Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 08 okt, 2021 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hallo mede-brouwers,

Al van kinds af aan heb ik wat met grondverzetmaterieel. Ik kan me nog herinneren dat ik tussen de middag naar huis liep om te lunchen, en dat ik op afstand al kon horen of er weer machines aan het werk waren, we woonden aan de rand van een nieuwbouwwijk. En dat de aandacht voor die machines-aan-het-werk belangrijker waren dan de lunch, ach, dat zal menigeen herkennen. Hoop ik... :lol:

Dat er een schaalmodellenverzameling op zou gaan volgen is dan natuurlijk geen verrassing!
Al sind jaar en dag had ik mij verheugd op het model van de Caterpillar D8H bulldozer, zoals die in 1:25 wordt uitgebracht door AMT.
Evenwel bleek lange tijd dat die alleen "origineel" leverbaar was, d.w.z. als werkelijk Caterpillar-model. En de uitgave daarvan was al lang geleden, dus de prijzen stegen. Op internationale sites als Ebay waren ze nog wel te vinden, maar tegen (voor mij) onredelijke prijzen.

Via Marktplaats kon ik gelukkig een half-gebouwd exemplaar op de kop tikken van een oudere man, wiens modelbouw-capaciteiten klaarblijkelijk door de stijgende leeftijd afnamen, zo vertelde zijn dochter aan de deur toen ik 'm kwam afhalen. Die staat nu dus al járen "op voorraad" en te wachten totdat het zijn beurt wordt in de rij bouwdoos-projecten.

Enkele jaren geleden kwam er echter een heruitgave kwam van AMT, nu genaamd "Construction Dozer". Zal wel iets te maken hebben met de licentie(s) van Caterpillar o.i.d. Wie het weet mag het zeggen.
Dus deze bouwdoos ráp aangeschaft en ook in de wachtrij geplaatst. Onderstaand een afbeelding ervan;

Afbeelding


Vooral aangestoken door het Topic van collega-brouwer Eddy (HIER te zien: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 32&t=51523), begon het toch weer erg te kriebelen.................
Na het zien van veel foto- en videomateriaal op het WWW en op YouTube besloot ik de volgende keus te maken:

    - De "oude" half-gebouwde bouwdoos uitvoeren als de D8H, en te voorzien van een min of meer "vierkante" cabine. Iets als onderstaande linker foto.
    - De nieuwe bouwdoos daarna te bouwen en eveneens te voorzien van een cabine, echter dan als de D8K, een nieuwere generatie Caterpillar dozer, die dan is uitgevoerd met een af-fabriekscabine. Ook hiervan een foto onderstaand, rechts

Afbeelding Afbeelding

Links een (oudere) D8H, met "vierkante" cabine, vaak (of: alleen maar?) van externe makelij, en rechts een D8k, met die typische, "voorover-hangende" cabine.

De afgelopen weken heb ik heel het WWW afgezocht naar nou juist díé cabine die ik mooi vind, en mooi is in dit geval vooral "tijds-bepalend" voor op de D8H. Voor zover ik heb kunnen nagaan is er bijzonder veel verschil in cabine-uitvoeringen, vooral kenmerkend zijn de veelal verschillende beglazingsvormen hierin. Ik heb de indruk gekregen dat Caterpillar de bulldozers bouwde, en dat er in de diverse landen waarin deze werd verkocht door een externe firma een cabine op werd gemaakt. Dat zou de grote diversiteit in ieder geval wat kunnen rechtvaardigen. Zo zijn er bijv. versie's met scharnierende deuren, maar in de U.K. zie je bijv. ook weer schuifdeuren?!?!
Oftewel: je kunt te kust en te keur!

De D8K evenwel is er (overwegend) maar met één type cabine, en dat zou kunnen verklaren dat het om fabriekscabines gaat. Hoewel, één type cabine: er zijn ook nog afbeeldingen te vinden van de D8K's met een vierkante cabine, dus waar nou precies die grens ligt, het blijft lastig dat vast te stellen.
In ieder geval is er een Caterpillar-folder te zien (https://www.specsandbrochures.com/media/com_eshop/products/resized/IMG_8891-500x500.PNG) waarop de D8K wordt afgebeeld met die typische, "voorover-hangende" cabine, en dat voedt mijn vermoeden.

Enfin: qua werk neem ik behoorlijk hooi op m'n vork. Daar ben ik van overtuigd! En omdat beginnen aan een nieuw project mij meestal héél goed af gaat, in tegenstelling tot het áfmaken van projecten, zal het de tijd wederom zijn die gaat laten zien wat ervan terchtkomt.
Ik troost me met de gedachte dat ik dat op het forum vaker tegenkom, en ach, laten we wel wezen: er zijn héél veel factoren die van invloed (kunnen) zijn! Zo begon ik ooit aan een schaalmodel van mijn toenmalige servicebus en veranderde ik in die tijd van baan. Naar een baan die me véél meer tijd kostte en hield ik dus veel minder tijd over om aan de hobby te besteden!?

Maar, hierbij de uitnodiging dit Topic te volgen, en waar mogelijk van aanvullend commentaar te voorzien! Wellicht zijn er onder ons die qua kennis het e.e.a. kunnen en willen delen?


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Laatst bijgewerkt door Whitesnake op ma 07 maart, 2022 0:29 am, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 okt, 2021 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
qua cabines kun je inderdaad je lol op:

photo 450469

en dit zijn alleen nog maar de cabines die in de basis dezelfde vorm hebben, alleen de raampartijen verschillen.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 okt, 2021 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hey Rolf, en anderen,

Ja, klopt! Die afbeelding had ik ook al eens aangetroffen. Maakt het er qua keuze niet echt veel beter op........ :lol: :lol: :lol:
Enfin. Beter te veel keus, dan te weinig!

Inmiddels van start gegaan, de oude versie eerst maar eens grondig geïnspecteerd en blijkt toch al heel wat jaartjes "stof te moeten hebben gehapt".
Kortom, een schoonmaakbeurt is het eerste wat benodigd is!
Dat heb ik dan afgelopen zaterdag al gedaan, beetje half-warm stromend water, oude tandenborstel en een scheutje vloeibaar schuurmiddel (heette vroeger Jif). Nou, daar knapte hij al aardig van op!

Afbeelding

Afbeelding


Voor het betere resultaat toch ook maar wat verder gedemonteerd hier en daar, ook om e.e.a. goed te kunnen bereiken voor de schoonmaakbeurt.
Van vermoedelijk oude stickers zaten er nog lijmresten welke ik vandaag met wasbenzine en wattenstaafjes heb verwijderd. Dat laat het plastic onberoerd, niet onbelangrijk!
Omtrent de rupsen ben ik ook niet zo onder de indruk: die zijn van een zachtere kunststof-soort. Waarschijnlijk omdat ze in-elkaar-geklikt worden en op die manier scharnierbaar blijven. De schoonmaakbeurt heeft ook de rupsen goed gedaan, maar ik twijfel nog of ik die er wel weer op wil hebben. Zeker in Nederland met zijn vaak natte bodem zag/zie je vaak stúkken bredere rupsen onder bulldozers, en dat oogt natuurlijk imposanter!
Enfin, nog maar eens (verder) over nadenken!

Vandaag wat begonnen aan de detailering van het motorblok. In ieder geval moeten daar brandstofleidingen op komen, want een dieselmotor zonder brandstofleidingen is als een auto zonder wielen......
Daarbij toch maar het één en ander voorzichtig losgehaald in de hoop dat later weer netjes te kunnen terugzetten / lijmen.
Dat om de bereikbaarheid voor het aanbrengen van de brandstofleidingen te verbeteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De chromen kleppendeksels ogen natuurlijk voor geen meter, en die dus ook maar even ontchroomd.
Dat gaat trouwens best makkelijk: los zoveel mogelijk Soda op in lauw-warm water en leg de kunststof delen die verchroomd zijn daar een poosje in!
Het chroom lost op als sneeuw voor de zon!
Van de nieuwe bouwdoos heb ik dat ook al gedaan met de complete chromen sprue's maar dat kostte meer tijd. Die heb ik een week laten weken in Soda-oplossing in een glazen ovenschaal, alvorens resultaat zichtbaar werd.
Klaarblijkelijk doet het stijgen van de leeftijd het chroom geen goed.

Nog even een paar van de brandstofleidingen-in-aanleg;

Afbeelding

Afbeelding

Voor die brandstofleidinkjes gebruik ik bloembindersdraad, dat haal ik bij de plaatselijke bloemist, en dat is er in verschillende diktes!
Het voordeel van dit draad t.o.v. koperdraad (wat ik ook weleens gebruik) is dat dit steviger is omdat het minder zacht is. En daarmee vaak mooier te buigen.

De beide aandrijfdelen van de rupsen heb ik met de dun-vloeibare modelbouwlijm vandaag ook even nagelopen. Hier en daar zaten nogal kieren, en dat wordt met spuiten / airbrushen straks natuurlijk een probleem.
Verder waren de ketting-aandrijfwielen ook hier weer verchroomd, en die zijn samen met de kleppendeksels in het Soda-bad geweest!

Afbeelding


Fijn weekend!!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Laatst bijgewerkt door Whitesnake op wo 20 okt, 2021 17:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 okt, 2021 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Wel, lekker zaterdag vandaag, en volop de tijd om verder te gaan!
Zoals gezegd had ik al mijn twijfels bij de maat van de rupsen. Die zou ik graag wat breder hebben, maar ja, waar haal je zoiets???
Met m'n Caterpillar 325B L graafmachine heb ik deze uitdaging eerdaags ook gehad, en ik vond toen de rupsen van een Bruder schaalmodel wel erg mooi passend. Die dus los besteld (kun je als los vervangingsonderdeel verkrijgen), en in de juiste kleur gespoten.
Vandaag dus eerst de Bruder Cat graafmachine van m'n zoon eens onder het stof vandaan getrokken en daar de rupsen eens van bekeken en vergeleken:

Afbeelding

Afbeelding

De originele rupsen van de D8H-bouwdoos op de rupsen van Bruder.

Afbeelding


De breedte is, zoals op de foto's te zien, behoorlijk breder, twee keer zelfs!!
Dat vind ik dan wel weer wat veel.......hmmmmmmmm.
Enfin, toch maar eens verder kijken. Ik meen me te herinneren dat ik toentertijd iets minder brede versies had, 35mm. of zo.


Daarna verder met de brandstofleidingen, die waren gisteren niet helemaal af gekomen.
Vandaag dus klaar gekregen, en daarna eerst verder met het spruitstuk van de waterkoeling. Daar moest een behoorlijk stukje vanaf gefreesd worden, anders pastte 'ie niet meer over de brandstofleidingen heen......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens verder met het perfectioneren van de cilinders die op de neus gemonteerd worden en het dozerblad heffen.
Tussen de beide frame-helften zit een verbindingsbuis die de houder is van de cilinders, en ook die behoorlijk verbeterd: van binnen iets opgeboord en een beter passende binnenbuis erin gemaakt.
Aan de cilinders een extra leiding gemaakt die de olie naar de bodem van de cilinders moet transporteren.

Afbeelding


Ook een andere "waterslang" gemaakt naar de radiateur:

Afbeelding


Daarna de verdere opbouw van het bedieningsplatform gedaan: een missende voetensteun (linker) bij-gemaakt (ge-scratched), diverse bedieningshendels vervangen door beter versies (niet meer die "misvormde" verchroomde dingen...), motor-opbouw hersteld (Turbo e.d.), de motor-afscheiding opnieuw aangebracht en strak afgesteld met de motorkap ertussen, en een dashboardje gemaakt wat manco was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eén en ander zit voorlasnog even met wat klemmetjes en elastieken bij mekaar om er voor te zorgen dat het netjes op z'n plek blijft zitten terwijl de lijm droogt. Dat laatste gaat toch klaarblijkelijk langzamer dan je denkt........


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Laatst bijgewerkt door Whitesnake op wo 20 okt, 2021 19:16 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 okt, 2021 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Ziet er goed uit Jan, klasse :brouw:

Je maakt wel werk van details zoals de brandstof leidingen. Mooi gedaan.


Ga zo door,

Eddy.

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 okt, 2021 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi,

Weer een kleine update n.a.v. werkzaamheden in het weekend en afgelopen week.
Hoewel strikt genomen weinig tijd tot m'n beschikking toch hier en daar kleine stapjes gedaan.

Om te beginnen nog wat verbeteringen/aanvullingen gedaan qua bedieningshendels.
Aan de "stuurkolom" (wel wat een vreemd woord voor een rupsvoertuig :lol: ) heb ik nog de handgashendel gemaakt en een hendel aan de linker zijde, alsmede wat details ("verzinsels") aangebracht aan de console::

Afbeelding

Afbeelding

Het zwarte knopje/bolletje bovenaan de gashendel is een klein zaadje uit het rantsoen voor zangvogels..............over creativiteit gesproken! :lol: :lol:


Gisteren de "holle delen" van de Turbo opgevuld, die vond ik nogal storend, alsmede een waterslang die ik van electriciteits-draad had gemaakt en die iets te kort bleek. Hiervoor gebruik ik tweee-componenten plamuur ("Putty"):

Afbeelding

Afbeelding

De lucht-inlaat-slang tussen Turbo en inlaatspruitstuk is later nog bijgewerkt met een freesje, is verderop te zien.


Afbeelding

Afbeelding


En dan vandaag een begin gemaakt met een vroeg-ontwerp voor een cabine.
Eerlijkheidshalve ben ik nog aan het afwegen welk materiaal het meest geschikt is daarvoor (TIPS ZIJN ZEER WELKOM!!).
Styreeen plaat is natuurlijk goedkoop, makkelijk vervormbaar en makkelijk te verlijmen.
Laat evenwel de situatie rond beglazing wat lastiger: die zal ik dan achteraf op maat moeten maken......
Alternatief zou kunnen zijn plexiglas! Dan kun je vóórdat je de kleur gaat spuiten qua beglazing e.e.a. uittekenen en voorbehandelen met bijv. Maskol.
Naderhand de Maskol er weer af, en je ramen zijn in één keer klaar!!??!! Alleen nog "raamrubbers" aanbrengen, maar daar heb ik al een idee voor!
Nogmals: tips zijn zéér welkom!!

Vandaag dus het vroeg-ontwerp gemaakt. Dit om wat meer inzicht te verkrijgen in met name de maatvoering, omdat je dat eigenlijk allemaal een beetje moet uitvinden. Gebruikt materiaal is dus simpelweg karton. Gáát het dan een keer mis (gelukkig niet! :wink:) dan is er geen man overboord!
De beelden spreken voor zich (de meet-foutjes zijn waarschijnlijk niet eens zichtbaar....... :lol: ):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


ALs aanzet lijkt mij e.e.a. behoorlijk okay, al zeg ik het zelf.
Natuurlijk is hier en daar nog wel wat te verbeteren, maar hee, dit is de eerste stap op weg naar een scratch-build cabine!
Ik heb er veel van geleerd in ieder geval, en ben qua maten een stúk wijzer!


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Laatst bijgewerkt door Whitesnake op wo 20 okt, 2021 19:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt, 2021 13:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Mooie aanzet voor de cabine!

Ik zou hier styreen voor gebruiken, bestaat volgens mij ook transparante vorm.
Ivm raamrubbers/ramen, neem de topics van Zeger van Hattem eens door.
Daar staan voorbeelden genoeg van scratch-built cabines.

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 okt, 2021 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Dat wordt een mooie stuurhut.
Voor de ramen kan je doorzichtige plastic sheet zoals van een overhead sheet of van verpakkingsmateriaal gebruiken.
Dit is lekker dun en met houtlijm prima te lijmen.
Wanneer je de hele hut van plexiglas maakt, dan wordt het wel weer een hele forse costruktie vanwege de dikte van het materiaal.
Ook het verlijmen van plexiglas is niet altijd even eenvoudig.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 okt, 2021 20:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Het ziet er inderdaad mooi uit Jan.
Het enige wat ik wat minder vind is het formaat van de foto's.....zou je die wat kleiner kunnen maken?

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 okt, 2021 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi!

Dank voor jullie reactie's!
@Arjan: ik heb je kritiekpuntje ter ore genomen (dat is al heel wat voor mijn doen :wink: ) en een begin gemaakt met het verkleinen van afbeeldingen.
En ik moet zeggen: het ziet er inderdaad beter uit!


M.vr.gr.

Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement