Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 5:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 maart, 2020 23:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Van de nood maar een deugd gemaakt. Verdere werkzaamheden aan het motorblokje met een aantal foto's.

Het motorblokje is sinds de vorige keer bewerkt met mijn elektrische tandenborstel. De met zuur bewerkte delen zijn nog wat aan de lichte kant als je kijkt naar de foto's van het originele blok.
Ik heb inmiddels een extra zuurbehandeling uitgevoerd, waar verderop wat foto's van te zien zijn.


photo 501248



photo 501250



Op het blokje moeten enkele foto-etched deeltjes geplaatst worden.



photo 501249



Op onderstaande foto zijn de 3 elementen geplaatst.



photo 501251



En de twee delen op de nokkenas deksel.



photo 501254




Aan de andere zijde moeten ook twee foto-etched delen geplaatst worden.



photo 501252



En hier zijn ze dan geplaatst.



photo 501253



Verder met het polijsten van de ontstekings unit.



photo 501256



In afwijking van de manual worden de bougie kabels ook geplaatst. In elk van de twee units moeten 4 kabels geplaatst worden.
Hier heb ik getest hoe groot het gat moet zijn om die 4 kabels te kunnen plaatsen.



photo 501255



Ook het pompje is inmiddels voorzien van de benodigde gaten van 0,5 en 0,7 mm. Daar komen later de buizen voor de koeling van olie en water.



photo 501259



Verder met beide carburateurs. Begonnen met het uitboren van de carburateur ingangen.



photo 501257



En weer even proefpassen. Na wat fijn schuur en vijlwerk passen ze goed.



photo 501258



Die carburateurs moeten voorzien worden van 2 beugels waardoor later een stangetje gevoerd moet worden om gas te kunnen geven.



photo 501262



Het ombuigen van het lipje gaat alleen met het buig tooltje. Dat lukt niet meer met een tangetje.



photo 501264



Het beugeltje geplaatst. Een behoorlijk gepriegel om dat ding in de juiste positie te krijgen.



photo 501263



Voor het plaatsen van alle delen die nog op het blok moeten eerst de donkere delen op de juiste kleur gebracht.




photo 501260




photo 501261



De beide carburateurs voorzien van een kleine wash om de details wat omhoog te halen.



photo 501265



En tot slot voor vandaag de carburateurs op het blok bevestigd.



photo 501266



Tot een volgende update maar weer. Nog steeds verder met het motorblokje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart, 2020 10:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Heerlijke plaatjes. Wat een gepriegel op minder dan een mm. nauwkeurig. Boor je al de nodige gaatjes met een handboortje? Niets dan lof en respect maar met een taps toelopend freesje zou je mogelijk de kelken van de carburateurs nog iets dunner kunnen uitfrezen. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart, 2020 18:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430,

Die kelkjes durf ik niet verder uit te frezen of schuren. Ze dreigden bij de bevestiging, bij de voet al af te breken. Vermoedelijk heb ik iets te diep ingeboord. En omdat die kelken bij de voet dunner zijn, ga je daar al bijna door de wand heen.
Achteraf had ik het veel ondieper moeten boren.

Voor wat betreft het boren. Dat doe ik uitsluitend met een handboortje. In dat zachte witmetaal is dat ook heel goed te doen.
Wel moet je oppassen dat je zo’n 0,3 mm boortje niet afbreekt, waarna het restant dus klem in het boorgat zit.
Meestal maak ik met een heel scherpe priem eerst een klein beginnetje om te voorkomen dat het boortje wegschuift bij het boren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 maart, 2020 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Snap ik. Heb ook wel het idee dat je al het mogelijke eruit haalt. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2020 0:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Tijd voor een kleine update voor de liefhebber in deze donkere Corona tijden.

Wat leidingwerk aan het motorblok.

Vanwege de soms complexe buigwerkzaamheden aan korte stukjes leiding wordt daarvoor een looddraad gebruikt.
Tameo heeft de kit voorzien van een mal waardoor je kan zien wanneer je ongeveer goed zit met je leiding.


photo 501572


Hieronder het buigresultaat van 1 van de 2 olieleidingen.


photo 501573


Bij de aansluiting op het motorblok is ook nog een flens voorzien.
Hier op de punt van een bijgepunte tandenstoker. Op die manier kan ik toch het punt waar dit onderdeel mee vastzat in de sprue nog wat afvijlen.
Als ie wegspringt, vind je hem nooit meer terug.


photo 501571


Die flens schuif je vervolgens over de leiding, waarna je het geheel moet monteren in het blok, en de pomp.
Hieronder het resultaat van de eerste leiding.


photo 501574



photo 501575



De tweede leiding moet 3-dimensionaal gebogen gebogen worden. Weer iets lastiger, maar er was al wat ervaring met de eerste leiding.



photo 501576



En geplaatst in het motorblok.



photo 501577



photo 501578


Die leidingen moeten heel strak langs het blok komen. Anders past het blok niet meer op de voorziene steunen van het chassis.
Gelukkig had ik de zaak eerst droog gepast. Aanvankelijk was het wat te ruim, maar daar kwam ik achter voor ik de zaak had vastgelijmd.

Tot de volgende update maar weer, en blijf gezond.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2020 9:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Professioneel loodgieterswerk Eric. Mooi van Tameo om de nodige malletjes erbij te leveren. Wat is de diameter van het looddraad? Is die vergelijkbaar met soldeerdraad? :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2020 12:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430,

Die dunnere leidingen die je hier ziet zijn 0,5 mm. Aan de andere kant van de pomp komen later nog 3 “dikke” leidingen van 0,7 mm.
Je krijgt rolletjes van beide diktes bijgevoegd in dit kitje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2020 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Geweldig wat je hier allemaal weer met ons deelt!
Dank daarvoor! Ik kijk met genoegen mee.

Verschillen in metaalkleur zijn ook goed gelukt.

Over dat boren met dunne diameter in witmetaal; Dat ken ik uit ervaring, maar die ervaring is ook dat hoe dieper je in het witmetaal komt hoe taaier het witmetaal lijkt te worden. Het is mij meermalen overkomen dat er een stukje boor achterbleef. En dat eindje krijg je er met geen mogelijkheid meer uit.

Behalve de goede center, en vaak het boorgat leegmaken. Heb jij nog meer trucs?

En heb je het looddraad ook nog gepolijst?? 8)

Succes! En blijf deze sublieme kwaliteit vasthouden!

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2020 12:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@odorf,

Bedankt, en graag gedaan. Ik herken dat taaier worden bij het dieper boren in dat witmetaal. Je voelt de boor dan vast gaan zitten.
Het is zaak dat als je meer weerstand begint te voelen de boor weer uit te nemen. En dan even zonder druk met het boortje alle metaal uit het boorgat te verwijderen.
Dat is ook de reden dat ik alleen nog met de hand boor. Anders voel je dat niet.
Zo’n dremel drukt door, en dan breekt je boortje met het resultaat wat jij ook beschrijft.
Dus nee, ik heb geen verdere tips anders dan niet te snel willen en veel geduld.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2020 12:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Oh, en ik polijst inderdaad die looddraad. Met zo’n foam padje, tot korrel 12.000.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement