Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 30 apr, 2023 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Even snel tussendoor, hier de eerste resultaten van het airbrushwerk van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ziet er goed uit!!!!!

Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 mei, 2023 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Afgelopen tijd flínk vorderingen gemaakt, en nu lekker "de gang d'r in"!!
Zoals uit eerdere bijdragen in dit Topic blijkt is de cabine in kleur gespoten, en die laat ik eerst even voor wat het is.
De maskeermiddelen die erop zitten laat ik bewust zitten zodat ik deze kan "her-gebruiken" bij het in de blanke lak spuiten van e.e.a
En omdat ik 2-componenten blanke lak gebruik, maak ik liever eerst wat meer onderdelen klaar die dat stadium hebben bereikt zodat het wat efficiënter is met spuiten van de blanke lak.

Intussen de body nog verder klaargemaakt. Handgrepen en -rails gemaakt op plekken waar dat nog moest, beschermkapjes voor de achterste werklampen, de motorkap erop gelijmd, de koplampen gemonteerd en daar ook beschermbeugels omheen gemaakt en nog wat laatste kleine dingetjes.
Vervolgens primer gespoten en een dag later de kleur.
En wederom word ik bevestigd in de goeie kwaliteit van de Zero-Paints airbruh-verf!! Fantastisch om mee te werken, spuit probleemloos en dekt bijzonder goed!!!
Inmiddels ben ik begonnen met de bouw van het dozerblad en zal daar vandaag, donderdag 11 mei, hopelijk nog wat meer tijd voor kunnen vinden.
Want zodra die ook zover is wil ik ook die in kleur maken en daarna is het "blanke-lak-stadium" bereikt.

Nu eerst weer wat afbeeldingen van e.e.a.:


Afbeelding

Dry-fit met de cabine erop


Afbeelding

Beschermkapjes voor de achterste werkverlichting


Afbeelding

Handrails gelijmd


Afbeelding

Motorkap erop en de koplampen eraan


Afbeelding

Beschermbeugel om de eerste koplamp gemaakt


Afbeelding

Werklampen voor achterop gemaakt


Afbeelding

En tenslotte beide koplampen erop


-=-=-=-=-=

Belanden we in het airbrush-stadium, eerst met witte primer:

Afbeelding

De eerste delen al gedaan, waaronder de rups-delen (nog niet compleet)


Afbeelding

De Body in de primer


Afbeelding

Overzichtje van het totaal


Afbeelding

En de eerste delen in de gele Cat-kleur


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Body in kleur
Ik heb de kleur iets aan de dikke kant gespoten en daardoor een perfécte dekking verkregen!


Afbeelding

Tenslotte de grille even van dichtbij
En ik ben reuze-blij dat ik 'm zo heb gemaakt!
Hij lijkt hier sprekend!!!!


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 mei, 2023 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

De vervolgstap is het maken van het dozerblad, en ook hier moet weer één en ander worden aangepast omdat de versie van de D8K duidelijk anders is dan de versie van de D8H.
Meest opvallend is een extra hydraulische cilinder waarmee het blad in hoek kan worden versteld.
Gevolg daarvan is dat de steun aan de andere kant beweegbaar moet worden, zij het een weinig.
Dat laatste is iets wat vrij veel tijd heeft gekost, maar ik ben dan ook erg content met het resultaat, zoals het er nu uit ziet.

Onderstaand weer afbeeldingen van het proces:

Afbeelding

1:1-voorbeeld van de hoek-verstelcilinder (tilt-cilinder)


Afbeelding

Blad en cilinder in de verbouw / maak


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De cilinder in de maak


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Armen aan het blad en wat verstevigingswerk her en der


Afbeelding

De cilinderkop (het geel - geel/blauw zijn een stukjes krimpkous)


Afbeelding

En nu moet eerst de lijm maar eens goed drogen en de zaak uitharden

Nog even een laatste beeld van hoe de body er nu uitziet, nadat de decals erop zijn aangebracht:

Afbeelding



Morgen weer verder!
In het volgend stukje verslag iets meer toelichting over de andere kant van de blad-verstelling.
Dat was namelijk nogal wat werk..........

Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 mei, 2023 0:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Héérlijk, zo'n lang pinksterweekend!
Afgelopen donderdag al een ADV-dag, vrijdagen werk ik überhaupt niet (voor een werkgever), en nu een lang weekend........!!!

Zoals beloofd eerst wat meer "verdieping" omtrent de andere zijde van het dozerblad qua verstelling.
Omdat aan de rechterzijde een extra verstelcilinder (de "Tilt-cilinder") is geplaatst, moet aan de andere zijde er een aanpassing komen om het mogelijk te maken het blad in hoek te kunnen verstellen.
Daar heb ik eerlijk gezegd, volkomen in tegenstelling tot wat ik anders doe (namelijk foto-onderzoek op het www), mijn fantasie eens de vrije loop gelaten. En dat kan soms tot hele leuke oplossingen leiden.
Omdat ik uit-ging van een noodzakelijk scharnierbare verbinding, bedacht ik iets van een kogelkop op de stang, en een klemverbinding over-de-kogel aan het blad.
Dat is op zich best goed gelukt, ware het niet dat het eigenlijk heel iets anders is dan wat er in de praktijk is gemaakt in het verleden.
Ach, "brand is erger", en dus ben ik er wel tevreden mee, hoewel het wel een omslachtige oplossing bleek te zijn.
Ik zal de lezer(es)s(en) hierbij langs de volgende afbeeldingen leiden:


Afbeelding

Om te beginnen moet het bestaande centrale gat dieper worden geboord en moeten er zes gaatjes van ø0,8mm geboord worden in de huidige "ring", waarachter de scharnierkogel geplaatst gaat worden.


Afbeelding

Vervolgstap is het héél voorzichtig af-zagen van de buitenste ring daarvan, waarachter straks de scharnierkogel komt te zitten.
In bovenstaande afbeelding is de scharnierkogel al reeds op de stang gemonteerd.

De scharnierkogel trouwens, heb ik gemaakt van zgn. Fimo-klei.
Een polymeer-klei (hoewel het de naam "klei" naar mijn idee niet behoort te hebben), die na bakken in de oven op 120ºC. hard wordt.
Nou, "hard" is ook hier veel gezegd, maar goed, in ieder geval nog wel gemakkelijk bewerkbaar (boren - vijlen e.d.).
Aan de bovenzijde heb ik daarin dus een klein gaatje geboord, later weer iets groter gaatje, en daarin een inbusboutje 2mm. geplaatst om de kogel aan de stang te bevestigen.
Deze keus is gebaseerd op het idee dat lijmen waarschijnlijk te risicovol zou kunnen zijn, ondanks dat het een statisch model wordt.
De ring met zes gaatjes wordt dus om de kogelkop heen geplaatst, zoals hieronder afgebeeld:

Afbeelding


De volgende stap betreft het maken van zes "bouten" waarmee de ring wordt vastgezet en de kogelkop vastknelt.
Op één van de bovenste foto's waren die al zichtbaar: ze zijn gemaakt van bloemistendraad van ø 0,8mm en ik heb daarop boutkopjes geplaatst die uit een aangeschaft setje komen van boutkoppen, die door een Japanse fabrikant wordt gefabriceerd.
Nog wel lastig, want eerst moeten deze van een plaatje worden afgesneden en daarna aan de onderkant heel iets ingeboord met ø 0,8mm.
Over het resultaat ben ik trouwens wel te spreken!


Afbeelding


Wanneer we dan alle delen hebben en één en ander in elkaar zetten, dan is onderstaand het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


=-=-=-=-=


De blad-kantel-cilinder krijgt zijn olie vanuit twee slangen die vanaf de duw-arm van het blad komen, en beschermd worden door een extra stukje behuizing hiervoor.
In één van mijn eerdere posts was daarvan al een foto zichtbaar van de 1:1-situatie.
Nu dus de uitdaging om die na te maken.

Afbeelding

Eerst één en ander goed positioneren


Afbeelding

Daarna vanuit scratch, veelal met afval-stukjes, dit getracht te maken


-=-=-=-

Nu even een tussenstapje: in de tussentijd maak ik nog de laatste details inzake het interieur.
Het dashboard vereist nog wat nodige kleuren her en der, en de airco-roostertjes in het plafond moeten nog gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook daarin trouwens eerst nog een aanpassinkje gemaakt : achter de roostertjes heb ik de verdiept-liggende ruimtes eerst nog zwart gemaakt, om de dieptewerking nog wat mee / door te verbeteren.
Het is maar een klein detail, maar het doet wel iets!


Afbeelding

Afbeelding



Ook de bedieningsconsole voor de airco/verwarming/ventilatie, verlichting en radio-cassettespeler moesten nog gemaakt en in het plafond geplaatst worden:

Afbeelding


Hierna breekt er weer een airbrush-ronde aan.
Het dozerblad en nog wat andere zaken waaronder rupsketting-schakels moesten eerst nog in de kleur, waarna de ronde "Blanke-lak" is uitgevoerd.
Onderstaand weer wat afbeeldingen daarvan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En ik ben weer zéér tevreden met de resultaten!
Hoewel de primer-laag vooral aan de achterkant van het blad erg poederig is geworden is dat gelukkig niet erg opvallend.
Kennelijk toch maar eens proberen te airbrushen met een iets grotere naald ø 0,8mm.
Kijken of de poedervorming dan achterwege blijft.


Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 mei, 2023 13:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooi werk en imposante verbouwingen!
:brouw:

Je zou ook kunnen proberen om de druk (flink) wat te verlagen.
Vaak geeft een hoge druk als effect dat de verf al half droog is voordat het op met model landt. En dan vloeit het ook niet meer uit.

Succes!

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 mei, 2023 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
odorf schreef:
Mooi werk en imposante verbouwingen!
:brouw:

Je zou ook kunnen proberen om de druk (flink) wat te verlagen.
Vaak geeft een hoge druk als effect dat de verf al half droog is voordat het op met model landt. En dan vloeit het ook niet meer uit.

Succes!


Hi,

Dank je wel!! Dat zijn handige en bruikbare tips!!!
Ik ga het uitproberen!!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jun, 2023 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Nadat de verf en de blanke lak is gedroogd en uitgehard is het tijd voor het beginnen aan de detaillering.
Ik ben vooral erg benieuwd naar de binnenkant van de cabine: is die niet ook "stiekum" mee geel geworden.......?
En dat is gelúkkig niet het geval!!!
Het dichtmaken van de rampjes was een lastig en tijdrovend klusje evenals het alsnog van binnen afplakken van kieren, maar het heeft ábsoluut geloond!!
De binnenkant heeft niet geleden onder de gele airbrush-beurt!!

Het verwijderen van de kartonnetjes die de ramen afdichtten is een erg precies en tijdrovend karwei..........
Héél voorzichtig moet de verflaag op de fictieve raamrubbers worden weggekrabt om té grote beschadiging hiervan te voorkomen.
Maar, langzaam maar zeker kom ik daar doorheen en gaat het beeld steeds mooier worden....... 8)
Begonnen met het achterraam, omdat dat straks het minst in het directe zicht komt, werk ik mijn weg langzaam eromheen om alle raampjes weer open te maken.
En ik moet zeggen: de Maskol maakt het aan de ene kant mogelijk, en aan de andere kant lastig, maar het eindresultaat is wat telt!
De kartonnetjes bewaar ik voorlopig nog even: ze kunnen nog van pas komen als Mallen, om straks de raampjes mee te gaan maken! :idea:

Onderstaand dan weer de afbeelding bij het proces:

Afbeelding

Afbeelding

Eerst het stukje karton van de afdichting van het dak eraf gehaald, nu de raampjes stuk voor stuk.
Hierboven het achterste raam van de linker zijkant er al uit en het bovenste deurruitje ben ik mee bezig.


Afbeelding

Het is écht heel priegelig om te doen............

En zo krijgen we zicht op de binnenkant:
Stoeltje al geplaatst, alsmede de beide armsteuntjes ernaast.
Eerste bedieningsknoppen zwart geverfd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



De zwarte achtergrond aangebracht in het dashboard waar straks de metertjes in komen:
De bedieningsconsole is nog niet teruggeplaatst hier om nog voldoende ruimte te hebben voor e.e.a.:

Afbeelding


Daarna de metertjes erin geplaatst:

Afbeelding

Afbeelding



Ondertussen ben ik al voorzichtig begonnen met het aan de binnenkant zwart maken van de fictieve raamrubbers.
Ook weer zo'n héél precies klusje waar je vooral géén haastwerk van moet maken.......


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2023 13:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Het is een beetje "tussen de bedrijven door" modelbouwen momenteel, want het weer veroorzaakt soms andere activiteiten en uitstapjes.
Óók interessant, maar legt de modelbouw tijdelijk stil.
Zo nu en dan dus wat kleinere stapjes gezet op de weg naar de voleinding 8) .

Na het detailleren van de raamrubbers, die ik mat-zwart heb geschilderd met een héél klein penseeltje, werd het tijd om raampjes te maken en te plaatsen.
Hoewel ik vrij veel dingen doe met secondenlijm, heb ik daar bij de raampjes toch vaak minder goeie ervaringen mee. Immers, vaak slaat dat naderhand wit uit, en juist op de raampjes wil je dat niet hebben!!
De eerste twee raampjes heb ik wel nog met secondenlijm gedaan, daarna kreeg ik een ander idee........

Door de jaren heen heb ik allerlei materialen verzameld voor de modelbouw, vaak materialen die werden weggegooid, maar die in mijn ogen nog prima bruikbaar zijn. Zo hield ik eens een verpakking over van een soort mica (kunststof) wat enigszins grijs is gekleurd, iets dikker dan gemiddelde soorten kunststof uit de verpakkingsindustrie, en daarmee uitstékend geschikt om de raampjes van te maken!!
Omdat ik de raam-vormen eerder al van dun karton had gemaakt, gebruikt om afdichtend te werken wegens het in kleur spuiten van de buitenkant, heb ik die heel voorzichtig naderhand gedemonteerd en schoongemaakt waardoor ze weer her-bruikbaar waren! Nu konden ze mooi dienen voor de vorm waarin ik de Mica moest knippen voor de ramen.
Rondom dicht dat natuurlijk nooit 100% goed af, maar omdat ze in een randje van de raamrubbers vielen én aan de binnenkant, ontstonden daar dus kiertjes. Kiertjes die vervolgens te vullen zijn met lijm :?: :!: :?:
Al doende denk ik steeds na over de processen, en zo bedacht ik: als ik die kiertjes nou een kan vullen met lijm, dan zou je daarvoor een lijm moeten gebruiken die transparant opdroogt? En dus kwam houtlijm daarvoor uit de bus!!

Op de grote Aziatische webshop kocht ik ooit een setje opzet-naaldjes om héél voorzichtig mee te kunnen doseren:

Afbeelding

Deze set heeft verschillende diameters naald-buisjes en daarmee kun je degene kiezen die je nodig hebt voor de juiste dosering.
Evenwel heb ik niet een originele, passende, injectiespuit, maar een simpele pipet van 3ml. kan het werk wel doen.
Daar een klein stukje van de punt afgesneden zodat de opzetnaald goed klemmend past, en voila!
Wel de houtlijm (wat) verdunnen!
Met dit mengsel zijn de kiertjes héél mooi dicht te spuiten, alsof je in miniatuur aan het kitten bent!
Nadat het gedroogd is wellicht nog een tweede keer omdat het redelijk krimpt gedurende het drogen!
Hét grote voordeel is dat het transparant opdroogt en daardoor de zwarte ondergrond, van de "fake-raamrubbers" ook mooi blijft weergeven!!
Ik sla mezelf niet snel op de borst, maar vond dit toch wel een héle mooie vinding!!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste twee raampjes, achterin en links-achter, nog gelijmd met secondenlijm


Afbeelding

Alle volgende ramen dus gelijmd met verdunde houtlijm.
Juist ook wanneer we deuren hebben die geopend kunnen worden, wil je de ramen daarin netjes hebben verwerkt.
En dat kan op deze manier!!

Alvorens de cabine op het chassis te plaatsen zijn er nog een aantal aandachtspunten: ik wil graag veel detaillering hebben op het model, en heb dus her en der wat kleine gaatjes geboord in het motorblok waar naderhand, na het spuiten, bedrading moet worden aangelegd. Denk aan kabeltjes die naar sensoren gaan e.d.
Ook realiseerde ik me dat de kans dat je straks de binnenkant van de cabine nog goed zou kunnen zien wel klein is: hij is immers grotendeels gesloten, en de wat grijze ramen houden ook nog wat licht tegen..............................
Hmmmm, tijd voor een aanpassing aan de plannen!! Afbeelding

Voor een eerder projectje kocht ik op die grote Aziatische webshop eens héle kleine LED-jes!
Daar had ik nog wel wat van liggen, en dus daar eens even mee gestoeid.
De allerkleinsten waren me té klein (0402), maar één maatje groter kon precies, 0603-versie.
Solderen met deze kleine maat is een héle kunst, maar uiteindelijk goed gelukt!!
Ik geef toe: het is handiger wanneer je zoiets van te voren bedenkt, zodat je daar in de bouw al rekening mee kunt houden, en niet achteraf nog gaatjes moet boren en kabeltjes trekken, maar het is al met al toch goed gelukt!!

Onderstaand weer wat afbeeldingen:

Afbeelding

Kabeltjes langs de motor trekken


Afbeelding

Interieur zonder brandende LED-jes


Afbeelding

Interieur mét brandende LED-jes


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hierboven nog wat foto's van de situatie in het donker, mét de LED-jes aan


Allerlei andere detaillering die ik niet specifiek heb vermeld en beschreven, maar die zéker ook hun bijdrage aan het geheel verzorgen:
- Armsteuntjes naast de stoel aanbrengen
- Knoppen en hendeltjes in de juiste kleuren verven
- Leidingen / kabeltjes aan de voorzijde van de cabine gemaakt
- De plafond-delen die ik eerder heb gemaakt monteren
- Luchtfilter-inlaat glanzend-zwart verven
- Handgrepen (o.a. de PowerShift-hendel) van een handgreep voorzien (klein stukje miniatuur-rubber-slang)
- Koplampen en werklampen zwart verven en voorzien van lampglaasjes
- Hydraulische snelkoppelingen aanbrengen aan de achterzijde
- Dak monteren en aan weerszijden de handgreep daaraan maken
- Instructieschildjes aanbrengen

Nu is het vooral wachten op de levering van de laatste kettingschakels van de rupsketting, die als los onderdeel werden besteld bij een leverancier.
Zodra die er zijn (het gaat maar om een handjevol....) kunnen ook die in de kleur en dan gezamenlijk in de blanke lak, en gemonteerd worden.
Daarna de verdere assemblage met het oog op het schuifblad, en kan ik beginnen aan de bouw van de Ripper.
Die wil ik namelijk ook bouwen afwijkend van het model uit de bouwdoos, maar op basis van afbeeldingen van het internet, die recht doen aan een drietands-versie.

Nu eerst nog wat afbeeldingen van de huidige stand van zaken:

Afbeelding

Met de LED-jes UIT zie je inderdaad niet veel van het interieur


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En zo staat er een model wat ik graag zie, en met heel veel plezier heb gebouwd, ondanks dat het nog niet af is, maar al wel heel mooi de grote lijnen laat zien van wat het gaat worden!!

Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jun, 2023 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Afgelopen dagen nog wat kleine dingetjes kunnen doen, vooral aan de tilt-cilinder die de bak in hoek kan verstellen.
Cilinder geassembleerd en gemonteerd:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



En inmiddels, héél voorzichtig nog, een begin gemaakt met de drie-tands-ripper.
Veel foto-onderzoek gedaan daartoe, en al een "grof idee" in m'n hoofd van hoe het zal moeten gaan worden.........

Afbeelding


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jul, 2023 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Gisteren en vandaag weer wat kleine stapjes gezet, met toch wel een wat groter resultaat: de Ripper is in wording!
Zoals gezegd wil ik niet de bij de-bouwdoos-horende-ripper bouwen, al was het alleen al omdat dat een ééntands-versie is.
Een drie-tands-versie oogt robuuster, en dus fraaier.
Met veel afbeeldingen vanaf het WWW al een behoorlijk idee gekregen omtrent de vormgeving, maar toch behoorlijk m'n eigen draai eraan gegeven.
Vooral gebaseerd op wat delen vanuit de spure's die ik toch wel interessant vond om te gaan gebruiken.

De "centrale balk" waarin de drie rippertanden komen te hangen, heb ik allereerst gesneden vanuit een 8mm geschuimd PVC-plaat en daarna met polystreen kunststofplaat van 1mm dikte omkleed.
Op die manier krijg je een mooie strakke basisvorm, en die dikte -/breedtemaat is benodigd omdat er drie gaten doorheen moeten worden gemaakt: één voor elke tand.
Op de foto's zie je wellicht twee ripper-tanden liggen, echter zijn dat de originele, en ik ga nieuwe maken, iets dikker. Ook weer van geschuimd PVC-plaat.
E.e.a. is behoorlijk bewerkelijk, maar het dient allemaal voor het juiste eindresultaat!

Onderstaand weer wat afbeeldingen:


Afbeelding

De ruwe vorm in ontwikkeling


Afbeelding

Afbeelding

Het oogt soms een behoorlijke chaos op je werkplek als je volop bezig bent.....


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement