@Cire430, coachke, Nicolas,
Dank voor jullie aanmoedigingen. De bougiekabels zijn omgebouwd naar het buissysteem.
Het was een heel gedoe, en ik heb toch wat compromissen moeten doen.
Ik heb uiteindelijk de 1 mm aluminium buis gebruikt. En die wat dunner geschuurd.
Ook de binnendiameter moest opgeboord worden om de 4 bougiekabels te kunnen ontvangen.
Daar waren wat verschillende pogingen nodig omdat het aluminium natuurlijk zacht is, en de wanden akelig dun werden.
Vervolgens 0,3 mm gaten geboord. Ook dat was een lastig karwei. Immers je boort op een bol oppervlak, dus de boor schiet makkelijk weg.
Met een priem met zeer scherpe punt lukte het om een puntje voor te prikken zodat het boortje niet teveel weggleed.
En zo die 3 gaatjes min of meer in een rechte lijn gekregen.
In de eerste buis waren aanvankelijk de gaatjes door en door geboord. Dit om de van de bougies naar boven lopende draadjes vast te kunnen lijmen. Dat heeft als nadeel dat je later de gaatjes aan de bovenzijde van de buis weer dicht moet maken.
Bij de tweede buis lukte het me wel om niet door te schieten met het boortje. Maar dat maakte het lijmen weer veel lastiger.
Hieronder zijn de 4 bougiekabels aangebracht die straks naar de verdeler gaan lopen.
Om de oude kabels weer uit die verdelers te krijgen zonder schade was een hele operatie. Maar met veel geduld en aceton lukte het. Als de verdelers gespoten waren geweest had ik opnieuw moeten beginnen.
Nu ze gepolijst waren kwamen ze wonderwel onbeschadigd door de behandeling.
Hieronder is 1 zijde voorzien van de kabels en de kabels worden weer in de verdeler gelijmd. Als alles goed vast zit zullen de kabels in de juiste positie worden gebracht.
De kabels vanaf de bougies waren niet meer te verwijderen. Die moest ik dus hergebruiken. Die zijn ingekort, en vanonder in de buizen gevoerd.
Eigenlijk moest de buis vervolgens 90 graden gedraaid worden, omdat bij de echte wagen de kabels meer vanaf de zijkant de buis binnen komen.
De stugheid van de kabels liet dat niet toe.
Verder met de buis in de juiste positie vast te lijmen. Een pincet als lijmklem gebruikt.
Weer een stapje verder. De tweede buis zonder de extra gaatjes.
De achterste bougiekabels komen moeten vanachter de buis ingevoerd worden.
Dus de vier kabels hoeven op deze wijze niet allemaal geheel door de buis. Maar je ziet er vier naar binnen gaan op verschillende plaatsen, en er komen er 4 weer uit aan de voorzijde.
Omdat de kleur inderdaad niet goed is, heb ik toch nog eens geprobeerd met een 10x0 de kleur wat aan te passen nadat de kabels in de juiste vorm zijn gebogen.
De rechterzijde is behandeld, de linkerzijde nog niet.
De gaatjes zijn zo goed mogelijk dichtgemaakt. Ook zijn er bandjes aangebracht om de kabels bij elkaar te houden. Ik heb daarvoor uiterst smalle reepjes isolatietape uitgesneden.
In feite heel iets te dik, maar verven vond ik niet mooi.
Wat mij betreft is dit het resultaat waar ik het mee moet doen. Nog een keer alles loshalen overleeft dit blokje niet, en mijn zenuwen ook niet.
Dat was ook de reden dat ik de buis met dubbele gaatjes niet meer vervangen heb, maar volstaan heb met het dichtmaken van de gaatjes.
Op ware grootte (12 mm voor het hele blok) zie je dat feitelijk niet meer.
Het was alles bij elkaar behoorlijk wat werk, maar ik denk dat het ondanks de compromissen toch de moeite waard was.
Tot een volgende update maar weer. Dat gaat de benzine en olietank worden.