Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 3:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2020 14:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
@Odorf,

Dank voor je reactie. En je hebt je tip over die tape inderdaad eerder gedeeld.
Dat is namelijke exact zoals ik de tape verwijderd heb. Naast het vooraf wat minder plakkerig te maken door het eerst op schoon plastic te plakken en daarna weer te verwijderen.
Ook een tip die ik op dit forum heb opgepikt.
Met name die aluminium metal verf is erg gevoelig. Je trekt er vrij makkelijk de toplaag vanaf is mijn ervaring. Dan is niet alle verf weg. Dus niet dat je alles lostrekt van de grondlaag of het model zelf.
Maar als die toplaag eraf komt is precies wel het juiste effect van die metaalverf weg.
Ik heb daarom ook die aluminium verf een week laten drogen voordat ik die tape aanbracht.
Maar het is dus gelukt, en de verminderde kleefkracht heeft ook niet tot gevolg gehad dat er verf onder te tape is gekropen.

Het lakken wordt beter door veel meer tijd te steken in het voorbewerken van de body. Dus schuren en primen. En steeds alles goed laten drogen voordat je met een volgende laag begint.
Het spuiten zelf doe ik in veel heel dunne laagjes. En zodra de kleur goed is stop ik.
Mijn modellen worden verder niet meer vastgepakt omdat ze in een display bevestigd worden.
Maar ik moet zeggen dat die Zero Paints 2K lak ook wel helpt.
Die wordt erg hard, waardoor je bij het monteren van de kit van alle onderdelen niet snel meer vingers in de lak drukt of kleine krasjes oploopt.

Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 1:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Weer een fijne update, die vw-ophanging met schijfremmen. Die uprights doen in dit geval hun naam geen eer aan vanwege de iets achter hellende stand. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2020 21:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
En weer een stapje verder.

De instrumenten die uit het dashboard steken aan de achterzijde zwart geschilderd met een heel klein penseeltje. De beugels waarmee de klokken in het paneel zitten blijven aluminium kleurig.
Op deze foto niet helemaal goed te zien zie ik nu.

photo 497345


Vervolgens het radiator deel aan het chassis bevestigd. Hier wat tegenslag. Dat deel moest een paar tiende millimeters zakken omdat ondanks al het eerdere paswerk het bovendeel van de body nu niet meer aansluitend paste. Dat kon ik nu nog we corrigeren doordat ik ook nu de zaak weer droog paste.

photo 497346


photo 497347


Daarna liep ik tegen behoorlijk wat tegenslag op. Dat motorblok past heel precies in de body. Sommige delen kun je pas weer monteren als andere delen al bevestigd zijn. Het moet door de opening aan de achterzijde passen. Door de dikte van de verflagen paste het niet meer goed. Dus weer wat vijl en schuurwerk op plaatsen die later uit het zicht verdwijnen als andere delen weer gemonteerd worden.

photo 497348


photo 497349


photo 497350


photo 497351


Een trieste constatering, het gedetailleerde deel met de chromen pullys verdwijnen voorgoed uit het zicht.


photo 497352

De zaak ingebouwd met de cilinderkoppen erop.

photo 497354

En maar weer de body passen. Ook om de zien of de ingebouwde motor optisch goed recht zit.


photo 497355


Hier zie je nog eens hoe krap het allemaal zit.

De schakelstangen voor de versnellingsbak.

photo 497356

En gemonteerd.

photo 497357

Tot de volgende keer maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 1:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Dankzij jou doorzettingsvermogen licht het motorblokje er toch prima in. Altijd jammer als bepaalde details niet meer zichtbaar zijn achteraf maar het plezier van het bouwen en het delen van de plaatjes heb je wel mogen ervaren. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 18:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6314
Woonplaats: Blauwhuis
Dit is echt priegelen op de 0,01ste mm :o .
Het ziet er wel weer geweldig uit.
Blijft heel leuk om te volgen.
Stapje voor stapje zie je van een hoopje wit metaal een hele mooie auto komen.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 feb, 2020 17:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Nou, bij deze nog wat stapjes. Steeds passen nadat er een onderdeel gemonteerd is. Dan kom je er niet op het eind achter dat de bovenkant er niet meer op past, en je moet zoeken waar dat door komt.

Eerst kijken of de motor ook met het bovendeel erop mooi in lijn ligt. Anders kom ik straks in de problemen als de inlaatkelken erop moeten.
Dat ziet er niet verkeerd uit.

photo 497651

De versnellingspook en het schakelsjabloon geplaatst.

photo 497652

En de stoel erin. Geen gordels? Nee, die zocht ik ook. Maar in '63 zaten ze gewoon zonder gordels in hun bolides. Het idee was dat je beter uit je auto geslingerd kon worden bij een ongeval dan erin verbranden.
Ook het dashboard erin. En steeds weer passen. En kleine aanpassingen maken, zoals het korter maken van de schakelpook.

photo 497654


photo 497653


Verder met de inlaatkelken op het inlaatspruitstuk. Een enorm gepriegel om de opgelijnd te krijgen. Als ze teveel uitsteken passen ze niet meer door de body.


photo 497655


Dan het rooster voor bovenop de body, waar de kelken dan weer in moeten passen. Foto-etched en je moet het buigen. Je kunt 1 keer buigen, en 2 keer een kleine correctie maken.
Doe je meer, dan breekt het af.

photo 497656


photo 497657


Dat rooster moet vervolgens in de opening van de body komen, zodanig dat er straks nog ruimte is voor de inlaatkelken.


photo 497658


photo 497659


Dus nog maar weer eens passen en aanpassen. Het zou moeten kunnen. Hieronder nog droog passen. Eerst moet de neus over de radiator geschoven worden, en daarna scharnier je dan de body naar beneden over de rest heen. Omdat je de boel niet horizontaal kunt laten zakken blijft het erg lastig om de zaak niet te blokkeren.


photo 497660

Nu maar weer wat moed verzamelen voor de volgende stapjes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 feb, 2020 10:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Goed gelukt, netjes gewerkt. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 feb, 2020 10:16 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6314
Woonplaats: Blauwhuis
Weer een leuke mooie update.
Had je de rooster in één keer goed of nog vaak moeten bijwerken?

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 feb, 2020 13:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
@Dennis,

Nee, dat rooster zelf ging in 1 keer goed met die buig tool. Daar is ook weinig ruimte om vaker dan een paar keer bij te buigen.
Wel moest er het nodige bijgewerkt worden om dat rooster goed in de voorziene opening te krijgen.
Een heel gedoe, omdat je de verf en laklaag aan de buitenzijde wil ontzien.
Maar het iets schuren van de randen van het rooster die in de opening vallen, en het iets bijwerken van de opening aan de binnenzijde waren voldoende om het rooster er strak in te passen.
Dat is overigens sneller opgeschreven dan de tijd die het gekost heeft.
Daarna is van de binnenzijde met heel dunne en heel weinig secondelijm de zaak gefixeerd.

Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 feb, 2020 20:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Hier weer een paar foto's van de voortgang.

Aanvankelijke paste de body nog prima op het chassis.


photo 497660


Maar daar heb ik toch behoorlijke problemen mee gekregen. Daarover later meer.


De motor wil ik voorzien vaan geelkleurige bougie kabels. Ik weet inmiddels dat 8 maal 0,35 mm prima in een 1,2 mm geboord gaatje past.


photo 497878


Eerst de draden in de verdeler geplaatst.


photo 497880


Het inlaatsysteem op de motor geplaatst, en de draden op maat maken om te verbinden met de bougie gaten.


photo 497879


Het geheel compleet. Naar later bleek werd het geheel te hoog. Dus moest de inlaatbox weer verwijderd worden en in hoogte verlaagd worden.


photo 497881


Hier de buis van de radiator naar de motor in onbewerkte toestand.


photo 497882


Het deel wat je kunt aanraken vanuit de cockpit was in deze versie omwikkeld met asbest met een rood omhulsel.
Met een stukje isolatie tape heb ik dat geprobeerd te imiteren.


photo 497885


Hieronder is de buis geplaatst. Ook is het stuur op de plaats gebracht en het buizensysteem om de tanks te vullen. Die tanks zaten links en rechts rond Jim Clark.


photo 497884


photo 497887


Verder met de roll bar die bij de GP van Italie gun metal zwart was.


photo 497886


En ook nu weer passen, omdat die roll bar weer door een sleuf in de body moet.
Weer wat minder manoeuvreer ruimte bij het plaatsen van de body.



Tot de volgende keer maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement