Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 13:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 443
Als laatste nog de wielkasten van de achterwielen gemaakt. Bij de verlenging van het chassis zijn de schokbrekers rechtop gezet in een frame. Daar omheen zijn rechthoekige wielkasten gelast.

photo 536051

Daarmee is het chassis compleet en kan ik met de opbouw beginnen. Maar dat is weer voor een volgende update.

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2021 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 443
Time flies when you're having fun! Na wat radiostilte een korte update. In de tussentijd niet helemaal stilgezeten. Naast het werk aan de DH-88 heb ik ook nog aan de foodtruck geknutseld.

Om te beginnen een venstertje in de opening in de achterwand van de cabine:
photo 545276

Boven de voorruit zitten een plank als opbergruimte en bij de bestuurderskant een zonneklep. Die moesten van wat plaat en een paperclip gemaakt worden.
photo 545277

Het dashboard is uitgebreid met de hele monitoring en bediening van de elektrische installatie. Ook daar kwam plaat en staf bij aan te pas. De originele snelheidsmeter is wel aangehouden, dus de decal uit de kit kon daar gewoon gebruikt worden.
photo 545278

De stoelen hebben al een kleurtje gekregen en op de bijrijdersstoel zit een schapenvacht.
photo 545279

Door wat plaatjes polystyreen op elkaar te plakken kon ik de nautische boiler maken die tussen de twee stoelen een de achterwand hangt. En een ander stapeltje is in een ehbo-koffer veranderd. En als laatste ligt er een oplaadkabel in de cabine.
photo 545280

De hele ombouw onder de motorkap was toch wel een beetje te veel werk om zondermeer achter de grill weg te plakken. Daarom heb ik maar een scharnier gemaakt waarmee de motorkap open gezet kan worden.
photo 545281

En dat levert op het model het volgende plaatje op:
photo 545282

Zo, nu zijn jullie weer helemaal bij.
Tot de volgende update.

_________________
recent: Dornier Do-X, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 443
Weer een klein stapje gemaakt. De cabine met plakband in elkaar en de rest gemaskeerd.

photo 546631
photo 546632

En daarna de eerste laag van de cabinekleur gespoten. En daarbij ook de achterspatborden meegenomen, want die zijn hergebruikt bij de bouw van de achterkant. De verf is een mengsel van 3 delen Deep sky blue en 2 delen Licht grijs, beide van Vallejo. Het blauw is Model color en het grijs Model air, dus in werkelijkheid ligt de mengverhouding nog iets verder aan de blauwe kant. Om te kunnen spuiten heb ik er nog een deel thinner aan toegevoegd.

photo 546630

Het kleurt mooi (op deze foto's iets blauwer dan in werkelijkheid). Er moet nog wel een laagje op, maar daar kom ik vandaag niet meer aan toe.
Cheers allemaal,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 17:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 443
Na het spuitwerk kon de cabine verder ingericht worden. De stoelen erin en de boiler, de EHBO-kist en de laadkabel ook op hun plek gebracht. Toen ik het resultaat met de foto's van the real thing zat te vergelijken viel mijn oog op de driepuntsgordels. Die zaten uiteraard niet in de kit. Schilderstape met alufolie, een stukje koperdraad en wat snippers plastic losten dat probleem weer op.

photo 547166

De maskeertape kon van de voorruit en met nog een beetje verf voor wat details, zoals de rubber rand rond de ruit, was de voorkant ook klaar voor montage.

photo 547164

De chroomrand rond de grill en de chevrons zijn met een liquid chrome stift gekleurd. En met het stuur en de pedalen is het feest van de cabine compleet. Het dak laat ik nog even weg, om nog in de cabine te kunnen, mocht ik wat vergeten zijn.

photo 547165

En dan kan ik aan de opbouw van de achterkant beginnen. Maar dat komt de volgende keer.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2021 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 443
De achterkant van de foodtruck is helemaal in aluminium opgebouwd. Dat nabouwen is niet zo gecompliceerd, omdat ik diverse foto's van de bouw van the real thing heb. Het enige waar ik me zorgen over maak is het dak. Het dak is van aluminiumbeplating over geperforeerde aluminium ribben. Die laatsten een beetje realistisch nabouwen was een mentale hobbel. Die heb ik dan dit weekend eindelijk geslecht :) . De foto's in drie stappen spreken voor zich, denk ik.

photo 548356
photo 548355
photo 548354

Tot de volgende keer!
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 dec, 2021 18:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 443
Nog een stapje met de opbouw, namelijk het dak bekleden. In werkelijkheid is er aluminiumplaat op gebogen. Met een kwart millimeter plaat gaat dat precies hetzelfde.
photo 549116

_________________
recent: Dornier Do-X, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 dec, 2021 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 443
En daarna ben ik aan een klein intermezzo begonnen, namelijk het scratchen van de espressomachine. Dat is nogal een futuristisch apparaat. Ook hier heb ik kwart millimeter plaat gebruikt om de mantel te buigen. Met deze krappe bochten zat ik wel tegen de limiet van koud vormen aan. Het ging net en knikte net niet.

photo 549118
Bron van de foto van het echte apparaat: keesvanderwesten.com.

Een kleine impressie van de bouw met alle kleine frutsels.

photo 549117

En tot slot het resultaat, waar ik niet ontevreden over ben.

photo 549119

_________________
recent: Dornier Do-X, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 11:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 jun, 2012 18:41 pm
Berichten: 405
Wordt erg mooi Jan!
Ik hou wel van die frutsels die je nergens anders tegen komt.
Dat dak is gewoon perfect gemaakt, en die espressomachine is heel goed gelukt.
Dat chromewerk, os dat Molotow? of heb je dat met folie gemaakt?

Groet,

Basil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 13:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 443
Hi Basil,

Inderdaad Molotow, een 1 mm pumpmarker om precies te zijn. Ik vind het prachtig spul. Die bovenplaat helemaal vullen met die stift was wel een klusje waar ik mijn vingers bij gekruist hield. Je moet soepel doorwerken, want het droogt heel snel en aansluiten op een al droog stuk geeft een randje. Maar het is gelukt om het in een keer strak te krijgen.

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2021 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Mooie constructie en goed weergegeven. De espressomachine is een juweeltje!

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement