Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2021 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Sommigen hebben op Facebook al gezien waar dit project naar toe zal leiden.
Maar ik zal ook hier, met terugwerkende kracht, laten zien wat ik van een DAF 3300 heb weten te maken.

Ik was begonnen met het maken van een Nooteboom ODBAZ 49-VV dieplader. Daar is het moeilijkste deel ondertussen achter de rug. Namelijk het deel met de wielstellen.
Wel had ik extra velgen nodig en deed daarvoor 'n oproep. Door twee personen werd ik geholpen en kon ik de wielen maken zoals ik ze wil hebben. Een van die twee personen kon mij ook aan de raampartijen helpen voor 'n DAF 2800/3300/3600. Deze had ik nog twee nodig, voor de Bleckmann DAF 2800 en de DAF 3300 YBZ.

Werd mij de vraag gesteld of ik zijn hele onderdelenvoorraad wilde overnemen..
Heel eerlijk gezegd niet maar ja, je weet maar nooit. Na overleg zou hij het een en het ander, samen met de velgen en raampartijen naar me toesturen. En toen was ik toch wel blij verrast. Veel best wel bruikbaar spul voor in de toekomst en terwijl ik aan het twijfelen was wat voor 'n truck er voor de Nooteboom moest komen lag het antwoord, in onderdelen, nu recht voor mijn neus..
Veel DAF onderdelen en zo waar een bijna compleet 6x4 model. Type naar eigen idee in te vullen. Er ontbrak een stuuras, cabinesteun en stuurhuis. Gelukkig kon ik dat uit eigen voorraad te pakken krijgen.

Aangezien ik de laatste tijd al meer DAF's van dit type heb (om)gebouwd besloot ik dan deze keer er iets meer werk van te maken. Een naar 'normaal' model teruggebouwd export-uitvoering type. Maar nog wel te herkennen als zodanig vanwege de extra luchtfilterkast en andere stalen spatschermen achter de voorwielen.
Een grotere dieseltank zat ook in de toegestuurde 'rommeldoos' en de extra luchtfilterkast kan ik van de 2800 NTT/NAT wel aanpassen. Spatschermen maar zelf maken en verder wil ik er deze keer 5-gaats velgen onder hebben..

En maar beginnen met bouwen, bijwerken, aanpassen enzovoort..

Eerst maar eens aan de ombouw van de velgen begonnen:
photo 542723

De grotere DAF dieseltank verbeterd:
photo 542733

Een inschatting van de afmetingen:
photo 542724

Extra strip op de dieseltank:
photo 542725

De stuuras verbeterd, spelingsvrij gemaakt en opgeknapt:
photo 542726

Voorwielen aangepast:
photo 542727

Wielmoerringen aangepast:
photo 542728

Plastic opleggerbanden gebruikt als voorband. Eén helft is versmald:
photo 542729

Met de wielmoerringen:
photo 542730

Zo ziet het eruit onder de cabine:
photo 542731

Dieseltank verder afgewerkt:
photo 542732

De tankbanden op maat gemaakt en op de tank gelijmd:
photo 542736

Dit was het voor deze keer.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 sep, 2021 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Weer wat verder met deze DAF 3300 in exportuitvoering.

De voorbumper kreeg extra bevestigingsbouten en de trekpen werd uitneembaar gemaakt:
photo 542734

Tussen de achterassen komen extra spatschermen. Later zullen daarop nog spatschermkappen geplaatst worden:
photo 542735

Ik had geen hoekschildjes meer op voorraad dus dan maar zelf proberen te maken:
photo 542737

Steeds wat materiaal toevoegen zodat er ook weer wat weggeschuurd en/of gesneden kan worden:
photo 542738

Omdat 'n exportuitvoering andere spatschermen achter de voorwielen heeft, moest ik die zelf namaken. Hier de linkerkant:
photo 542744

De andere kant:
photo 542745

Met de cabine erop:
photo 542739

Wielen ingestuurd:
photo 542740

Het plaatje klopt wel, dacht ik:
photo 542741

Op de een of andere manier waren de 5-gaats Volvo velgen iets te smal. Dus met 0,5mm plasticplaat iets verbreed:
photo 542742

Hoe de achterwielen zijn opgebouwd. De naven zijn niet vastgelijmd zodat ze apart gespoten kunnen worden:
photo 542743

De gaten in de instaptreden zijn allemaal uitgeboord. Ziet er toch altijd weer wat beter uit dan wanneer dat niet gedaan is:
photo 542746

Ondertussen de hoekschildjes in de grondlak om te kijken hoe het is geworden:
photo 542747

Dat gaat de goede kant op. Maar het was niet gemakkelijk..:
photo 542748

Wat gaten in de dieseltank geboord om het leidingwerk te kunnen plaatsen:
photo 542749

En ik wilde op een gegeven moment ook weten of de achterasnaven netjes genoeg waren dus die in de grondlak gespoten:
photo 542750

Tot zover deze up-date.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 sep, 2021 8:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Netjes! Wordt mooi Jeroen.
Wat mij opvalt steeds bij jouw, is dat je de raamrubbers op de portieren laat zitten, die horen daar niet.
Persoonlijk vind ik het heel veel verschil maken op een realistisch model als je die weg schuurt.
Verder helemaal niks op aan te merken, super strak allemaal!

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 sep, 2021 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Je hebt helemaal gelijk.
Maar..., de gehele raampartij in de portieren klopt niet.. Die moet eigenlijk geheel verdiept liggen.
Ik heb bij deze DAF inderdaad niet de moeite genomen om dat opstaande randje weg te halen. Omdat ik hem niet zwart geverfd heb vind ik het niet zó storend.
Bij enkele andere cabines heb ik dat randje wel weggeschuurd maar ik vind daardoor het raam iets te klein ogen.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 okt, 2021 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Een tijdje terug heb ik steeds in de pauze op mijn werk wat onderdelen weten te spuiten in hun desbetreffende kleuren.
Natuurlijk wel eerst hechtprimer en grondlak voordat de kleur er op gespoten kan worden.

De eerste lading onderdelen gespoten:
photo 542751

Wat dichterbij:
photo 542752

De cabine in zilvergrijs als basis voordat het groen er op kan worden gespoten. Ook is te zien dat de onderkant met instap en koplampunits er af is gesneden om dat deel in glanzend zwart te kunnen spuiten. Zo krijg ik de scheidingslijn mooi strak, strakker dan wanneer de cabine in één geheel gelaten wordt. Bij mij dan, wel te verstaan..:
photo 542753

Chassisonderdelen in DAF-beige:
photo 542754

Van dichterbij, ik blijf het een mooie kleur vinden:
photo 542755

De velgen in de grondlak om foutjes op te sporen:
photo 542756

Wat dichterbij, voorvelgen iets aangepast om het spuitwerk makkelijker te maken:
photo 542757

En nog wat dichterderbij, ook de achtervelgen zijn aangepast:
photo 542758

Alles wat gespoten is lekker laten uitharden:
photo 542759

Typeplaatjes die op de zijkant van de cabine moeten komen, uiteindelijk ook gelukt:
photo 542760

Nog meer onderdelen in kleur:
photo 542761

De motorblokonderdelen in kleur. Ook het oliefilter deels wit gemaakt (met stukjes decal):
photo 542762

Tot zover maar weer..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt, 2021 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Mooi werk wat je laat zien Jeroen, wordt een topcombinatie met de dieplader. Bouwniveau is als vanouds :brouw:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 okt, 2021 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooi werk weer Jeroen, weer helemaal zoals we dat van jou gewend zijn.
Natuurlijk weten er hier een hoop dat je stiekem al veel verder bent met deze DAF en wat Rolf zegt, met de Dieplader er achter gaat het een heel stoer span worden.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2021 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dank jullie wel.
Het is geen geheim dat deze DAF 3300 al zo goed als af is.
Van de dieplader komt misschien ook nog wel een verslag met terugwerkende kracht. Hoewel de animo hier op het forum aardig laag licht, lijkt het..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 okt, 2021 12:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Jeroen,

als je het wilt natuurlijk, zeker dat verslag posten.
Modelbouw staat bij mij op een heel laag pitje, maar ik lees nog altijd wel graag mee in de bouwverslagen.

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 okt, 2021 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik ga weer verder met het posten van wat vooruitgang(en).

Het wordt een DAF 3300 in export uitvoering en één van de herkenningspunten is een ander type luchtinlaat. Er zit namelijk een extra luchtfilter tussen. Dat moest dan dus ook nagemaakt worden en laat de DAF 2800 NTT/NAT die nu eentje hebben.
Maar helaas is die wel in spiegelbeeld ten opzichte van wat ik moet hebben. Dus omdraaien en dusdanig aanpassen dat het goed komt. De holle achterkant werd nu dus de voorkant en moest dichtgemaakt worden:
photo 542763

Van 'n luchtketel één bolle kant afgezaagd en dat werd dan de luchthapper:
photo 542764

De luchtfilterkast onder de cabine moest ook aangepast worden. Dit was het begin en kon pas later verder afgewerkt worden omdat eerst alles passend moest zijn gemonteerd aan de cabine:
photo 542765

Ook het frame gemaakt waarmee de extra luchtfilterkast aan de cabine wordt gemonteerd:
photo 542766

Ondertussen ook de grote en ondergrille zover afgewerkt, evenals de zelfgemaakte hoekschildjes. De knipperlichten zijn door mij op de gebruikelijke manier geverfd en afgewerkt:
photo 542767

Ook ondertussen alle interieurdelen in hun kleuren gespoten en geverfd zodat daar ook alles zoveel mogelijk afgewerkt kon worden:
photo 542768

Vanuit een andere hoek gezien:
photo 542769

Deze onderdelen zijn ook zover klaar en kunnen in de cabine gelijmd worden als die gespoten en verder afgewerkt is:
photo 542770

Het een en het ander op en aan het chassis gemonteerd:
photo 542771

De achterspatschermen mat geschuurd en de steunen in DAF-beige geverfd:
photo 542772

De andere kant van het chassis. Goed te zien dat de spatschermen achter de voorwielen anders van model zijn (zelf gemaakt):
photo 542773

Het blijft een, vind ik, aparte kleur beige. De luchtketels moeten nog worden voorzien van zwarte randjes en daarna vastgelijmd:
photo 542774

Na wat te lang wikken en wegen gekozen voor deze kleuren. Groen voor de velgen en de cabine en oranje voor de bumper en de naven in de wielen:
photo 542776

Het dak van de cabine moet dan wit worden en heb die kleur ondertussen gespoten:
photo 542775

Altijd leuk om wat onderdelen erbij te halen om te zien waar het naar toe gaat:
photo 542777

De velgen worden dus groen en de naven oranje. De wielmoerringen worden glanzend zwart. Die zijn ook al gespoten:
photo 542778

Tot zo ver voor deze keer.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement