Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 sep, 2021 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Mooie vorderingen !

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 sep, 2021 11:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
JRensen schreef:
Dat wordt een gave trailer. Heb je de tankuiteinden zelf in 3d getekend of zijn daar tekeningen voor te vinden ergens?
Lijkt me mooi om te proberen bij mijn Hannink DAF
photo 437315


De achterkant heb ik laten tekenen door een kennis van me, die "kont" is gebaseerd op deze LAG, want dat was mijn aanvankelijke plan.
Dat gaat ook nog een keer gebeuren.
Dan heb je eerlijk gezegd ook nog minder werk met je chassis, want dat is iets eenvoudiger te maken.
Alleen de tankdelen zijn dan anders.
Ik gebruik voor de GOFA rond 100mm, en het dunner deel rond 80mm, met de bijbehorende tussenring als verjonging"".
Voor de LAG is dat dan 100mm en 90mm.

Mijn idee is om in elk geval de buisdelen in een kleine serie modulair te laten printen.
Dus dan heb je een kop-eind, een tussenring, en de bolle kant.
Buis kun je dan makkelijk zelf op lente maken met afvoerbuis uit de bouwmarkt.
De mangatdeksels is nogal een dingetje, maar die wil ik ook kant en klaar maken, gieten of printen.

Met de lengte van de tussenring is ook makkelijk te variëren, en die is ook goed te gebruiken voor een vloeistoftank, evenals de kopdelen. Met de mogelijkheden die we tegenwoordig hebben om buis te "wrappen" met chroomfolie en de printtechnieken is scratchen voor iedereen bereikbaarder geworden.

Succes in elk geval!

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 sep, 2021 14:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Intussen gestaag verder met de Gofa, totaal weggeblazen door de plotselinge verschijning van de schitterende bulk van Sjaak van der Jagt op de Facebook groep van DMTC, maar ook weer veel van geleerd.
Zoals gezegd zal het eerst volgende chassis volledig worden gescratcht.

Enkele essentiële onderdelen zijn intussen in de maak of gemaakt, zodat het chassis steeds verder aangekleed raakt, en het model steeds herkenbaarder.

De volgende keer maak ik de kisten niet helemaal tot aan de bovenkant chassisbalk, en ook de spatborden maak ik iets langer volgende keer.
De bumper is nogal een lastig ding, en daar zijn weinig foto's van, helaas.
Dat wordt dus een compromis tussen mijn geheugen, en de foto's die ik van iets andere modellen Gofa nog heb.

Plaatjes:

photo 544189

photo 544191

photo 544192

photo 544195

Slangenkokers en spatborden zitten nog los, maar geven wel een goed beeld van hoe het worden gaat.

photo 544196

photo 544197

Als ik klaar ben met de bumper laat ik het chassis verder even met rust, en ga ik de tank verder aankleden.
Leidingwerk, catwalk, mangatdeksels, kipcilinder, en alle ADR-beveiligingen zoals beugels en dergelijke.

Ik krijg er steeds mee plezier in!

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 sep, 2021 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Wordt een mooie silotrailer. Herkenbaar model zo.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2021 20:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hallo medeplakkers,

intussen is de trekker dan zo goed als klaar, maar ook de trailer begint steeds meer vorm te krijgen.
Intussen is het chassis bijna klaar voor de spuiter, en zijn de meeste appendages klaar.
Ik had een kitje uit de jaren 80 op de kop getikt waar een hoop koppelingen in zaten.
Daar heb ik een malletje van gegoten om er meer van te maken.
Gelukkig, want er zitten nogal wat koppelingen op zo'n tank......

Ook de mangatdeksels daar heb ik een malletje voor gemaakt, maar de afgietsels willen niet echt lekker uit de mal komen.

Heel lastig is het uitlijnen van alle onderdelen, er zit geen enkele referentie op..
De meeste zaken zitten nu wel netjes op hun plek, maar de balustrade en de trap worden nog wel een dingetje, en ik vrees dat ik de luchtaflaat-ventiel net verkeerd heb geplaatst. Ach ja, afzagen, dicht plamuren en door....

Pictures:

photo 549189

photo 549188

photo 549187

Appendages:

photo 549191

photo 549192

photo 549196

photo 549191

photo 549183


Alco-look-alikes.....

photo 549179

photo 549180

ADR beveiligingen:

photo 549184

photo 549190

En het geheel in dry-fit:

photo 549181

Dan moet de hefcilinder nog, en dan kunnen we langzaam aan naar de spuiter.

Tot de volgende update!

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan, 2022 14:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Hallo Brouwers,

even licht mijn project stil, maar dat duurt niet meer lang, aankomend weekend is weer wat tijd.

Vervelend dat je niet even naar de modelbouwwinkel kunt rijden om effe wat spulletjes te halen, maar daar word je wel creatief van.

De aankleding van alle toeters en bellen die er op zo'n bulk zitten kosten tijd, maar maken ook meteen gigantisch verschil.
Kijk maar:

Nieuwe malletjes gemaakt voor de deksels. Alleen de knevels moet ik dan met de hand nog zelf fabriceren, maar dat komt wel goed.
photo 550165

Zoals deze deksels en knevels nu zijn, zijn ze voor de Gofa eigenlijk niet historisch correct, maar ach, kniesoor die er over valt..... Op een LAG zullen ze nog mooier tot hun recht komen.
photo 550170

photo 550168

Bordes krijgt vorm
photo 550166

Reiling had ik van koperdraad gemaakt, maar aangezien het solderen niet mijn sterkste kant is, dat ik dat ik dat wel kon lijmen. Ging ook, maar viel op de grond toch weer uit elkaar.... Uithuilen en opnieuw....
photo 550171

ADR beveiliging op de zijkant gemaakt zoals ie moet, en rechts had ik de lijn rechtdoor laten lopen, stom, niet nagedacht over hoogte- het diameter verschil...
photo 550167

We gaan gestaag verder, richting hogere temperaturen hoop ik, want dan kunnen we wee spuiten.

Tot de volgende!

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jan, 2022 13:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Afgelopen weekend weer wat kunnen prutsen, en enigszins met succes.

De trap begint vorm te krijgen, en de ADR-beugel aan de achterkant die ik opnieuw wil maken begint ook ergens op te lijken.
photo 550373

photo 550374

Toen vond ik in de sprue van de timbertrailer twee manometertjes, die horen er natuurlijk ook op:
photo 550372

photo 550371

Vrolijk verder naar de volgende stapjes.

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2022 1:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hoi Basil,

Ook dit gaat weer een hele mooie trailer worden, wat een detail stop je er in.
Elke update word de trailer verder aangekleed en komt hij stukje bij beetje dichter bij het eind resultaat.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement