Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 314 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 32  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 aug, 2008 10:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 9:06 am
Berichten: 2544
Woonplaats: Ochten
Moddertrukker heeft gevraagd of hij nog met de groepsbrouw mocht inspringen, maar natuurlijk! zet hem op hoor!!

greetz,
DAffIE :mrgreen:

_________________
Afbeelding
DAF XF105 "Oerend hard" :D
Peterbilt 359 :D
Australian Truck :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 aug, 2008 11:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dank je wel.

Omdat het bij de Mertens DAF niet heel erg snel gaat kan ik er nog wel een modelletje bij doen. Heb ik iets gemaakt voor de DAF 65 en ligt dat te drogen, dan pak ik gewoon de NTT erbij. Dat is tenminste een makkelijk ding om te maken. Maar natuurlijk niet zonder de nodig aanpassingen...

Waarom nu toch nog meedoen? Ik heb nog een NAT dumptruck liggen en wilde die graag nog een keer bouwen maar wist niet in welke uitvoering.
Totdat ik afgelopen weekend in Tienray naar de Oldtimertruckshow was geweest en daar stond ie!

Heel makkelijk en meteen allemaal detailfoto's gemaakt:
Afbeelding
Natuurlijk ook alle teksten recht van voren gefotografeerd zodat er decals van gemaakt kunnen worden. Nu nog iemand vinden die dat kan/wil doen :roll:

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 aug, 2008 12:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 nov, 2006 19:42 pm
Berichten: 1325
Woonplaats: Noord-Limburg België
Hee Jeroen!

Fijn dat je hebt besloten nog mee te doen met de Daf Groepsbouw! :brouw:
Qua truck past hij hier wel goed thuis en het is eens geen XF 105 en geen 3300... :P
Ik wens je alvast veel succes met deze mooie zwaartransporttrekker! :shock:

Philippe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 aug, 2008 13:39 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Heeeeyyy Jeroen,

Leuk dat je er ook bij bent, mooi dat je een ntt gaat (ver)bouwen, ik heb daar ook nog even aan zitten denken om met een ntt mee te doen.

Het valt me trouwens op dat in dit groepsproject een hoop oude Daf's worden gebouwd, en daar word ik toch wel blij van :brouw:

Ik ga je op de voet volgen en zoals we van jouw gewend zijn zal je ook hier weer een mooi verslag van gaan maken, succes met deze mooie Daf :wink:

Groetjes Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 aug, 2008 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Over verslag gesproken...

De cabinedelen uit het raamwerk gehaald en bijgewerkt:
Afbeelding

De cabine voor het idee even samengesteld:
Afbeelding
De voorkant, het dak, achterwand en zijkant zijn één geheel. De onderkant kan er nog uitgehaald worden. Dit maakt het afwerken straks stukken makkelijker...

Het origineel heeft geen lampen in de bumper maar in de grille. Effe aanpassen dus:
Afbeelding
Toen ik de bouwdoos van iemand overkocht zaten er 2 stukken "dikke bergingsbumper" bij. Daarmee maak ik dus de lampen in de grille.

Moet eerlijk zeggen dat het niet meevalt om het netjes te krijgen:
Afbeelding
Maar gelukkig heb ik nog 2 reservegrillen liggen. Och sjips, die heb ik cadeau gedaan aan iemand op dit forum... Hopelijk gaat het nu lukken om het in één keer goed te doen :? Eén kant was al afgebroken geweest...

Omdat de lampen in de grille komen te zitten hoeven er geen in de bumper. Daar de gaten dus dichtgemaakt. Plaatje plastik erachter en 2 ovaaltjes uitgeknipt en die in de gaten gelijmd. En dan een klodder plamuur erover:
Afbeelding

Na wat schuren ziet het er zo uit:
Afbeelding
Spreek voor zich dat de platen ACHTER de bumper waar normaal de lampen aan vast zitten, glad zijn gemaakt anders staat het zo raar.

Tot zover.

gr Jeroen

ps: ik vond stiekum zelf ook wel dat er nog een torpedo DAF in het lijstje ontbrak. Vandaar mijn verzoek om nog mee te mogen doen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 aug, 2008 20:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 20:38 pm
Berichten: 58
Die NTT is dus toch goed terecht gekomen. :wink:
Gaat vast wel een mooie wagen worden.
Ik zag op het internet een foto van de wagen die je gaat maken met de luchtfilter inlaat aan de stuurkant, dat is niet orgineel. Waarom zou dat zo zijn?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 aug, 2008 21:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Gaaf Jeroen!!
Toch jammer dat DAF gestopt is met het bouwen van torpedo's want dit was echt een hele mooie.....en die rode van jouw vind ik toch ook wel een hele mooie uitvoering.
Veel succes hiermee.

Gr. Arjan

p.s. Jeroen, het leven begint bij 30 :wink:

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2008 1:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Bowtie schreef:
Die NTT is dus toch goed terecht gekomen. :wink:
Gaat vast wel een mooie wagen worden.
Ik zag op het internet een foto van de wagen die je gaat maken met de luchtfilter inlaat aan de stuurkant, dat is niet orgineel. Waarom zou dat zo zijn?


Kijk, dan is het wel aardig als je de persoon spreekt die de wagen heeft opgeknapt...
Zoals elke DAF NTT begint het met een NAT. Deze wagens waren voor de export naar tropenlanden. Zo ook deze wagen. Alleen is deze bij Marcon terecht gekomen en is die ingekort naar trekker. Omdat de tropenuitvoering een extra luchtfilter heeft onder die die je bij deze wagen links ziet zitten en die hier niet nodig zijn, is die extra filter weggelaten. Omdat het met de leidingen en aansluitingen makkelijker was om te monteren hebben ze de uitlaat rechts en de luchtinlaat links gemonteerd.

Zo is het mij verteld en het viel mij inderdaad ook meteen op. Ook het ontbreken van die extra filterkast dus vroeg hem daarnaar. Kreeg toen deze uitleg.

gr Jeroen

ps: Bowtie, het was dus toch jij waar ik die DAF vandaan had. Ik wist het niet helemaal zeker meer. Maar er is wel iets apparts met de onderdelen aan de hand. Veel stof erop ( maar dat is niet erg, kan weggepoetst worden ) maar veel onderdelen zijn verkleurd en ook erg broos geworden. Met het in elkaar zetten van het chassis braken er zonder enige krachtinspanning 3 onderdelen zomaar af... Maar er niks wat we niet kunnen repareren :wink:.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2008 11:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 22:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Gouderak
Hey Jeroen
Leuk dat je toch nog meedoet.
Wel een gaaf project wat uit gekozen hebt, je bent al goed op weg.
Succes met je project.
Gr.Eef


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2008 0:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Weer wat verder.

Al is dit een "simpele" truck om te bouwen, ik doe er toch wat aanpassingen aan aanbrengen. Zoals de voorvelgen. Deze zien er niet uit met die 8 kleine en 2 grote gaten. Ik wil 10 kleine gaatjes!

Dus de 2 grote gaten maar dichtgemaakt met plastik:
Afbeelding

Plamuren:
Afbeelding

Alle gaatjes uitboren:
Afbeelding
Nog een beetje bijwerken zodat alle gaten hetzelfde zijn.
De achtervelgen doe ik niet omdat het daar niet zo opvalt maar vooral vóór wilde ik er wat aan doen.

De onderdelen voor het chassis uitgeknipt, geplakt waar nodig en alle naden weggeschuurd:
Afbeelding

Al weer wat minder losse onderdelen:
Afbeelding
Ook raar; op die groene dwarsbalk zou de voorbumper vastgelijmd moeten worden. Dan zouden daar een klein en een groot gat in moeten zitten om de nokjes van de bumper in te laten vallen zodat je die niet verkeerd om monteert. Maar gaten zitten er dus niet in :roll:, nou ja, dan maar de nokjes uit de bumper weggesneden en gladgeschuurd. Ik weet toch wel hoe de bumper vast moet komen te zitten... :wink:

En dit is het chassis in elkaar gezet ( moet nog ingekort worden naar trekkerchassis ):
Afbeelding

Op de een of andere manier zijn de onderdelen erg broos. Eén achteras is al gerepareerd nadat de pen waar de velgen op moeten komen was afgebroken zonder ook maar enige kracht te hoeven gebruiken...
Daarna met het monteren van de achterste achteras ging een veerhand kapot:
Afbeelding

En met de voorste achteras monteren braken de stabilisatorstangen af zonder enige moeite:
Afbeelding
Gelukkig is het allemaal wel gerepareerd en staat het chassis gelukkig goed op de wielen. Maar ik moet dus een beetje voorzichtig zijn met bouwen zodat er niks meer kapot breekt.

De voorvelgen moesten nog iets aangepast worden en ik ben begonnen met aanpassen van de achtervelgen en naven. Vanmiddag komen daar wat foto's van...

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 314 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 32  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement