Goedenavond,
Voor deze groepsbouw heb ik een tijdje nagedacht over wat te bouwen. Het eerste plan was een Mack R, toen een M15A1 Tanktranport-trailer. Uiteindelijk is het toch iets anders geworden: De Mack M123 (sorry Sam)
De Amerikanen hebben sinds WW2 de Tanktransporters in gebruik. De Mack is de derde versie, in volgorde van introductie:
1-Diamond met Rogers trailer
2-Pacific M26 met Fruehauf M15
3-Mack M123 met M15, later met M747
4-Ward La France M746 met M747
5-Oshkosh M911 met M747
6-Oshkosh M1070 met M1000
Ooit wil ik dit rijtje compleet hebben.
De Mack is gebouwd vanaf 1955, de laatste zijn van ca. 1969. De Truck is decennialang in dienst geweest tot in de jaren negentig. Naast voor tanktranport werd de Mack ook voor overig zwaar transport gebruikt met de diepladers binnen het leger. Onder andere de M172 die ik heb gebouwd. De eerste serie was voorzien van een Le Roi benzinemotor, de latere hadden dieselmotoren. Er waren vanaf het begin verschillende uitvoeringen:
1 of 2 lieren
hoge of lage schotel
De eerste serie is herkenbaar aan o.a. de plaats van de uitlaten en aan de miniscule spiegeltjes. Later kwam er in plaats van het stoffen dak vaak een stalen dak op de cabine.
Tot zover de geschiedenis, mijn model is inmiddels in aanbouw. De basis van het chassis is klaar. De band die ik voor de M911 heb gemaakt als master komt ook onder deze Mack. Ik ga hem bouwen in de eerste uitvoering, dus met kleine spiegeltjes en een benzinemotor. De truck krijgt één lier en een stoffen dakje.
De foto's volgen z.s.m.
Rolf