Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 11:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2022 16:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bouwverslag Nr. 4

Beste bouwers,

Er is weer wat nieuws te melden.

Sinds het vorige verslag, heb ik eerst maar een moeilijk klusje aangepakt. De twee voorspatborden maken. Aangezien dit geen echt grote truck wordt, dacht ik twee spatborden van een classic- car
te gebruiken. Ik had beter moeten weten, bestaande onderdelen aanpassen, kost eigenlijk meer tijd, dan nieuwe maken. :D En dat had ik al eerder gedaan, bij mijn vliegtuigmodellen... :roll:

Ik moest ze eerst een stukje groter maken aan de zijkanten, vervolgens de twee gaten voor de reserve wielen dichtmaken en alles een beetje inkorten en nieuwe stukken er aan breien. De delen
staan nu in de plamuur.

photo 559785

photo 559786

photo 559789


Zoals ik al verwachtte, kostte het aardig wat moeite om de spatborden op de juiste plaats, aan het chassis te krijgen, ook omdat ze rond lopen, dus het uitlijnen is wel een probleem, maar ze zitten
er aan.

Verder met de carrosserie, eigenlijk het verder doortrekken van de cabine met de laadruimte. Afgezien van het veelvuldig uitmeten, hoe groot alles moest worden en waar alle onderdelen moesten
komen, ging dit redelijk vlot. Ik moest wel wat spantjes opnieuw lijmen, alles moet wel recht en haaks zitten, andes zit je later met een scheve bak.

photo 559783

photo 559784

Na wat verfwerk aan de binnenkanten, kon ik de twee platen voor de zijkanten ( 1 mm) op maat maken en aan de spanten lijmen. Ik moet nog bekijken, hoe ik de twee portieren laten aansluiten op
dit plaatwerk. Maar dat komt later wel.

photo 559790

photo 559792

photo 559791

Ik denk, dat ik eerst maar het dak ga maken en tussen door de spatborden verder afwerken, zodat ik dan gelijk de treeplanken die langs het chassis komen, kan maken en op de spatborden moeten
aansluiten.

Zo, dat was het weer voor nu, op naar het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2022 17:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
Hallo John , het ziet er al veel belovend uit , en ja , het is een beetje een puinhoop bij mij , lees wel van alles en moet tijd maken om te schrijven
rede , stellingen maken/ in elkaar zetten om een ruim 2 a 300 modellen te stallen deze zijn op schaal van 1:43 en 1: 50, had geen plek meer in de hobbykamer ivm tig dozen
tevens uitzoeken van mijn hele grote stapel dozen met allerlei resin onderdelen , kwam dingen tegen zo van , HEE , dat is waar ook die heb ik ooit eens daar of daar gekocht , te veel om op te noemen maar er zitten hele mooie dingen bij [ in mijn ogen dan he ]
een dezer dagen ga ik weer gauw verder met de diverse projecten die op de plank liggen , en nieuwe ideetjes op doen
blijf het in ieder geval volgen
tot de volgende keer
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2022 10:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Koos,

Bedankt voor je reactie !
Ja, dat klinkt heel bekend, ik heb 2 jaar geleden ook een interne verhuizing verricht, inclusief demonteren en weer monteren van vitrinekasten. Dat zijn inderdaad megaklussen.
Ik hoop, dat je weer gauw wat kan bouwen ! :brouw:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jul, 2022 19:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bouwverslag Nr. 5

Beste bouwers,

De bouw gaat gestaag verder, het zijn maar kleine stapjes, maar waar wel een hoop werk in ging zitten.

Na het vorige verslag, ben ik druk bezig geweest, om het dak te maken. Aangezien ik nog stukken dik plastic plaat in voorraad had, ben ik daarmee aan de slag gegaan. Het voordeel is, dat de
afwerking wat makkelijker is dan hout.
Veel zaag en vijlwerk dus. Ook het gladschuren levert altijd veel stof op, maar voorlopig is dat hoofdstuk klaar. Ik laat het nog even los, zodoende kan ik nog bij de binnenkant van de cabine. En het
gewicht is ook wat minder, dat dikke plaat weegt aardig wat.
Verder heb ik de binnenkant van de cabine en laadruimte een kleurtje gegeven. Ik heb besloten, de twee laaddeuren aan de achter gewoon dicht te lijmen, die rondingen maken het wel lastig om hier
scharnieren voor te maken, trouwens veel interessants is er niet te zien aan de binnenkant.

Gelukkig is het verder afwerken van de voorspatborden aardig goed gelukt, die aangelijmde krommingen zijn nooit zo stevig vast te lijmen. Met wat dun strip is het nu wel redelijk stevig gelijmd.
Ik heb alles even een grijs kleurtje gegeven, om mijn schuurwerk te controleren, het ziet er netjes uit, glad en geen hobbels etc.

Tja, er resteerde nog een lastig karweitje; een motorkap maken. Ik zag kans om een oude kap met een inzet stukje op het juiste formaat te krijgen.
Helaas moet er toch nog wat geplamuurd worden aan het tussenstuk tussen de cabine en de motorkap. Dat staat inmiddels in de plamuur, morgen alles dan op maat vijlen en schuren.
Inmiddels heeft de motor z'n definitieve rode kleur gekregen. Helaas droogt de verf gewoon beroerd, het zal wel een dag of vijf gaan duren, dat was vorige keer ook zo.
Voortaan zal ik zoveel mogelijk in acryl (aqua) werken, dat droogt in ieder geval stukken beter. Triest; na decenia schilderen met Humbrol, dat het nu zo in kwaliteit achteruit is gegaan.
Even wat foto's, hoe hoever we nu ziijn : er begint tekening in te komen ..:-)

photo 560850

photo 560849

Volgende fase wordt; het verder bouwen van het interieur, twee gebogen achterdeuren en de voorportieren maken.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2022 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Je let even niet op en de volgende klassieker staat al weer op zijn wielen.
Dit gaat al weer de goed kant op.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jul, 2022 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Sebas,

Bedankt, ik doe m'n best ! :lol: :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2022 11:54 am 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Knap werk.... tijdje geleden dat ik deze bijgelezen heb, staat ie er al bijna helemaal...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jul, 2022 17:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bouwverslag Nr. 6

Beste mensen,

Ondanks de warmte, heb ik toch wat vorderingen kunnen maken. De temperatuur viel mee in mijn hobbykamer, bovendien andere dingen kon je toch niet doen.

Zoals ik al schreef bij het vorige verslag, heb ik eerst twee achterdeuren gemaakt. Deze heb ik uit dik plaat gezaagd en bij stukjes en beetjes rond gebogen. Hierna heb ik twee raamopeningen
uitgezaagd en twee glasruitjes pas gevijld. Ik heb er voorlopig maar wat plakband op aangebracht voor het latere spuitwerk.

Het interieur heb ik daarna verder afgebouwd. Niet echt nieuwe dingen hier, een voorbank uit twee lagen dik plaat gezaagd en gevijld, aan de hand van de foto's een klein instrumentenpaneeltje
gemaakt. Het stuurtje kwam uit de spare box, verder een set pedalen, handrem en de versnellingspook maarten het geheel af. Dat was het wel, in die tijd was het allemaal redelijk functineel zonder
veel poespas.

Verder met het dak, dat moest nog hier en daar passend gevijld worden, vooral bij de cabine, zodat dit goed aansloot op de zijwanden. Het naadje wordt later weggewerkt met een dun stripje, wat
als regengootje dient.

Het uitzagen en pasvijlen van de portieren was ook een bekende klus, tricky deel zijn altijd de scharnieren, deze heb ik uit dun aluminium pijp gemaakt en met CA lijm vastgezet. Ik heb maar één
portier werkend gemaakt, zodat je toch wat van het interieur kan zien. De andere deuren hou ik maar dicht. Scheelt weer werk en erg funtioneel zijn ze tenslotte ook niet.

Zover was ik toen:

photo 561585

Ik had tussendoor ook nog twee zijkanten voor de motorkap gemaakt, de louvres zijn uit dun strip gemaakt, wel een precisie werkje om deze netjes in het gelid te krijgen met het vastlijmen.

Tja, toen liep ik toch tegen een probleempje op.
Ik had alles netjes naar tekening gemaakt, maar toch.... ik vond de motorkap ten opzichte van de voorruit wel wat laag zitten.
Dat is weer zo'n voorbeeld. dat tekeningen ook niet alles goed kunnen uitbeelden.
Ik ken mezelf wel een beetje, na al de jaren :lol: :lol: , ik blijf me dan maar storen aan zo iets, dus na een diepe zucht, een nieuwe dikke strook plasticplaat op maat gezaagd en dit op het stukje
voor de voorruit gelijmd. Dat zag er gelijk een stuk beter uit, dus weer alles rond pas vijlen op de motorkap en na een rondje plamuren en schuren, was het naar mijn zin.

photo 561586

photo 561587

Een plaatje van de ronde achterdeurtjes, dat was wel de vraag of ik dat goed zou kunnen krijgen, maar ik ben wel tevreden met het resultaat.
Als laatste, kon ik nu ook de achterspatborden op maat maken en aan de carrosserie lijmen.

photo 561588

photo 561589

Nog twee foto's voor de leut, ik had nog een oude Revell Ford Anglia uit een ver verleden. Voor het kontrast er maar bij gezet, zodat de afmetingen een beetje uitkomen.

photo 561591

photo 561590

Tot het volgende verslag :) :)
Met vr.gr.
JohnH


Laatst bijgewerkt door JohnH op za 23 jul, 2022 13:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jul, 2022 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
wow John, dat is wel heel knap werk. En dat van scratch af aan; indrukwekkend! En erg interessant. Ik ben me eigenlijk nu pas een beetje aan het verdiepen in dit tijdperk en kom veel nieuwe namen en merken tegen. Deze truck heeft we iets weg van de Autocar trucks en hun Russische licentieproducten. Heel gaaf!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jul, 2022 13:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bedankt VJ voor je reactie !

Ik ben al geruime tijd bezig om te ontdekken, hoe de technische ontwikkelingen in de dertiger jaren tot stand kwamen.
En zeker, je komt merken tegen, waar we nu nooit meer wat van zien of horen. :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement