Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2022 15:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Echt waar? Serieus? Ben ik op dit forum nu echt de eerste die een Scania Next Gen gaat bouwen en daar een verslag van maken...?
Die zag ik niet aankomen eerslijk gezegd.
Maar goed, omdat ik het niet laten kan, en de GOFA bulk effe in de ijskast staat, ben ik uit pure nieuwsgierigheid maar eens begonnen aan dit lang verwachte model.
En eerslijk is eerlijk; de cabine is werkelijk zeer mooi gemaakt, alleen Italeri maakt zich er een beetje makkelijk vanaf door het oude chassis te gebruiken en dat alleen qua opbouw aan te passen aan de nieuwe wagen.
Ook weer niet de grootste ramp, maar als je dan toch een nieuw model maakt....
Ook de naven en de wielen, ik kan me haast niet voorstellen dat er nog weg veel wagens de weg op komen zonder super singles, maar dat kan ik mis hebben. Daarvoor ben ik al veel te lang uit de bandenbranche verdwenen.

Maar zoals gezegd, de cabine is top, en er is zeker optisch gewoon een prachtig model van te bouwen.

Deze keer gekozen voor een wagen van Kees in't Veen, en daar gaan we weer...: verreweg de meeste werkpaarden zijn van het type R, en niet van het paradepaardje de S.
Ik zag op facebook overigens wel al iemand die met volle overgave begonnen was aan het ombouwen naar de meer gangbare variant, en dat is met toch een partij werk... Maar het lijkt wel heel mooi te gaan worden.

Mij niet gezien, deze wordt voor 98% OOB gebouwd, zoals ie in de doos zit, maar dan hier en daar wat opgeleukt naar het voorbeeld van Kees.
Lichtbak, doorgetrokken achterpartij, lampen en de traanplaat over het chassis, dat hierdoor toch gewoon verdwijnt, dus Who cares...?

Plaatjes dan maar.
Vanaf de eerste opening van de doos tot aan de stand van vandaag:

eerst het voorbeeld:

photo 557233


photo 557206

photo 557208

photo 557205

photo 557209

photo 557211

photo 557212

photo 557213

Dan gaan we de cabine als volgt in elkaar zetten: het achter paneel wordt er gewoon uitgelaten, en voor het spuitwerk kan dat er gewoon in, aan de binnenkant met tape vast zetten, en gewoon mee spuiten. Naderhand lijmen we dat er in, en klaar is Kees....

photo 557210

photo 557217

photo 557215

photo 557218

photo 557219

Naar de spuiter:

photo 557220

photo 557221

photo 557225

photo 557224

photo 557226

Chassis er onder, en de bumper met de spatborden eraan gehangen met een tapeje voor de passing, zodat de bumper er straks netjes op past na het spuiten.

photo 557223

photo 557228

photo 557229

Traanplaat op maart maken.

photo 557227

photo 557230

Past allemaal lekker:

photo 557232

photo 557231

Bumper eerst wit:

photo 557234

photo 557235

photo 557237

photo 557238

De bumper eerst goed door laten harden, zodat de verf er straks niet af komt als ik het witte deel afplak voor de blauwe laag.
Dat is nog het enige dat echt tricky is, maar voor de rest maak ik me geen zorgen meer.
Dit model komt helemaal goed, en zeker als de decals straks eens klaar zijn en gemonteerd kunnen worden.
Dan kan de blanke lak er op, en gaat ie onder een glazen kap naar de nieuwe eigenaar.
Mar voor die tijd zal er toch nog wel een en ander aan details moeten worden aangebracht.

Brouw ze!

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2022 19:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Je bent al goed onder weg. Altijd mooi om een nieuwe kit gebouwd te zien worden. :)

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2022 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 okt, 2005 20:52 pm
Berichten: 1502
Woonplaats: wergea friesland
heel mooi modelletje gat dit worden
gr johan

_________________
wat u niet wilt dat u geschied
doe dat ook een ander niet


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 mei, 2022 16:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Klein stapje verder met de bumper.
Chassis ligt effe te drogen vanwege de "doorgetrokken" achterbumper.
Daar moet nog een en ander aan geplamuurd en geschuurd worden.

photo 557257

photo 557255

photo 557256

photo 557259

Blijft fijn spul die tape van Tamiya.

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2022 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Boenie schreef:
Echt waar? Serieus? Ben ik op dit forum nu echt de eerste die een Scania Next Gen gaat bouwen en daar een verslag van maken...?


Ja ha ha, gefeliciteerd met deze primeur hier op modelbrouwers Basil. Mooie start en een mooie kleurstelling van de truck.
Is dit nu een compleet nieuw model? Of heeft Italeri wat dingen aangepast met de basis van bv de R730?

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2022 19:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Afgelopen weekend nog flinke stappen gemaakt.
Chassis voor het grootste gedeelte klaar, en de decals zijn getekend.
Die heb ik intussen ook kunnen passen, en dat is allemaal goedgekeurd, tijd voor "The Real Deal" dus!
Ik kan haast niet wachten tot ze er zijn.

Plaatjes dan maar weer:

photo 557466

photo 557467

photo 557468

photo 557469

photo 557471

photo 557470

photo 557472

photo 557473

photo 557474

Als de decals er eenmaal opzitten, dan is ie praktisch klaar.

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2022 19:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Boxer schreef:
Ja ha ha, gefeliciteerd met deze primeur hier op modelbrouwers Basil. Mooie start en een mooie kleurstelling van de truck.
Is dit nu een compleet nieuw model? Of heeft Italeri wat dingen aangepast met de basis van bv de R730?

Eddy


Cabine is helemaal nieuw, en enkele chassisdelen ook wel, maar de balken en dergelijke zijn gewoon nog ongewijzigd.
Is in de meeste gevallen helemaal geen probleem, want daar zie je (zeker in mijn geval) helemaal niets meer van.

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2022 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Oké, duidelijk. :wink:

Ziet er allemaal weer strak uit de paint job.
De Photo ets onderdelen die Italeri meelevert heeft ook wel een meerwaarde. Beter dan die dichte plasticen roosters.

Benieuwd naar de eindplaatjes.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2022 10:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Gestaag verder met de kip.
Chassis verder afgewerkt, bumper en catwalk verder passend gemaakt en afgewerkt.
Ook de lichtbak, was eigenlijk eerst een probeersel om die te buigen en samen te stellen uit 0,5 mm evergreen, en dat heb ik maar zo gelaten. Bleek een groot succes te zijn.
De decals zijn intussen geprint en worden toegestuurd, dus ik lig in de wachtstand bij de brievenbus....

De resultaten:

Bumper en afdekplaat:

photo 557678

photo 557680

Lichtbak en dry-fit:

photo 557682

photo 557681

photo 557679

Ik heb alleen een issue met het dakvenster, dat is veel groter dan de opening in het interieur.
Nu weet ik wel dat daar een rolluikje zit, maar van buitenaf zie het er niet uit.
Dus het raam aan de binnenkant maar met een heel dun laagje mat zwart gespoten zodat dat semi-transparant is.
Komt de volgende keer een foto van. Heeft iemand een andere oplossing hier voor?

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2022 13:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
De laatste stand van zaken dan maar.
Ik heb eigenlijk ook best problemen met de cabinesteun aan de achterkant van het chassis.
Daarvan zou je zeggen dat de stand van die steun nogal bepalend is voor het hele uiterlijk van het model, en daarvan vind ik de pasvorm maar matig... En dan druk ik me toch echt heeeeel voorzichtig uit zal ik maar zeggen....
Dat had wat mij betreft toch wel wat duidelijker mogen passen, maar goed, lossen we wel op.

Als tante post een beetje mee werkt heb ik de decals morgen, en dan worden de stappen in eens MEGA-groot...

photo 557728
"Deense" kisten gemaakt van een stukje dunne evergreenplaat die gewoon over de fender is heen gelijmd. Daar overheen zit aluminium loodgieterstape, en daarop heb ik voor het optische effect lijnen ingesneden om de platen en deuren na te bootsen. Ik klaag niet over het resultaat.

Deze kant had ik eigenlijk het zelfde moeten aanpakken om die Deense kisten ook hier na te bootsen met plaat.
photo 557727

Van de lichtpartijen heeft Italeri ook niet heel veel werk gemaakt, maar CTM heeft al laten weten snel met een setje te komen. Komt voor deze te laat, maar op dat setje verheug ik me wel weer.

Na het weekend hoop ik een heel ander model te hebben staan, en nadert al heel snel het eindresultaat.
Tot dan!

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement