Hey brouwers,
Dan nu een korte inleiding van mijn onderwerp en éen foto van het onderwerp.
En een tekening van waaruit ik ga werken.
Een stukje informatie erover.
Mehaco Bedrijfswagens BV / Hainje-Heerenveen
Persbericht, 12 mei 1977
1ste Mercedes-Benz standaard gelede bus (SGB) met Hainje-opbouw
Als eerste van een order van 25 stuks wordt op 12 mei een Mercedes-Benz standaard gelede bus afgeleverd aan het Gemeentelijk Vervoer Bus te Amsterdam, welke is voorzien van een Hainje-opbouw. Reeds eerder werden soortgelijke bussen afgeleverd aan de Nederlandse Spoorwegen voor het agglomeratie-vervoer in Midden-Nederland.
Van deze gelede bus, met een totale lengte van 18.00 meter, is de voorwagen opgebouwd op het onderstel van een Merceded-Benz O 317, waarbij de konstruktie van de carrosserie zoveel mogelijk gestandaardiseerde onderdelen van de standaard-stadsbus zijn gebruikt. De aanhangenwagen, type GOBL 8000, werd geleverd door Schenk Fahrzeugfabrik te Stuttgart-Feuerbach. De opbouw van voorwagen en aanhangwagen is verzorgd door Hainje te Heerenveen.
Dus ik ga deze proberen te bouwen in dit jaar.
Ik heb voor dit onderwerp gekozen omdat ik veel onderdelen die ik ook voor de DAF maak bij deze kan gebruiken.
Dit omdat ik met de DAF-Hainje CSA1 niet meer mee kon doen vanwege te vroeg ermee begonnen, maar ik wel het wil halen voor de volgende brouwersdag.
Inmiddels heb ik al contact gehad met VDL-Berkhof wat voorheen Hainje was, voor eventuele nog extra informatie.
Ik wacht rustig af en anders gaan we maar kijken bij een bestaande bij Musa voor de informatie.
Het wordt dus een beetje een duo-bouw.
Dus we gaan snel maar eens beginnen met de carroserie en bankjes (gietwerk) en de assen verzamelen.
Chassis wacht ik nog even mee tot ik reactie heb van VDL of bij Musa heb gekeken.
Grt SAM.