Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 9:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 25 nov, 2021 23:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Afgelopen maandag een extra vrije dag genoten en daar 'ns een volledig dagje "modelbouw-activiteiten" van gemaakt!
Grootste deel overigens met Airbrushen als hoofd-activiteit, maar toch.

Na het in de primer spuiten van de cabine heb ik het dak vervolgens in hoogglans wit gespoten. Eerder al.
Omdat de rest van de cabine geel moest worden, heb ik daarna het dak dus weer afgeplakt met afplaktape.
Omdat het plan was, afgelopen maandag, om te gaan lakken met twee-componenten blanke lak, moest de afplaktape er dus af.
En dát viel erg tegen...............


Afbeelding

Zoals je ziet, laat de lijmlaag hier niet los........ :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En moest ik dus met wasbenzine en wattenstaafjes aan de slag, hetgeen erg tijdrovend was........ :x :roll:


Enfin, naderhand was het allemaal voor het goede doel uiteraard, want de twee-componenten-lak van Zero-Paints bevalt me werkelijk uitstékend, en geeft zeer goeie resultaten!!!


Afbeelding

Hier de opstelling voor gebruik in de spuitcabine


Afbeelding

En hier het voorlopige resultaat, nog na-drogend / uithardend in de spuitcabine.

Na een aantal dagen verder uitharden (je voelt het verschil daarin écht!), blijkt het inderdáád zeer goed gelukt!!
Foto's van het eindresultaat qua blanke lak volgen eerdaags!


Daarna nog even verder met de bulldozer an sich, en de beschermframes om de koplampen gemaakt, van styreen strip.
Vooraleer dat gedaan kon worden moest eerst de motorkap op zijn definitieve plek worden verlijmd, en dáár weer voor heb ik de bovenkant van het motorblok toch maar even meegenomen met mijn blanke-lak-actie die ochtend!

Afbeelding

Afbeelding


Als het een beetje meezit dan morgen de gele kleur op de bulldozer, maar ik twijfel nog of ik er tóch een laagje hoogglans-wit onder zal doen eerst.
Dat geeft het geel een betere dekking, en naderhand krijg je dat er nooit meer onder natuurlijk........


Wordt vervolgd!




M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 nov, 2021 12:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Whitesnake schreef:
Als het een beetje meezit dan morgen de gele kleur op de bulldozer, maar ik twijfel nog of ik er tóch een laagje hoogglans-wit onder zal doen eerst.
Dat geeft het geel een betere dekking, en naderhand krijg je dat er nooit meer onder natuurlijk........

M.vr.gr.
Jan


Niet twijfelen! Altijd een dekkende witte laag onder geel aanbrengen. Gele pigmenten hebben zeer weinig dekkracht. Kleurverschillen in de ondergrond zullen dan zichtbaar blijven in de toplaag. Ook een witte laag eronder en geen grijze, grijs maakt het geel helemaal "dood".

Maar dit had je zelf al ondervonden bij het verfspuiten. Niet twijfelen, wat we allemaal wel eens doen als we verder willen, maar altijd moeten bekopen met een hoop extra werk.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 nov, 2021 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Hey Rolf, machtig bedankt voor je advies!!
Dáár heb ik wat aan, echt waar!!
Uiteraard gaat er niets boven het delen van ervaringen en juist daar is een forum als dit erg goed voor!
Helaas heeft het weer roet in het eten gegooid voor wat betreft de plannen om te airbrushen: mijn afzuigventilator hang ik altijd in het geopende dakraam, maar gezien de regenval i.c.m. de wind, laat ik die vandaag liever dicht.
Morgen maar weer eens opnieuw bekijken hoe de mogelijkheden liggen.

Wordt vervolgd.



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 nov, 2021 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik heb de laatste tijd ook vaker last van het niet goed los willen laten van de afplaktape.
Oók met die van Tamiya. Revell tape valt me nog mee maar een met een ander merk (laatst eens gebruikt) ging het ook niet helemaal vlekkeloos. Ik zag mijn DAF 3300 cabine (reeds in twee kleuren gespoten) al verpest worden/blijven terwijl het spuitwerk prima gelukt was.
Gelukkig (net als jij) met wasbenzine alle lijmresten wel weggekregen..

Maar goed voor je humeur is het niet echt :lol:.
En geel (oranje en sommige rood) pas spuiten als alle omstandigheden goed zijn. Dus ook de temperatuur, luchtvochtigheid én je humeur op dat moment..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2021 16:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

@Jeroen: dank voor je tips: die van het humeur voor wat betreft het willen gaan spuiten was ik al mee bekend..... :lol: :lol: :lol:

Afgelopen weekend weer wat "meters gemaakt", en de bulldozer zowel in de witte onderlaag alsook geel gespoten.
Voor zover ik dat nog niet had vermeld: ik spuit het liefst met thinner-gedragen verf met de airbrush, en bestelde via de webshop van https://www.123autolakken.nl een klein potje 250ml. RAL1023 verkeersgeel, met later daarbij de speciale verdunner.
Dit breng ik zelf op de juiste dikte (50%-50%) waarna het gewéldig goed te verwerken is met de airbrush.
Héérlijk werken is dat!!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik moet zeggen: ik ben héél tevreden met dit resultaat!!
Ook de grille met de toch wel kleine gaatjes (ø 0,8mm) doet het príma onder het geel!
M.b.t. het héle kleine beetje hoogteverschil hoop ik dat dat straks met de blanke laklaag wegvalt.

Onderwijl de gele kleur droogde, de raampjes in de cabine gelijmd.
Hoewel ik hele kleine doseer-sprietjes heb voor gebruik met secondenlijm (Ali-Express) , blijft dat nog wel een beetje een dingetje......
De "raamrubbers" heb ik voorafgaand zwart gekleurd met een zwarte stift op alcoholbasis. Oogt prima!!

Even een "Dry-Fit" gedaan met de cabine:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gisteravond dan nog decals aangemaakt, en die vandaag aangebracht (ADV-dagje op mijn vrouw d'r verjaardag :wink: ):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Min of meer "helaas..." blijkt dat de deurtjes nu niet meer dicht kunnen worden gedaan, veroorzaakt door drie lagen verf (primer+kleur+blanke lak), en da's teveel van het goede. Ik heb er nu maar voor gekozen die maar open te laten staan. Bij de volgende, de D8K, zal ik daar beter op (moeten) letten.
Tenslotte de werklampen op de cabine opnieuw aangebracht, nu mét de "glaasjes" erin:

Afbeelding

Afbeelding


De "glaasjes" zijn hier zgn. "Photo-etched" onderdeeltjes die ik via een Duitse webshop op de gewenste maat kon verkrijgen.
Al met al een fraai resultaat, al zeg ik het zelf!


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2021 22:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Echt een stoere dozer die je daar bouwt, Jan. Echt knap werk allemaal, zeker die zelfbouw cabine. :brouw:

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 nov, 2021 0:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Dank je Matti!
Still going strong!
Hij komt al heel behoorlijk in de buurt van wat ik in m'n hoofd heb, en we gaan gestaag verder!

Blijf maar meekijken!
Tips en tricks zijn welkom!!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 nov, 2021 10:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Deze ben ik al een tijdje aan het volgen, en ik moet zeggen dat het wel een heel stoer ding wordt.
Prachtige details, en een bijzonder uitvoering aan het worden zo.

Een tip die ik op dit forum al vaker gezien heb, als je tape wil verwijderen na het spuiten, leg het gehaal dan eerst een tijdje in een bak lauw ater, dan laat de tape makkelijker los.

Die Zero paints ga ik toch ook eens aanschaffen geloof ik.

Succes verder met je bouw!

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 dec, 2021 0:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Dank voor je complimenten Basil!
M.b.t Zero-Paints: (meestal) hele fijne, reeds voor-verdunde, airbrush-verf, die je zó in de airbrush kunt doen! (https://www.zero-paints.com/)
Wat dat betreft ideaal!! Ze kunnen ontzéttend veel kleuren leveren, veelal gebaseerd op de auto-industrie en race-wereld.
Ik dacht zelfs ook RAL-kleuren, maar dan op speciale bestelling.
Met m'n huidige witte primer heb ik wat pech, die is simpelweg te dik. Maar daar koop je dan vervolgens weer de bijpassende Thinner bij, en dan verdun je die! Mijn "vaste" leverancier (in Purmerend) heeft er ook vrij veel van op voorraad!
Mijn hier gebruikte RAL1023-verkeersgeel heb ik van een andere leverancier / merk. Lees a.u.b. nog even de bouwbeschrijving door voor de details daaromtrent! Overigens ook een leverancier met een zéér uitgebreid assortiment aan auto-kleuren en anderszins!! Aanrader!!

Die tip van die slecht-loslatende-afplakband kan ik in de toekomst nog weleens gebruiken!
Moet je wel een massief voorwerp hebben lijkt me......

Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 dec, 2021 14:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Whitesnake schreef:

Moet je wel een massief voorwerp hebben lijkt me......




Nee hoor, dat kun je gerust met de hand even een paar minuutjes onder water houden, ook als het niet massief is.
De tape van Tamiya reageert daar heel goed op, de goedkopere tapes van bij voorbeeld Action of die geleurde tapes voor pas geverfde oppervlaktes minder.
Ik plak het liefst af met Tamiya, en dan maskeer ik de rest met folie of zo die ik dan weer op de tape van Tamiya plak.
Ik heb alleen al eens last van hechtingsproblemen met de plasticpirmer van Motip, daar zoek ik een alternatief voor.
Hoe is die van Zero?

Groet

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement