Beste brouwers,
Weer ontzettend bedankt voor de leuke en mooie reacties en vooral het kijken.
Tenslotte de leukste manier om te merken dat jullie het leuk vinden wat er gemaakt wordt.
Zelf merkte ik op dat ik iets meer foto's aan het maken was van 'complete' onderdelen.
Terwijl ik het zelf ook het leukste vind om te zien om hoe iemand het maakt.
Dus heb ik mijn best gedaan om dat met deze update wat meer te laten zien.
@ Andre: De rede dat ik deze bussen bouw is eigenlijk simpel en toch veelzeggend.
Mijn vader was tot een paar jaar geleden buschauffeur in Amsterdam.
Zodoende heb ik in een aantal types (veel) gezeten en van sommige leuke herinneringen.
Omdat er jammer genoeg, eigenlijk geen goede/mooie model van te koop zijn, maar besloten dat het nu eens tijd was om het zelf te proberen.
En ik moet zeggen, ik vind het erg leuk om deze modellen op te bouwen.
En nu dan de update.
Als eerste verder gegaan met de trappen in de bus.
Op de treden zaten 'verhogingen' gemonteerd.
Deze treden gingen iets naar beneden, dit was gedaan om een zogenoemd telsysteem in de bouwen.
Zo konden ze de passagiers in de bus tellen.
Op enkele treden zaten 'slechts' een aluminium plaat met motief, dus bij mij ook.
Wat onderdelen tot de treden.
Onder de treden ligt nog een stripje zodat de trede 'iets' omhoog komt te liggen.
Om de trede zelf is een randje gemaakt om diepte te maken onder de trede.
En wie stapt er in een bus zonder te weten waar deze naar toegaat?
Dus maar eens een begin gemaakt met de filmrollen.
Eerst de kasten gemaakt
En daarna wat gaan spelen met word op de laptop.
En na een printje en wat snijwerk een eerste blik op de bestemming.
Deze zit alvast voor een test achter het glas.
Maar ben er nog niet tevreden over hoe de raamrubbers eruit zien.
En nog een grotere voor de tekst aan de zijkant.
Daarna weer eens verder gegaan aan het chassis.
Was wel weer eens tijd.
En wel gestart met de laatste as van de gelede bus.
Deze moet straks kunnen meesturen, en omdat de vorm anders is dan een gestuurde vooras.
Besloten ook deze maar zelf te maken.
Even passen op zijn frame.
En toen was het tijd om me te richten op het werkend maken van de as.
Helaas vergeten foto's te nemen tussen door maar zo zag het er uit na montage.
De pin boven de schijf gaat in een gat, gemaakt in een onderdeel van het chassis van de aanhang wagen.
En het sturende vermogen komt door de koppeling met de motorwagen.
Tijdens het testen bleken de kunststof trekstangen niet helemaal top.
Deze zullen waarschijnlijk nog worden vervangen voor aluminium versies.
Even wat dryfit foto's.
Toen een start gemaakt met het brouwen van de vooras.
Deze was natuurlijk ook weer anders dan de voor assen in de onderdelen bak.
Dus ook maar zelf maken.
Tijdens het bekijken van de foto's kwam ik tot de conclusie dat wat ik al aan het chassis had gemaakt ter bevestiging niet klopte.
Dus dit eerst weggehaald.
Daarna op een stukje kunststof van 1,5mm een onderdeel afgetekend.
Wat strippen erop lijmen en op het uiteinde een stukje rond 4mm.
En nadat er nog een 2-tal onderdelen onderop gemaakt zijn en de basis was gevijld/geschuurd kreeg ik dit.
En tenslotte nog even 2 dryfit foto's van de tussenstand op dit moment.
Hopelijk dit weekend weer wat tijd om verder te gaan.
Grt SAM.