ROLLS ROYCE PHANTOM II “STAR OF INDIA”
Ik heb wat met klassieke auto’s.
Italeri maakt al sinds 1980 een model van de Rolls-Royce Phantom II.
Het staat niet in elke modelbouwwinkel, maar na even zoeken op het grote net, kon ik het toch voor een normale prijs kopen.
Deze Rolls werd in 1934 gebouwd, als unikaat voor een maharadja in India.
Voor de Engelstaligen heb ik het volgende stuk gevonden over de lange weg naar zijn huidig verblijf: het “Stratford Motor Museum” in Engeland.
how-the-star-of-india-found-its-way-back-homeAan het model zitten een paar leuke uitdagingen; ook heb ik een paar foutjes ontdekt.
De eerste uitdaging is de kleurstelling, saffraangeel met blank aluminium.
Op diverse sites zie je modellen langs komen waarbij sprake is van geel tot oranje.
Italeri levert het model in oranje.
Pocher maakt(e) het model in een volgens mij te oranje kleur.
Gezocht naar de juiste kleur, heb ik toch maar besloten om niet te mengen en X-6 van Tamiya te gebruiken. Deze kleur is wat geler dan de kleur die Italeri gebruikt.
Maar niet de orginele kleur. OK, het hoeft geen model voor een concours d’elegance te worden.
Ikzelf moet het mooi vinden….toch….!
Tijdens de bouw, spuitwerk kom ik erachter dat de “Zeropaints” de juiste kleur kan leveren.
Hier een linkGoed, komt nog verzendkosten bij. Doe ik dus maar niet.
Het blank-aluminium heb ik met met X-11 van Tamiya trachten te bereiken.
Een verdere uitdaging zijn de oranje ringen op de wielkappen. De velg heb ik geel, maar middenop zit ook nog een ring die een kleurtje moet krijgen.
En dan wat foutjes:
De cardanas is te lang. Opgelost met wat vijlwerk.
De uitlaat past niet. Opgelost door een tussendeel te vervangen door een stuk elektradraad.
De verenpakketten zijn hol! Ik dacht eerst dat het onzichtbaar is in gebouwde toestand, niet dus.
Ik weet het, bijwerken gaat me nu niet meer lukken. Ik laat het zo.
Verder mis ik op de radiateur de bovenste koelvloeistofleiding, of zit die er in het echt ook niet.
En er zouden aan beide zijden van de motor nog bougiekabels moeten komen.
Ik ben ermee begonnen, maar ze worden nagenoeg compleet afgedekt door de spruitstukken, dat ik het maar zo gelaten heb.
Hier wat foto’s van de bouw van dit model.
Toegegeven, grote stappen, maar soms is bouwen leuker dan fotograferen……toch….?
Oeps, de volgende foto had wat scherper gekund!
En dan een beetje dry-fitten. Ook nog een kleurtje bedenken voor het tapijt op de vloer.
En ik heb ontdekt dat er diverse delen van mahonie-hout zijn. Werk aan de winkel dus.
Zo, dit is dus de huidige stand.
Nog een paar daagjes uitharden en dan eens kijken of er met polijsten een betere glans valt te bereiken.