mensen zeggen dat ze erin hebben gezetten, en dan toch denken van er was wel iets anders.
Bevoorbeeld de banken in deze bus zijn grijs, terwijl van de latere versie voornamelijk de rode imitatie leren banken in ieders geheugen zijn gekomen.
Maar met de bus die ik wil bouwen is het dus echt begonnen met deze bekende streekbus uit het ov verleden in Nederland.