Hey Brouwers,
Ik start weer een nieuwe topic.
Dit heeft een aantal redenen om te doen.
Maar eerst maar wat voor informatie over het onderwerp.
De 1ste versie.
In 1961 werd de Commissie Standaardisering Autobusmaterieel(CSA) in het leven geroepen, waarin leden van de firma's RET, HTM, GEVU en GVBA zitting
namen. De CSA stelde zich ten doel te komen tot het ontwerp van een stadsautobus met een hoog comfort voor passagiers en chauffeur. Basiseisen hiertoe waren oa.
een lage instap, brede deuren, een automatische versnellingsbak, luchtvering en een optimaal werkende stuurbekrachtiging. Voor een goede passagiersdoorstroming
waren een brede instapdeur(qua afmetingen geschikt voor het toekomstig beoogde gebruik van stempelautomaten) en 2 uitstapdeuren(één in het midden en één
achter de achteras) eveneens een vereiste. De nieuwe bussen moesten dermate gestandaardiseerd zijn, dat uitwisseling tussen de bedrijven onderling zonder meer
mogelijk zou zijn.Ook de kleur was
overal gelijk: Wijnrood met grijs en een gebroken wit dak. De kostprijs kon extreem laag worden gehouden door de grote bestelling van de 4 bedrijven tezamen.
Op 28 juni 1966 werd de allereerste CSA-standaardbus officieel ingebruik genomen. Het betrof de 301 van het GVBA, die aansluitend langs alle 3 de andere
bedrijven(Den Haag, Rotterdam en Utrecht) op tournee ging ter kennismaking.
Later zou er vanuit deze serie bussen nog vele uitvoeringen volgen en ook in andere steden verschijnen.
Tot zover even wat Nederlandse vervoer geschiedenis.
Het onderwerp wat ik wil gaan brouwen is al tijden een diepe wens van mij.
Omdat ik steeds dacht dat de vaardigheden niet zo waren dat ik een redelijk resultaat verwachte ook steeds voor mij uitgeschoven.
Ik verwacht nog veel te moeten leren tijdens dit project maar wil er nu toch eens echt aan gaan beginnen na al het moois wat andere hier weten te maken.
De rede dat dit een diepe wens is, is omdat ik in mijn jeugd hier veel met mijn vader op heb mee gereden door Amsterdam.
De 8ste versie is de versie die mij nog het best op mijn netvlies staat.
Wat zeker niet hielp was het feit dat om op een realistisch model te komen er van de 8 versie's die er zijn geweest ik een tijd al aan het uitzoeken ben hoe alles is verlopen van de veranderingen.
Om tot een goed einde te komen zijn er via een aantal wegen (Internet, boeken, kennissen van me vader, enz, enz) een aantal eigen tekeningen opgezet.
Ook zullen er dingen gebrouwd gaan worden aan de hand van gevonden tekeningen.
Een aantal details wil ik later toevoegen om zo diverse uitvoeringen makkelijker te kunnen maken.
Ik ga proberen een aantal basis delen te maken aan de hand van mallen die ik dan ga gieten.
Ik heb nog niet alle informatie maar heb er vertrouwen in dat ik dat zeker gedurende de bouw wel ga krijgen.
Om het leuk af te sluiten nog een foto van het type dat ik ga bouwen met wat gegevens van de bus.
Serie: 210-252
Type: Standaardbus CSA-1
Aantal: 43 Stuks
Fabrikant: DAF - Hainje,Heerenveen
Chassistype: SB 201-DKDL 554
Motortype: 6-cilinder dieselmotor
Lengte: 11540 mm
Breedte: 2500 mm
Hoogte: 3165 mm
Wielbasis: 5540 mm
Motorvermogen: 121 kW (165 pk)
Versnellingsbak: ZF-4HP500-versnellingsbak
Ledig gewicht: 9940 - 10020 kg
Maximale gewicht: 16000 kg
Passagiersindeling: 32-61
Busnr. Kenteken Chassisnummer Motornummer Zit/Staanplaatsen Gewicht
224 BF-85-NK XLADE02LD00223662 F69368 32/56 9980 kg
Omdat ik al wel een redelijke foto heb van het Chassis en een redelijk goede tekening ga ik hier als eerste mee van start.
Het stuur de assen en andere bruikbare dingen zullen uit de doos komen van een Italery Daf 3300.
Tot snel, en elke foto of informatie bij jullie is meer dan welkom.
Grt SAM.