Nou, ik heb zelf ook nog eens een specificatieblad gebruikt om een FTF in schaal 1:24 af te drukken. Er LIJKT iets niet te kloppen. Als ik diverse foto's bekijk lijkt het net alsof de voorruit te laag is ten opzichte van een echte... Ik wil je niet ongerust maken verder hoor
. Ik heb de mijne ook aan de hand van deze tekening gebouwd en uiteindelijk kloppen de verhoudingen van de cabine toch wel alleen is ie ietsjes te klein aan alle kanten.
Maar ik heb de FTF eerst afgedrukt zodanig dat de banden even groot waren als die van Italeri. Daarna ben ik een paar procenten gaan toevoegen en dan kom ik op de volgende maten:
-bumper=> 10cm
-grille=> 9,0cm
-deur=> 3,7-3,8cm ( tekening een beetje onduidelijk ) Bij mijn model is die 3,6cm.
-hoogte grille=> 2,7cm
-breedte instap=> 1,5cm
-diameter banden=> 4,4cm
Trouwens niet teveel vergelijken met een ander merk want een FTF is een heel andere truck. De deur is namelijk niet echt breed ten opzichte van andere merken. Ook de cabine is vrij smal maar bijvoorbeeld een bumper van 10cm komt overeen met bijvoorbeeld een Scania 143.
Ik ben benieuwd hoever je al bent en hoe jij de zijwanden van de cabine maakt. Er zitten daar namelijk diverse stukken onder een bepaalde hoek, de een wat meer dan de andere en dat heb ik toen zo aangepakt:
eerst de hele zijkant als gladde plaat uitsnijden. En dan in laagjes aan de gang gaan. De schuine stukken zijn op zich makkelijk. Gewoon een stukje strip van 0,5 of 1mm erachter plakken.
En de voorraam is best moeilijk om te maken. Ik maakte toen eerste het stuk vlakke plaat boven de grille maar onder de ruitenwissers. Die is makkelijk te maken. Maar omdat de voorraam gebogen is moet je niet vanaf de tekening werken maar uitrekenen hoelang de bolling ( eigenlijk holling ) is want een gebogen raam is "plat" breder die je op de tekening ziet.
Kijk verder ook maar eens in het topic van mijn FTF, daar kun je ook zien hoe het dak eruit ziet. Dat is ook nog best lastig om te maken...
gr Jeroen