Beste medebrouwers
Was wel weer eens tijd voor een update.
Deze week lekker vrij, ondanks dat ik meer heb te doen dan bouwen, kom ik er wel regelmatig aan toe.
Vandaag was een mijlpaal tijdens de bouw, maar hier sluit ik wel mee af.
Het beste tot het laatste bewaren natuurlijk.
Eerst eens een begin gemaakt mt de deuren.
Leek wel serie-werk dat ik moest doen met de 8 deuren die erin moeten.
De 8 stukken kunststof die de deuren worden.
Alle deuren afgetekend.
Nadat voor de ramen de radius eruit is geboord de ramen eruit gesneden.
Hierna zijn er 16 strippen gesneden ter versteviging van de deuren.
Toen nog een aanntal strippen die horizontaal op de deur moeten worden gelijmd.
Als eerste een aantal van 1mm x 1,5mm
En voor het complete plaatje ook een aantal van 4mm x 2mm.
En na het smeren van de lijm is dit het tussen resultaat.
De verstevigings strippen voor de andere zijde gemaakt.
En als laatste onderdeel voor nu een plaat voor de onderkant van de deur.
En dan ziet het er zo uit.
En naast elkaar gedry-fit in de bus.
Er moet nog wel wat aan gaan gebeuren maar voor nu een goed begin van de deuren.
Toen even tijd en denkwerk gemaakt van de afwerking bij de wielkasten.
Dit omdat ik toch niet tevreden was met d uitvoering bij de standaard bus.
Dus een andere manier bedacht om het mooier aftewerken.
De 2 gesneden onderdelen.
De onderdelen aan elkaar gelijmd.
En aan de bus gelijmd is dit het resultaat na wat vijl en schuurwerk.
Op deze foto is ook duidelijk te zien dat ik in de strippen op de zijkant alle schroefgaten aan het maken ben.
En met een wiel er even in gezet.
En van een afstandje gezien.
Ook was op deze foto te zien dat het randje boven de ruiten en deuren al gemaakt is.
Hirvoor een hoeklijn van 2mm x 2mm gebruikt.
Omdat deze erg groot zou uitvallen is deze aan een kant ingekort naar 1,5mm en de andere kant is 1,2mm geworden.
De velgen van de aangedreven as aangepast.
Er moet eigenlijk nog een mercedes ster op komen op de naaf.
En al een begin gemaakt met het maken van de achteras.
Voor nu even een bovenaanzicht ervan.
En even het resultaat van het aanpassen.
En dan nu de FINALE natuurlijk.
De EERSTE koppeling tussen motorwagen en aanhangwagen is gemaakt.
De koppeling die gemaakt is bestaat uit een kogel ( ja ja zoals en trekhaak) en waar deze in valt.
De zit exact in het midden van de draaischijf.
Als eerste nog een aantal vreemde onderdelen gesneden.
Hierna heb ik in een stukje rond van 4mm, in het midden een gaatje geboord van 1,6mm.
Hier is een langer asje ingelijmd met deeze diameter.
Deze is toen in de dremel gezet en geschuurd tot een kogel.
Nadat erin een stuke styreen rond 6mm een gat was gboord van 4mm.
Was het tijd de boel op de bokken te zetten en uit te lijnen zodat de vloer mooi vlak loopt straks.
Voor het uitlijnen een hoeklijntje van aluminium gebruikt.
Hierna de as van de kogel vastgelijmd.
En de koppeling even zonder hoeklijn.
En weer even van elkaar af gelegd.
En inmiddels zijn we weer verder gegaan met het chassis voor een volgende update.
Grt SAM.