Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 16 sep, 2010 10:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey brouwers,

Dan nu een korte inleiding van mijn onderwerp en éen foto van het onderwerp.

Afbeelding
En een tekening van waaruit ik ga werken.
Afbeelding

Een stukje informatie erover. :brouw:

Mehaco Bedrijfswagens BV / Hainje-Heerenveen
Persbericht, 12 mei 1977
1ste Mercedes-Benz standaard gelede bus (SGB) met Hainje-opbouw

Als eerste van een order van 25 stuks wordt op 12 mei een Mercedes-Benz standaard gelede bus afgeleverd aan het Gemeentelijk Vervoer Bus te Amsterdam, welke is voorzien van een Hainje-opbouw. Reeds eerder werden soortgelijke bussen afgeleverd aan de Nederlandse Spoorwegen voor het agglomeratie-vervoer in Midden-Nederland.

Van deze gelede bus, met een totale lengte van 18.00 meter, is de voorwagen opgebouwd op het onderstel van een Merceded-Benz O 317, waarbij de konstruktie van de carrosserie zoveel mogelijk gestandaardiseerde onderdelen van de standaard-stadsbus zijn gebruikt. De aanhangenwagen, type GOBL 8000, werd geleverd door Schenk Fahrzeugfabrik te Stuttgart-Feuerbach. De opbouw van voorwagen en aanhangwagen is verzorgd door Hainje te Heerenveen.

Dus ik ga deze proberen te bouwen in dit jaar.
Ik heb voor dit onderwerp gekozen omdat ik veel onderdelen die ik ook voor de DAF maak bij deze kan gebruiken.
Dit omdat ik met de DAF-Hainje CSA1 niet meer mee kon doen vanwege te vroeg ermee begonnen, maar ik wel het wil halen voor de volgende brouwersdag.
Inmiddels heb ik al contact gehad met VDL-Berkhof wat voorheen Hainje was, voor eventuele nog extra informatie.
Ik wacht rustig af en anders gaan we maar kijken bij een bestaande bij Musa voor de informatie.
Het wordt dus een beetje een duo-bouw.

Dus we gaan snel maar eens beginnen met de carroserie en bankjes (gietwerk) en de assen verzamelen.
Chassis wacht ik nog even mee tot ik reactie heb van VDL of bij Musa heb gekeken.

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Laatst bijgewerkt door SAModelbouw op wo 14 maart, 2012 22:15 pm, in totaal 18 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 sep, 2010 11:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Een ammekarebus, leuk Sebastiaan :brouw:
Je hebt je ervaring al van hetgeen je nu mee bezig bent, dus das wel weer handig :wink:
Succes :D

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 sep, 2010 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
Alweer een bus van SAM, en dan inderdaad een trekzak-bus.

Als ik de vorderingen aan je andere Hainje bekijk Sebastiaan, dan moet deze gelede bus geen grote belemmering gaan vormen. Zeker ook omdat je bepaalde onderdelen dubbel kunt maken/afgieten. Ik ben wel benieuwd hoe je die accordeon straks vorm gaat geven. :mrgreen:

Succes,

Jan

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 sep, 2010 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Korrelexpress schreef:
Een ammekarebus

Leuk é, die zeeuwse woorden. :mrgreen:

Maar zonder gekkigheid, dit wordt opnieuw een bijzonder project Sam. Je heb inmiddels al flinke ervaring met je 'normale' bus, dus deze zal ongetwijfeld ook wel lukken. Ben enkel ook wel benieuwd hoe je die harmonica gaat maken.

Succes ermee.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 sep, 2010 23:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
18wheeler schreef:
Korrelexpress schreef:
Een ammekarebus

Leuk é, die zeeuwse woorden. :mrgreen:


Is niks Zeeuws aan hoor......ik hoorde vroeger constant 'ammekarefiets' :mrgreen:
Zo heeft m'n vader het ook altijd over de 'glazekleden'............dat zijn dus gordijnen en dat gebruikt hij dus ook bij andere mensen.....die vervolgens toch wel even raar staan te kijken :mrgreen:
Maar ik zie dat Sebas nu helemaal los is op de bussen......ooit nog eens een Greyhoundbus of is dat te ver over de plas?
Veel succes met deze maar dat zal wel goed komen zo te zien aan je andere project.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 sep, 2010 10:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey brouwers,

Astran 141 schreef:
Alweer een bus van SAM, en dan inderdaad een trekzak-bus.

Als ik de vorderingen aan je andere Hainje bekijk Sebastiaan, dan moet deze gelede bus geen grote belemmering gaan vormen. Zeker ook omdat je bepaalde onderdelen dubbel kunt maken/afgieten. Ik ben wel benieuwd hoe je die accordeon straks vorm gaat geven. :mrgreen:

Jan


18wheeler schreef:
Ben enkel ook wel benieuwd hoe je die harmonica gaat maken.

gr
Eddy


Ik eigenlijk ook wel :oops: , ik heb al wel wat ideeën maar of dat echt gaat werken :?:
In elk geval gaat dit deel het meest boeiende/maffe gekke onderdeel worden van de bouw.
In het geval van dat de ideeën totaal mislukken wordt dit deel ook van styreen en dus niet flexibel.
Maar dit is echt het allerlaatste wat ik zou willen, dus ga er maar van uit dat dit niet gaat gebeuren :twisted:
Tenslotte is het straks het meeste leuke om hem geknikt te kunnen neerzetten op de brouwersdag.

Arjan Ouwendijk schreef:
Maar ik zie dat Sebas nu helemaal los is op de bussen......ooit nog eens een Greyhoundbus of is dat te ver over de plas?
Veel succes met deze maar dat zal wel goed komen zo te zien aan je andere project.
Gr. Arjan


Misschie ooit, als leuke uitbreiding van een opte richten collectie.
Maar hou voor de komende tijd mijn blik op deze 2, en daarna waarschijnlijk op een CSA 2.

Hopelijk krijg ik snel een antwoord van VDL, en anders begin ik met het front op korte termijn.

Grt SAM

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 sep, 2010 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Nou Sam.... Ik denk dat die "harmonica" wel meevalt. Ik zou daar denk ik, een stevige papiersoort voor gebruiken, al in een juiste kleur. Daar allemaal "ramen" van knippen, en die om en om tegen elkaar plakken. Net zoals bijvoorbeeld die feestslingers :brouw: die je als een harmonica uit elkaar kunt trekken.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 sep, 2010 12:33 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Sam,

Dat is een aparte, nooit geweten dat er in de oude reeks stadbussen ook al geleede bussen bestonden, maak er wat moois van :brouw:

Groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 sep, 2010 13:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Brouwers,

@ Jeff: deze zijn ook alleen naar mijn weten in dienst geweest in Amsterdam en heel even in Zaandam, er waren in totaal 25 stuks gebouwd in 1977.

@ Zeger: ik heb ooit in een verleden zoiets al geprobeerd toen ik nog bouwplaten tekende.
Dit was toen geen succes. :oops:, misschien door mijn onervarenheid.
Dit kwam omdat in de boven hoeken de binneste delen naar buiten komen voor de lengte uitzetting.
En hier zit dus ook het moeilijkste stuk, dit moet dus kunnen uitzetten.
De ideeën die ik dus op dit moment aan het inschatten ben is dus met matrialen die dit verschil moeten kunnen opvangen.
Maar bedankt voor het idee, en misschien dat ik dit dus nog eens probeer.
De bouwplaten tekenen deed ik toen nooit aan de hand van gegevens maar op het oog dus nu ik voor het echte werk ga, zorg ik liever voor de originele maten voordat ik ergens aan begin.
Daarbij komt dat er van die tijd niet veel bewaard is gebleven.
Natuurlijk kan ik niet alles opmeten maar wel een stuk beter in verhouding schatten dan toen ik een basisschool kind was. :lol:

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2010 14:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Arjan Ouwendijk schreef:
18wheeler schreef:
Korrelexpress schreef:
Een ammekarebus

Leuk é, die zeeuwse woorden. :mrgreen:


Is niks Zeeuws aan hoor......ik hoorde vroeger constant 'ammekarefiets' :mrgreen:
Zo heeft m'n vader het ook altijd over de 'glazekleden'............dat zijn dus gordijnen en dat gebruikt hij dus ook bij andere mensen.....die vervolgens toch wel even raar staan te kijken :mrgreen:
Maar ik zie dat Sebas nu helemaal los is op de bussen......ooit nog eens een Greyhoundbus of is dat te ver over de plas?
Veel succes met deze maar dat zal wel goed komen zo te zien aan je andere project.

Gr. Arjan


Correctie: ik was bij m'n ouders de afgelopen dagen en dan babbel je wel 's over je vrijetijdsbesteding en daarbij kwam dus ook het ammekarebus-verhaal bij......ze vertelden mij dus dat dit wel degelijk Zeeuwse 'slang' is.
Zo leer je dus iedere keer weer wat nieuws.
Zo, en nu eerst eens door alle berichten worstelen van de afgelopen 3 dagen :mrgreen:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement