Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 12:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2020 23:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Beste Eric, ik waardeer enorm hoe serieus je omgaat met aandachtspuntjes op je werk. Ik denk dat Odorf gelijk heeft dat die buisjes voor de bogiekabels veel aan realiteit zullen toevoegen. Persoonlijk heb ik erg goede ervaringen met de Duitse website www.Knupfershop.de Zij hebben o.a messing buisjes (messing rohr-micro) in het assortiment v.a. 0,3 mm buitendiameter en per 0,1mm oplopend in dikte! Misschien is dit nog een optie? :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2020 1:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430,

Bedankt voor de tip. Ze hebben de goede maat buisjes zie ik in dat micro-messing.
Dat wordt nog wel even geduld oefenen. Ze zijn i.v.m. corona minimaal tot 15 april gesloten.
Maar juist geduld, daar heb ik nog genoeg van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 maart, 2020 23:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Even een minder spannend intermezzo.
Ik moest weer een wiel tussendoor.

Ik heb een iets andere methodiek gebruikt om de assemblage wat eenvoudiger te maken.
Dat was tenminste het idee.

De zes spaak delen eerst 2 aan twee op elkaar gelijmd. Ze hebben per paar tegengestelde spaak richtingen.

De eerste twee zitten hier op de naaf,

Het tweede paar zit op elkaar, en het derde paar zie je hier nog los.


photo 502007


Hier is het tweede paar spaken toegevoegd.


photo 502008



Hieronder de methode om het laatste paar op elkaar te lijmen. Door het kleine naafgat zijn deze delen goed te centreren.



photo 502009



Dit paar vervolgens op het smalle deel van de wielnaaf geplaatst. Nog niet naar binnen gedrukt door de beide velg delen.



photo 502011



En het geheel samengeperst, na een nachtje drogen in de mini-bankschroef.



photo 502010



En daar is ie, het derde wiel.




photo 502012




Verder met het polijsten en uitboren van de uitlaten.




photo 502013



Verder nu met de radiator. Een mooi stujke gietwerk.
Na het eerste polijsten zijn nog wat oneffenheden zichtbaar. Die zijn in het laatste stadium verwijderd door weer te vijlen, schuren en polijsten.


photo 502018


De gepolijste voorzijde van de radiator.


photo 502014



Geplaatst.


photo 502015



De achterzijde, en nog maar weer eens wat 0,5 mm gaten voor de buizen straks.



photo 502016


Ook de achterzijde geplaatst.



photo 502017



En als sluitstukje de radiator dop. Met zo'n foto zie je wat voor enorme krassen korrel 12000 nog maakt onder de flits. Ik wil dat later nog proberen te verbeteren met fijne polijstpasta.


photo 502019


Ik heb inmiddels mijn 1 mm aluminium buis binnen voor het doorvoeren van de bougiekabels.
Die ga ik op maat maken en kijken hoe dat uitpakt wat grootte betreft voordat ik die modificatie echt uit ga voeren.

Dat is weer voor de volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2020 6:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Ik heb 't idee dat je de juiste methode te pakken hebt met de wiel opbouw, slim bedacht. Radiateur ziet er puik uit. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 apr, 2020 15:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@Cire430, coachke, Nicolas,

Dank voor jullie aanmoedigingen. De bougiekabels zijn omgebouwd naar het buissysteem.
Het was een heel gedoe, en ik heb toch wat compromissen moeten doen.
Ik heb uiteindelijk de 1 mm aluminium buis gebruikt. En die wat dunner geschuurd.

Ook de binnendiameter moest opgeboord worden om de 4 bougiekabels te kunnen ontvangen.
Daar waren wat verschillende pogingen nodig omdat het aluminium natuurlijk zacht is, en de wanden akelig dun werden.

photo 502505


Vervolgens 0,3 mm gaten geboord. Ook dat was een lastig karwei. Immers je boort op een bol oppervlak, dus de boor schiet makkelijk weg.
Met een priem met zeer scherpe punt lukte het om een puntje voor te prikken zodat het boortje niet teveel weggleed.
En zo die 3 gaatjes min of meer in een rechte lijn gekregen.


photo 502503


In de eerste buis waren aanvankelijk de gaatjes door en door geboord. Dit om de van de bougies naar boven lopende draadjes vast te kunnen lijmen. Dat heeft als nadeel dat je later de gaatjes aan de bovenzijde van de buis weer dicht moet maken.
Bij de tweede buis lukte het me wel om niet door te schieten met het boortje. Maar dat maakte het lijmen weer veel lastiger.

Hieronder zijn de 4 bougiekabels aangebracht die straks naar de verdeler gaan lopen.
Om de oude kabels weer uit die verdelers te krijgen zonder schade was een hele operatie. Maar met veel geduld en aceton lukte het. Als de verdelers gespoten waren geweest had ik opnieuw moeten beginnen.
Nu ze gepolijst waren kwamen ze wonderwel onbeschadigd door de behandeling.


photo 502504


Hieronder is 1 zijde voorzien van de kabels en de kabels worden weer in de verdeler gelijmd. Als alles goed vast zit zullen de kabels in de juiste positie worden gebracht.
De kabels vanaf de bougies waren niet meer te verwijderen. Die moest ik dus hergebruiken. Die zijn ingekort, en vanonder in de buizen gevoerd.
Eigenlijk moest de buis vervolgens 90 graden gedraaid worden, omdat bij de echte wagen de kabels meer vanaf de zijkant de buis binnen komen.
De stugheid van de kabels liet dat niet toe.


photo 502506



Verder met de buis in de juiste positie vast te lijmen. Een pincet als lijmklem gebruikt.



photo 502507



Weer een stapje verder. De tweede buis zonder de extra gaatjes.


photo 502509


De achterste bougiekabels komen moeten vanachter de buis ingevoerd worden.
Dus de vier kabels hoeven op deze wijze niet allemaal geheel door de buis. Maar je ziet er vier naar binnen gaan op verschillende plaatsen, en er komen er 4 weer uit aan de voorzijde.


photo 502508





Omdat de kleur inderdaad niet goed is, heb ik toch nog eens geprobeerd met een 10x0 de kleur wat aan te passen nadat de kabels in de juiste vorm zijn gebogen.
De rechterzijde is behandeld, de linkerzijde nog niet.


photo 502510


De gaatjes zijn zo goed mogelijk dichtgemaakt. Ook zijn er bandjes aangebracht om de kabels bij elkaar te houden. Ik heb daarvoor uiterst smalle reepjes isolatietape uitgesneden.
In feite heel iets te dik, maar verven vond ik niet mooi.
Wat mij betreft is dit het resultaat waar ik het mee moet doen. Nog een keer alles loshalen overleeft dit blokje niet, en mijn zenuwen ook niet.
Dat was ook de reden dat ik de buis met dubbele gaatjes niet meer vervangen heb, maar volstaan heb met het dichtmaken van de gaatjes.
Op ware grootte (12 mm voor het hele blok) zie je dat feitelijk niet meer.


photo 502511



photo 502512

Het was alles bij elkaar behoorlijk wat werk, maar ik denk dat het ondanks de compromissen toch de moeite waard was.

Tot een volgende update maar weer. Dat gaat de benzine en olietank worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 apr, 2020 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Top update :!:
Knap opgelost, petje af hoor :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2020 10:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Mooi detail werk zo.
De extra moeite die je er om gestopt heb om de bougiekabels opnieuw te doen in het huisje zijn het het wel waart.
Ga zo door zou ik zeggen.

Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2020 9:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Prachtig geworden, dit is nu toch heel erg in lijn met de echte motor. En wat je laatste opmerkingen over resterende imperfecties betreft heb ik maar 1 reactie: 12mm blok. :shock:

Ik denk dat dit resultaat al 10 keer beter is dan wat je mag verwachten op zo'n schaal.

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2020 9:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Petje af voor je doorzettingsvermogen. Ik vind het resultaat van deze aanpassing werkelijk grandioos. 8)
Je zou nog kunnen proberen om beide buisjes met een strookje zelfklevende alu-tape te bedekken zodat het verschil niet meer zichtbaar is maar ik kan me ook zeer goed voorstellen dat je het hierbij laat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 23:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Weer een kleine update, de tank met de olietank.

Eerst de benodigde onderdelen erbij gezocht.

photo 503235


Al die foto-etched delen moeten rond de randen gebogen worden. Als je ze correct weet te buigen hebben ze een bijna perfecte pasvorm.
Het is zaak om zo'n strip niet in 1 keer vast te willen lijmen.


photo 503236


Wat verschillende bouwfasen.


photo 503237



photo 503238


Ook de klinknagel ring rondom de tankopening moet in de vorm gedrongen worden.


photo 503239


En tenslotte met de olietank erachter bevestigd.
Het hoort zo dat die olietank niet helemaal glad doorloopt naar de benzinetank.


photo 503240


photo 503241


Ik moet nog even nadenken over wat ik met die tank doe wat kleur betreft. Hij ziet er al heel behoorlijk aluminium uit. Maar dan moet ik de klinknagelrand apart spuiten.
Vooralsnog denk ik dat toch de hele zaak aluminium ga spuiten, over een zwart glanzende primer.
Omdat die tank eigenlijk egaal in dezelfde kleur moet komen. Als ik die klinknagelranden apart spuit, houd ik kleurverschil met de rest van de tank, als ik die alleen polijst.

Tot een volgende keer maar weer.
Eerst nog even het laatste wiel in elkaar proberen te krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement