Hallo mede-brouwers,
Al van kinds af aan heb ik wat met grondverzetmaterieel. Ik kan me nog herinneren dat ik tussen de middag naar huis liep om te lunchen, en dat ik op afstand al kon horen of er weer machines aan het werk waren, we woonden aan de rand van een nieuwbouwwijk. En dat de aandacht voor die machines-aan-het-werk belangrijker waren dan de lunch, ach, dat zal menigeen herkennen. Hoop ik...
Dat er een schaalmodellenverzameling op zou gaan volgen is dan natuurlijk geen verrassing!
Al sind jaar en dag had ik mij verheugd op het model van de Caterpillar D8H bulldozer, zoals die in 1:25 wordt uitgebracht door AMT.
Evenwel bleek lange tijd dat die alleen "origineel" leverbaar was, d.w.z. als werkelijk Caterpillar-model. En de uitgave daarvan was al lang geleden, dus de prijzen stegen. Op internationale sites als Ebay waren ze nog wel te vinden, maar tegen (voor mij) onredelijke prijzen.
Via Marktplaats kon ik gelukkig een half-gebouwd exemplaar op de kop tikken van een oudere man, wiens modelbouw-capaciteiten klaarblijkelijk door de stijgende leeftijd afnamen, zo vertelde zijn dochter aan de deur toen ik 'm kwam afhalen. Die staat nu dus al járen "op voorraad" en te wachten totdat het zijn beurt wordt in de rij bouwdoos-projecten.
Enkele jaren geleden kwam er echter een heruitgave kwam van AMT, nu genaamd "Construction Dozer". Zal wel iets te maken hebben met de licentie(s) van Caterpillar o.i.d. Wie het weet mag het zeggen.
Dus deze bouwdoos ráp aangeschaft en ook in de wachtrij geplaatst. Onderstaand een afbeelding ervan;
Vooral aangestoken door het Topic van collega-brouwer Eddy (HIER te zien:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 32&t=51523), begon het toch weer erg te kriebelen.................
Na het zien van veel foto- en videomateriaal op het WWW en op YouTube besloot ik de volgende keus te maken:
- De "oude" half-gebouwde bouwdoos uitvoeren als de D8H, en te voorzien van een min of meer "vierkante" cabine. Iets als onderstaande linker foto.
- De nieuwe bouwdoos daarna te bouwen en eveneens te voorzien van een cabine, echter dan als de D8K, een nieuwere generatie Caterpillar dozer, die dan is uitgevoerd met een af-fabriekscabine. Ook hiervan een foto onderstaand, rechts
Links een (oudere) D8H, met "vierkante" cabine, vaak (of: alleen maar?) van externe makelij, en rechts een D8k, met die typische, "voorover-hangende" cabine.
De afgelopen weken heb ik heel het WWW afgezocht naar nou juist díé cabine die ik mooi vind, en mooi is in dit geval vooral "tijds-bepalend" voor op de D8H. Voor zover ik heb kunnen nagaan is er bijzonder veel verschil in cabine-uitvoeringen, vooral kenmerkend zijn de veelal verschillende beglazingsvormen hierin. Ik heb de indruk gekregen dat Caterpillar de bulldozers bouwde, en dat er in de diverse landen waarin deze werd verkocht door een externe firma een cabine op werd gemaakt. Dat zou de grote diversiteit in ieder geval wat kunnen rechtvaardigen. Zo zijn er bijv. versie's met scharnierende deuren, maar in de U.K. zie je bijv. ook weer schuifdeuren?!?!
Oftewel: je kunt te kust en te keur!
De D8K evenwel is er (overwegend) maar met één type cabine, en dat zou kunnen verklaren dat het om fabriekscabines gaat. Hoewel, één type cabine: er zijn ook nog afbeeldingen te vinden van de D8K's met een vierkante cabine, dus waar nou precies die grens ligt, het blijft lastig dat vast te stellen.
In ieder geval is er een Caterpillar-folder te zien (
https://www.specsandbrochures.com/media/com_eshop/products/resized/IMG_8891-500x500.PNG) waarop de D8K wordt afgebeeld met die typische, "voorover-hangende" cabine, en dat voedt mijn vermoeden.
Enfin: qua werk neem ik behoorlijk hooi op m'n vork. Daar ben ik van overtuigd! En omdat beginnen aan een nieuw project mij meestal héél goed af gaat, in tegenstelling tot het áfmaken van projecten, zal het de tijd wederom zijn die gaat laten zien wat ervan terchtkomt.
Ik troost me met de gedachte dat ik dat op het forum vaker tegenkom, en ach, laten we wel wezen: er zijn héél veel factoren die van invloed (kunnen) zijn! Zo begon ik ooit aan een schaalmodel van mijn toenmalige servicebus en veranderde ik in die tijd van baan. Naar een baan die me véél meer tijd kostte en hield ik dus veel minder tijd over om aan de hobby te besteden!?
Maar, hierbij de uitnodiging dit Topic te volgen, en waar mogelijk van aanvullend commentaar te voorzien! Wellicht zijn er onder ons die qua kennis het e.e.a. kunnen en willen delen?
M.vr.gr.
Jan
_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!
Overzicht van mijn projecten op dit ForumMijn Modelbrouwers Foto-siteKijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite:
https://modelbouwjan.jouwweb.nl/☞ Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!