Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 21 okt, 2021 18:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi,

Ondanks dat ik er momenteel niet aan kan werken wegens herfstvakantie die we elders verblijven, toch even de laatste foto's uploaden van de laatste stand van zaken.
Dak en achterwand zijn daarin de aanvullingen, hoewel het dak nog lang niet de vorm heeft die het moet krijgen.
Maar even voor het idee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mijn vingers jéuken echt om in het weekend weer verder te kunnen gaan, te meer omdat ik diverse dingen heb besteld afgelopen week en ik die bij thuiskomst morgen hoop aan te treffen.
Waaronder foamboard en plexiglas, om te kunnen gebruiken voor een prototype.
Maar misschien ook eerst wel een aangepaste kartonnen versie, die aan de juiste maten voldoet........

Voor de grille heb ik bij die bekende Aziatische webwinkel meerdere dingen besteld, te weten PVC gaasprofiel en metalen gaasprofiel.
Zie onderstaand daarvan twee afbeeldingen:

Afbeelding

Afbeelding


Naast kunststof (PVC)-versie's heb ik toch ook maar metalen versie's besteld. Zal wel aluminium zijn, hoop ik, want is makkelijk te bewerken:

Afbeelding

Afbeelding


De ontvangst van deze spulletjes zal nog wel even op zich laten wachten, maar de ideëen ontwikkelen zich in rap tempo!!

Kortom: wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 okt, 2021 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
zo'n cabine op een D8 is gelijk een heel ander gezicht, groter en forser.
Ben benieuwd naar de verdere details die je in deze kit stopt.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 okt, 2021 9:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

En eindelijk weer weekend! En dus weer wat stappen te maken!!
Nadat ik vorige week zondagavond via internet wat bestellingen heb gedaan zijn die afgelopen week mooi gearriveerd, waaronder foamboard en plexiglas.
Bedoeld om in te zetten voor de cabinebouw, maar eerst een ander klein puntje: aangezien verder onderzoek naar de cabine en de plaatsing daarvan op het chassis me leerde dat de accubak, links van de bestuurdersplek, te ver naar buiten uitstak voor het juist plaatsen van de linker cabinewand, moest daar dus eerst wat aan gedaan worden.
Die dus losgehaald, versmald en daarna opnieuw gepositioneerd.
Daarna de schakelunit, waarmee de bestuurder via één hendel zowel vooruit als achteruit drie powershift-versnellingen kan schakelen zonder ontkoppelen, opnieuw gemaakt.
De oude variant, met twee hendels ( :?: :?: :?: ) was door de vorige eigenaar bovendien rood geschilderd, en voldeed alleen al daardoor niet meer aan mijn wensen........

Afbeelding

Het bestuurderplatform zonder de accubak.


Afbeelding

Accubak in de restyling.


Afbeelding

En weer terug op z'n plek, en dus een twee millimeter smaller. Zie je verder niks van terug.


Afbeelding

Afbeelding

Hier de nieuwe schakelunit, helemaal scratch gemaakt.


Volgende stap is nog wat kleine detaillering qua motorbekabeling: een startmotor waar geen bekabeling heen loopt doet natuurlijk niks, dus dat moet anders!

Afbeelding

Voor die "bekabeling" gebruik ik dunne transparante elastiek, wat mijn dochter in een setje kralen heeft, waarmee ze zelf kettinkjes en armbandjes kan maken. Dat is perféct materiaal daarvoor! Hopen dat het tegen die tijd verf houdt.....

De uitvoer van bekabeling vanuit het dashboard / de console heb ik ook zo eens mijn gedachten over laten gaan.
Daar is in de hele bouwdoos totaal geen aandacht voor, maar ja, daar is 'ie ook te eenvoudig voor. En dus moest daar een oplossing voor komen.
Van een klein stukje hoeklijn heb ik een kabeluitvoer gemaakt, en daarna van een (ooit op straat gevonden) lidmaatschapskaartje van de NL'se volleybalbond (mooi dun spul!) een afdekplaatje wat e.e.a. in ieder geval wat realistischer moet maken.

Afbeelding

Afbeelding


-=-=-

En dán eindelijk verder met de cabine!! Lang naar uitgekeken, eerlijk gezegd.
Ik heb (vooralsnog) toch gekozen voor foamboard, met name vanwege de makkelijke bewerkbaarheid.
Met een goeie (lees; vlijmscherpe) scalpel is dit súpergoed te snijden. Uitdaging is welliswaar om de rondingen in de beglazing (de hoeken zijn rond) goed te maken. Daarvoor van een klein metalen busje een soort mini-holpijpje gemaakt met buitendiameter 8mm. Dat eerst getest op een afvalstukje en dat gaat goed. Enige puntje is dat je "maar" twee gaatjes kunt doen en 'm daarna eerst weer moet legen....... Daarbij dient te worden vermeld dat ik de actie uitvoer met de tafelboormachine, en die laat ik draaien om goed scherp te kunnen snijden.
Resultaten zijn tevredenstellend:

Afbeelding

Groffe opzet, om de zijwanden op positie te kunnen controleren.


Afbeelding

Afbeelding

Voorste cabinewand in de maak.



Het ligt in mijn bedoeling om de cabine afneembaar te houden, en dus moet 'ie best wel stevig worden.
Een klein testje met een lijmverbinding met secondenlijm leert me dat dát prima gaat!
Zaak is dus om alles goed op te meten en zo zorgvuldig mogelijk alles strak-passend te maken, zodat er weinig tot geen kieren zijn wanneer de cabine op het chassis wordt geplaatst. Het dak, voor zoevr het idee daarover nu reeds is ontstaan, wil ik van 5mm. foamboard maken en dan hoeken en randen afronden. Diens kleur wordt, om een mooi tijdsbeeld te maken, wit.


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 okt, 2021 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi,

Nog even de laatste foto's van de laatste stand van zaken, zoals het weekend die heeft opgeleverd.
Het leek mij wel goed om het foamboard van "maar" twee millimeter toch her en der te verstevigen.
Daarom dus wat T- en hoekvormig polystyreen aangebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Op foto's die je vindt op het www zie je dat terug, waarschijnlijk gebaseerd op basis van het feit dat de eerste generaties cabines klaarblijkelijk redelijk eenvoudig van bouw waren.
Bescherming tegen de elementen was kennelijk het uitgansgpunt, het woord "comfort" was nog niet zo aan de orde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gisteravond dan tóch nog wat gedaan: de linker zijkant zover klaargemaakt.
Moet zeggen: het is behoorlijk bewerkelijk! Na de rondingen voor de beglazing uitgeboord te hebben de raampartijen eruit snijden, daarna met een fijn dun vijltje bijwerken, en vervolgens lichtjes opschuren met ver-heen-versleten fijn schuurpapier. Kost veel tijd, maar het resultaat is waar het om draait!!

Afbeelding

Eerst hier nog even een bovenaanzicht


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik leef nog in de utopie dat ik de deurtjes wil kunnen laten bewegen, dus openen en sluiten.
Voor het scharnierdeel daarvan ben ik maar weer eens bij m'n dochter en haar kralen-hobby gaan kijken, en daar zit mogelijk wel wat tussen.
De tijd zal het leren, de ideeën zijn er! Nu de uitvoering en haalbaarheid nog!


Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 okt, 2021 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Wordt een mooie stuurhut zo.
Zoals ik het zie lijkt het mij dat er een frame van kokerprofielen is gebouwd die dan met platen en ramen is dichtgemaakt.
Dit was indertijd een heel gebruikelijke construktie, ook bij landbouwtrekkers.

Enneeh, daar rechtsvoor is genoeg ruimte voor een flinke koelbox... :mrgreen:

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt, 2021 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

@Rossy: ja, klopt! De eerste "cabine-bouwers" hadden het wat dat betreft redelijk gemakkelijk.
Qua wettelijke eisen was er waarschijnlijk nog helemaal niks!?
Die gedachte aan een koelbox kwam bij mij ook al eens voorbij!
Toch laat ik 'm waarschijnlijk achterwege omdat ik F.O.O.F bouw: Fresh Out Of Factory. :wink:


Én we zijn weer wat stappen verder: eerst alle wanden van foamboard gemaakt en eens even een dry-fit daarvan gemaakt.
Ook arriveerden vrijdag de bestelde rupsen, en ook die eens even in dry-fit gemaakt, om het beeld een beetje compleet te krijgen.
Onderstaand eerst wat foto's daarvan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou, dat begint erop te lijken!! :P :P

Nu de rupsen maar eens even erop:

Afbeelding

Hier zijn de originele rupsen ter vergelijking naast de nieuwe, bredere gezet.
Daarmee is het verschil dus goed zichtbaar!
De nieuwe rupsen passen evenwel niet heel geweldig wat veroorzaakt wordt doordat het "kettingdeel" ook behoorlijk breder is dan de originele.
Ik zal me nog eens gaan beraadslagen omtrent welke keus ik maak.
Mogelijk voer ik deze D8H eerst uit met de originele, en dan straks de D8K met de brede rupsen.
Heb je gelijk weer een mooi verschil!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dan ook maar even een Dry-Fit met dak erop en het schuifbord eraan.
Het schuifbord vooral vanwege de vraag / vaststelling of de nieuwe rupsen ook te breed zijn voor de duw-armen ervan.
Mocht dat het geval zijn, dan moet daarop dus actie worden ondernomen.
Hoe? Door het dozerblad doormidden te zagen, en van binnenuit te verbreden.
Maar, de "pas-actie" levert op dat dat niet nodig is.........tsjioew....... :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik moet zeggen; het komt héél behoorlijk in de buurt van wat ik "in mijn hoofd heb van hoe het uiteindelijk moet gaan worden".
En da's altijd erg prettig natuurlijk!
Ook qua keus omtrent wel of geen Ripper achterop denk ik vooralsnog te neigen naar "Nee".
Deze wellicht te bewaren voor de D8K, en dan gelijk uitvoeren met meerdere tanden.


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2021 11:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dat ziet er prima uit zo!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2021 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Dank je Jeroen!

We gaan verder met het maken van de raampjes.
Ook hier ben ik eerst eens gaan onderzoeken welke mogelijkheden/materialen er (geschikt) zijn.
Natuurlijk is daar plexiglas, maar dat is nogal taai, en is vrijwel allen met een zaagje goed in vorm te krijgen.
Polystyreen is een materiaal wat in de modelbouw volop wordt gebruikt, en dat blijkt er zelfs in transparante vorm te zijn!!
Daar dus een plaatje van aangeschaft in de dikte van 1,5mm (bij de webshop die aan dit forum is verbonden).
En inderdaad is dit taai maar goed te bewerken materiaal!
Met een goeie huishoudschaar is het te knippen, maar ook snijden met een goeie scherpe scalpel is een optie.
Omdat de benodigde raampjes afgeronde hoeken hebben was dat eers nog wel een uitdaging, totdat ik de nagelknipper ter hand nam.
Deze heeft namelijk al een ronding en dat komt heel goed uit!!
De laatste fijn-afwerking met schuurpapier, en zo 12 stuks raampjes met elk vier afrondingen gemaakt.
Je bént effe bezig, maar dan heb je ook wat!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zo. dat ziet er goed uit, nietwaar? Alle raampjes ook gelijk maar even genummerd, met een bepaalde structuur: nummerplakkers naar buiten, en begonnen bij het rechter-portier. Daarna kloksgewijs gewerkt, en daar waar van toepassing: van boven naar beneden.

Wat ook nog wel "een dingetje" was, was mijn wens om de deurtjes te kunnen laten scharnieren.
Ooit kocht ik hele kleine scharniertjes, formaat voor gebruik bij een poppenhuis o.i.d., maar voor dit project ruimschoots te groot!
En dus de grijze massa maar eens stevig aan het werk gezet!
Van héle dunne aluminium buis de vaste delen gemaakt voor aan de cabine, en van bloemistendraad de stangetjes:

Afbeelding

Dát doet de truuk!! Voorafgaand aan het vastlijmen van e.e.a. een heel klein beetje dunne olie in de scharniertjes om te voorkomen dat de secondenlijm ertussen kan lopen, want dan ben je verder van huis! En nadat de secondenlijm goed is opgedroogd de scharnierbuisjes op de cabine aan de achterkant nog wat "verstevigd" door er wat twee-componenten-lijm achterop te doen. Just in case.

Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 nov, 2021 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

En we vorderen langzaamaan in de goede richting!
Afgelopen week een bestellinkje binnen gekregen vanuit Tsjechië: diverse onderdeeltjes ter detaillering van de D8's:

Afbeelding

Koplampen voor montage voorop, direct naast de neus .


Afbeelding

Afbeelding

Foto-etched dashboard-detaillering evenals instructie-schildjes .
Bijzónder leuk spul!!!!

Vandaag, de vrije vrijdag, goed benut door nieuwe zuigerstangen te maken voor de hefcilinders van het schuifbord.
Deze waren uit één stuk (plastic) en lichtelijk kromgebogen. Daarnaast haperden ze in hun beweging, en ik vond eigenlijk de diameter wel wat aan de krappe kant.
Dus van aluminium buis nieuwe stangen gemaakt, de "koppen" van de oude afgehaald en deze erin gelijmd.
Het buitenwerk heel voorzichtig gepolijst met de Dremel:

Afbeelding

Afbeelding


Daarna restte er toch nog tijd over waarin ik eerst een testje heb gedaan of het veilig was om de foamboard-cabine te spuiten met thinner-gedragen spuitverf. Immers, foamboard bestaat deels uit kunststof (ik meen dat de binnenlaag van PVC-schuim is gemaakt(?)), en dus is vooraf testen wel érg raadzaam! Het zou óngelooflijk sneu zijn wanneer die onder het spuiten in je handen letterlijk "in elkaar zakt....."
Toen dat goed ging tóch maar besloten de modelbouw-dag goed af te sluiten met een airbrush-actie, waarbij alvast wat delen van het rupswerk samen met een Fiatje 127 (van een vriend) én de cabine in de primer gespoten zijn:

Afbeelding


Zo, dan kan het eerst maar goed drogen!


Wordt vervolgd.



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2021 13:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 19 okt, 2014 13:53 pm
Berichten: 40
een heel mooi project dat ik met interesse blijf volgen,
met de details erop ben ik heel benieuwd naar het eind resultaat .
gr Joske


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement