Hi all,
Het is een beetje "tussen de bedrijven door" modelbouwen momenteel, want het weer veroorzaakt soms andere activiteiten en uitstapjes.
Óók interessant, maar legt de modelbouw tijdelijk stil.
Zo nu en dan dus wat kleinere stapjes gezet op de weg naar de voleinding
.
Na het detailleren van de raamrubbers, die ik mat-zwart heb geschilderd met een héél klein penseeltje, werd het tijd om raampjes te maken en te plaatsen.
Hoewel ik vrij veel dingen doe met secondenlijm, heb ik daar bij de raampjes toch vaak minder goeie ervaringen mee. Immers, vaak slaat dat naderhand wit uit, en juist op de raampjes wil je dat niet hebben!!
De eerste twee raampjes heb ik wel nog met secondenlijm gedaan, daarna kreeg ik een ander idee........
Door de jaren heen heb ik allerlei materialen verzameld voor de modelbouw, vaak materialen die werden weggegooid, maar die in mijn ogen nog prima bruikbaar zijn. Zo hield ik eens een verpakking over van een soort mica (kunststof) wat enigszins grijs is gekleurd, iets dikker dan gemiddelde soorten kunststof uit de verpakkingsindustrie, en daarmee uitstékend geschikt om de raampjes van te maken!!
Omdat ik de raam-vormen eerder al van dun karton had gemaakt, gebruikt om afdichtend te werken wegens het in kleur spuiten van de buitenkant, heb ik die heel voorzichtig naderhand gedemonteerd en schoongemaakt waardoor ze weer her-bruikbaar waren! Nu konden ze mooi dienen voor de vorm waarin ik de Mica moest knippen voor de ramen.
Rondom dicht dat natuurlijk nooit 100% goed af, maar omdat ze in een randje van de raamrubbers vielen én aan de binnenkant, ontstonden daar dus kiertjes. Kiertjes die vervolgens te vullen zijn met lijm
Al doende denk ik steeds na over de processen, en zo bedacht ik: als ik die kiertjes nou een kan vullen met lijm, dan zou je daarvoor een lijm moeten gebruiken die transparant opdroogt? En dus kwam houtlijm daarvoor uit de bus!!
Op de grote Aziatische webshop kocht ik ooit een
setje opzet-naaldjes om héél voorzichtig mee te kunnen doseren:
Deze set heeft verschillende diameters naald-buisjes en daarmee kun je degene kiezen die je nodig hebt voor de juiste dosering.
Evenwel heb ik niet een originele, passende, injectiespuit, maar een simpele pipet van 3ml. kan het werk wel doen.
Daar een klein stukje van de punt afgesneden zodat de opzetnaald goed klemmend past, en voila!
Wel de houtlijm (wat) verdunnen!
Met dit mengsel zijn de kiertjes héél mooi dicht te spuiten, alsof je in miniatuur aan het kitten bent!
Nadat het gedroogd is wellicht nog een tweede keer omdat het redelijk krimpt gedurende het drogen!
Hét grote voordeel is dat het transparant opdroogt en daardoor de zwarte ondergrond, van de "fake-raamrubbers" ook mooi blijft weergeven!!
Ik sla mezelf niet snel op de borst, maar vond dit toch wel een héle mooie vinding!!
De eerste twee raampjes, achterin en links-achter, nog gelijmd met secondenlijm
☝Alle volgende ramen dus gelijmd met verdunde houtlijm.
Juist ook wanneer we deuren hebben die geopend kunnen worden, wil je de ramen daarin netjes hebben verwerkt.
En dat kan op deze manier!!
Alvorens de cabine op het chassis te plaatsen zijn er nog een aantal aandachtspunten: ik wil graag veel detaillering hebben op het model, en heb dus her en der wat kleine gaatjes geboord in het motorblok waar naderhand, na het spuiten, bedrading moet worden aangelegd. Denk aan kabeltjes die naar sensoren gaan e.d.
Ook realiseerde ik me dat de kans dat je straks de binnenkant van de cabine nog goed zou kunnen zien wel klein is: hij is immers grotendeels gesloten, en de wat grijze ramen houden ook nog wat licht tegen..............................
Hmmmm, tijd voor een aanpassing aan de plannen!!
Voor een eerder projectje kocht ik op die grote Aziatische webshop eens
héle kleine LED-jes!Daar had ik nog wel wat van liggen, en dus daar eens even mee gestoeid.
De allerkleinsten waren me té klein (0402), maar één maatje groter kon precies, 0603-versie.
Solderen met deze kleine maat is een héle kunst, maar uiteindelijk goed gelukt!!
Ik geef toe: het is handiger wanneer je zoiets van te voren bedenkt, zodat je daar in de bouw al rekening mee kunt houden, en niet achteraf nog gaatjes moet boren en kabeltjes trekken, maar het is al met al toch goed gelukt!!
Onderstaand weer wat afbeeldingen:
Kabeltjes langs de motor trekken
☝Interieur zonder brandende LED-jes
☝ Interieur mét brandende LED-jes
☝En hierboven nog wat foto's van de situatie in het donker, mét de LED-jes aan
☝Allerlei andere detaillering die ik niet specifiek heb vermeld en beschreven, maar die zéker ook hun bijdrage aan het geheel verzorgen:
- Armsteuntjes naast de stoel aanbrengen
- Knoppen en hendeltjes in de juiste kleuren verven
- Leidingen / kabeltjes aan de voorzijde van de cabine gemaakt
- De plafond-delen die ik eerder heb gemaakt monteren
- Luchtfilter-inlaat glanzend-zwart verven
- Handgrepen (o.a. de PowerShift-hendel) van een handgreep voorzien (klein stukje miniatuur-rubber-slang)
- Koplampen en werklampen zwart verven en voorzien van lampglaasjes
- Hydraulische snelkoppelingen aanbrengen aan de achterzijde
- Dak monteren en aan weerszijden de handgreep daaraan maken
- Instructieschildjes aanbrengen
Nu is het vooral wachten op de levering van de laatste kettingschakels van de rupsketting, die als los onderdeel werden besteld bij een leverancier.
Zodra die er zijn (het gaat maar om een handjevol....) kunnen ook die in de kleur en dan gezamenlijk in de blanke lak, en gemonteerd worden.
Daarna de verdere assemblage met het oog op het schuifblad, en kan ik beginnen aan de bouw van de Ripper.
Die wil ik namelijk ook bouwen afwijkend van het model uit de bouwdoos, maar op basis van afbeeldingen van het internet, die recht doen aan een drietands-versie.
Nu eerst nog wat afbeeldingen van de huidige stand van zaken:
Met de LED-jes UIT zie je inderdaad niet veel van het interieur
☝En zo staat er een model wat ik graag zie, en met heel veel plezier heb gebouwd, ondanks dat het nog niet af is, maar al wel heel mooi de grote lijnen laat zien van wat het gaat worden!!
Wordt vervolgd!
M.vr.gr.
Jan