Bij deze de start van mijn volgende project. Het is de March 731 van Roger Williamson geworden. Door zijn tragische ongeluk op Zandvoort is hij met de geschiedenis van het circuit verbonden.
Hij reed slechts 2 races in de Formule 1. De GP van Engeland, waar hij al in het begin uitviel. Zijn mentor en sponsor huurde een auto voor hem om in Zandvoort mee te kunnen doen.
Na 8 ronden crashte hij door een lekke band. Hij zat vast in zijn brandende wagen, en overleefde het niet.
Het was de eerste maal dat de GP van Nederland rechtstreeks werd uitgezonden op televisie, en de beelden van zijn vreselijke ongeluk gingen live de wereld over.
Het is inmiddels ruim 46 jaar geleden, maar ik kan het me nog goed herinneren.
Roger was een groot talent, en had al successen gehad in de F3 en F2.
Daarom neem ik zijn wagen op in mijn Zandvoort verzameling.
Hieronder de foto die uiteindelijk in de display zal komen.
De basis is een kit van SMTS, de enige die van deze wagen verkrijgbaar is. Het zal nog een hele tour worden om deze kit zo te bouwen dat hij gaat voldoen aan de eisen van een natuurgetrouw en waardig model voor Roger Williamson.
Hieronder de handleiding die bestaat uit 1 pagina. Er wordt absoluut uitgegaan van een redelijk ervaren modelbouwer.
De body is vrij grof gegoten, en heeft veel bewerking nodig om strak te worden. Een hele uitdaging.
De motor en versnellingsbak bestaan uit 1 groot basisdeel, waar vervolgens de nodige zaken aangebouwd gaan worden.
In de basis zit er toch voldoende detail in om er wat van te kunnen maken. Zie hieronder de motor en de cockpit, waar ook nog het nodige aan gevijld en geschuurd moet worden.
De wielophanging en ook alle andere dunne delen zijn in witmetaal. Sommige delen zal ik eventueel vervangen door betere. Bijvoorbeeld de afstandhouders naar de achterwielophanging. Ik beschik over verchroomde draad wat daar geschikt vor zou kunnen zijn.
De handleiding wil dat deze delen gepolijst gaan worden. Ik zal proberen of ik ze chroom genoeg kan krijgen, of dat ik ze toch beter kan gaan spuiten in chroom.
Sommige delen zijn iets verbogen. Maar ik buig ze pas goed bij de definitieve montage.
Die dunne delen buigen al als je ernaar kijkt. En na een keer of drie zal het breken.
Hieronder zijn ze te zien.
Hieronder de gegoten delen van de wielen, de achtervleugel, delen van de wielophanging, cilinderkop van de motor, nog wat carrosserie delen en de airbox.
Daar wel een meevaller. Een paar gedetailleerd en goed gegoten wielen en delen van de voorwielophanging met de remschijven.
Die wielen moeten chroom worden. Polijsten zal lastig worden, omdat de spaken al in de velgen mee gegoten zijn.
Kan ik mooi experimenteren welke chroommethode het beste werkt met spuiten.
Er zijn ook wat geëtste delen voor de wing endplates en delen van de voorvleugel.
Verder nog gedraaide inlaatkelken voor de motor en uiteraard de banden.
En de decals. Slechts 1 exemplaar, dus het zal in 1 keer goed moeten. Lijkt goed te doen, behalve die hele dunne lijnen die geplaatst moeten worden.
Maar dat is voor latere, heel veel latere zorg.
Ik ga beginnen met de body, om die zo goed mogelijk te krijgen. Hij moet vooral "scherper" worden. Veel randen zijn rommelig, en dat ga je bij het spuiten heel erg goed zien.
Ik denk ook dat ik de schokbrekers met de veren ga vervangen door exemplaren van Tameo. Die zijn veel gedetailleerder.
Ook de verschillende radiatoren zal ik denk ik vervangen door photo-etch exemplaren.
Het is geen scratch build, maar er zullen de nodige aanpassingen gedaan worden.
De gordels zijn bijvoorbeeld mee gegoten met de stoel. Dat is moeilijk strak te krijgen.
Ik denk dus dat ik de eruit vijl, om er daarna strakkere gordels in te gaan doen.
Al met al zal het toch een wat langduriger project worden.
Ik zal proberen zo veel mogelijk foto's te maken.
Tot de eerstvolgende update.