In februari mijn verjaardag mogen vieren in Duitsland in de Harz. In Wernigerode is een speelgoedwinkel die een behoorlijk ruim gesorteerde afdeling modelbouw heeft. Daar voor mijn verjaardag een cadeau gekregen, de AMT Autocar Dump Truck. Tevens wat spulletjes gekocht om daar alvast met bouwen te beginnen (we waren tijdens een aantal felle stormen in de Harz, dus wandelen in het bos was niet heel verstandig). Gewoon, volgens de bouwbeschrijving eens een modelletje OOB bouwen.
Maar tijdens het bouwen en dry-fitten geconstateerd dat de dumpbox wel heel hoog op het chassis komt te staan. Dus maar eens referenties gezocht en besloten alleen de motor en het chassis daar te bouwen en thuis eens naar de hoogte van de cabine en dumpbox te kijken.
Thuisgekomen alle referenties eens bekeken en geconstateerd dat de Autocars met de oude grill eigenlijk een mooier voorkomen hebben, vind ik dan. Deze grill werd in de jaren vijftig en zestig gebruikt.
Dus toch maar weer de styreenplaten uit de la en snijden, plakken, schuren en vijlen:
Om de truck het oudere aanzien te geven de cabine ook een drietal millimeters lager op het chassis gemonteerd. Hiervoor heb ik drie mm van de zijkant van de motorkap gehaald zodat de cabine lager op het chassis komt te staan:
Bij het bekijken van de referenties ook gezien dat de wielbasis vroeger vaak net iets anders was. Net als de lengte van de dumpbox. Dus de dumpbox 1,5cm ingekort (één sectie) en het chassis zowel voor als achter de tandem ingekort. Met als resultaat:
Om het oude uiterlijk compleet te maken heb ik de wielen aangepast, hiervoor heb ik de velgen uit de kit gebruikt, alleen de voorvelgen versmald omdat deze in de kit als super singles zijn uitgerust. De banden zijn Italeri trailerbanden die ik heb versmald. De wangen zijn iets hoger en samen met het smallere loopvlak geeft dat een wat meer kalssiek uiterlijk:
De details in de kit zijn nogal grof, daarom de nodige onderdelen zelf gemaakt of aangepast. Het takkenrek is dunner gevijld om wat realistischer over te komen. De spiegelsteunen heb ik zelf gemaakt met styreen staf van 1mm, met de nodige meng boutkopjes. Het luchtfilter is naar voorbeeld een andere dan uit de kit, die van mij is gemaakt met behulp van twee Italeri Scania filters. Ook het luberfiners heb ik zelf gemaakt, iets gedetailleerder dan de kit:
En in een bijzonder mooi weekend de eerste kleurtjes op de truck gespoten:
Nu even wachten op het bestelde decalpapier voor de persoonlijke touch en dan gaat deze bouw verder.
Rolf