Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 13:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 aug, 2019 1:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
Bij deze de start van mijn volgende project. Het is de March 731 van Roger Williamson geworden. Door zijn tragische ongeluk op Zandvoort is hij met de geschiedenis van het circuit verbonden.
Hij reed slechts 2 races in de Formule 1. De GP van Engeland, waar hij al in het begin uitviel. Zijn mentor en sponsor huurde een auto voor hem om in Zandvoort mee te kunnen doen.
Na 8 ronden crashte hij door een lekke band. Hij zat vast in zijn brandende wagen, en overleefde het niet.
Het was de eerste maal dat de GP van Nederland rechtstreeks werd uitgezonden op televisie, en de beelden van zijn vreselijke ongeluk gingen live de wereld over.
Het is inmiddels ruim 46 jaar geleden, maar ik kan het me nog goed herinneren.
Roger was een groot talent, en had al successen gehad in de F3 en F2.
Daarom neem ik zijn wagen op in mijn Zandvoort verzameling.

Hieronder de foto die uiteindelijk in de display zal komen.

photo 482561

De basis is een kit van SMTS, de enige die van deze wagen verkrijgbaar is. Het zal nog een hele tour worden om deze kit zo te bouwen dat hij gaat voldoen aan de eisen van een natuurgetrouw en waardig model voor Roger Williamson.

Hieronder de handleiding die bestaat uit 1 pagina. Er wordt absoluut uitgegaan van een redelijk ervaren modelbouwer.

photo 482563

De body is vrij grof gegoten, en heeft veel bewerking nodig om strak te worden. Een hele uitdaging.

photo 482564

De motor en versnellingsbak bestaan uit 1 groot basisdeel, waar vervolgens de nodige zaken aangebouwd gaan worden.

In de basis zit er toch voldoende detail in om er wat van te kunnen maken. Zie hieronder de motor en de cockpit, waar ook nog het nodige aan gevijld en geschuurd moet worden.

photo 482567

De wielophanging en ook alle andere dunne delen zijn in witmetaal. Sommige delen zal ik eventueel vervangen door betere. Bijvoorbeeld de afstandhouders naar de achterwielophanging. Ik beschik over verchroomde draad wat daar geschikt vor zou kunnen zijn.
De handleiding wil dat deze delen gepolijst gaan worden. Ik zal proberen of ik ze chroom genoeg kan krijgen, of dat ik ze toch beter kan gaan spuiten in chroom.
Sommige delen zijn iets verbogen. Maar ik buig ze pas goed bij de definitieve montage.
Die dunne delen buigen al als je ernaar kijkt. En na een keer of drie zal het breken.

Hieronder zijn ze te zien.

photo 482562

Hieronder de gegoten delen van de wielen, de achtervleugel, delen van de wielophanging, cilinderkop van de motor, nog wat carrosserie delen en de airbox.

photo 482560

Daar wel een meevaller. Een paar gedetailleerd en goed gegoten wielen en delen van de voorwielophanging met de remschijven.
Die wielen moeten chroom worden. Polijsten zal lastig worden, omdat de spaken al in de velgen mee gegoten zijn.
Kan ik mooi experimenteren welke chroommethode het beste werkt met spuiten.

photo 482566

Er zijn ook wat geëtste delen voor de wing endplates en delen van de voorvleugel.
Verder nog gedraaide inlaatkelken voor de motor en uiteraard de banden.
En de decals. Slechts 1 exemplaar, dus het zal in 1 keer goed moeten. Lijkt goed te doen, behalve die hele dunne lijnen die geplaatst moeten worden.
Maar dat is voor latere, heel veel latere zorg.

photo 482568

Ik ga beginnen met de body, om die zo goed mogelijk te krijgen. Hij moet vooral "scherper" worden. Veel randen zijn rommelig, en dat ga je bij het spuiten heel erg goed zien.
Ik denk ook dat ik de schokbrekers met de veren ga vervangen door exemplaren van Tameo. Die zijn veel gedetailleerder.
Ook de verschillende radiatoren zal ik denk ik vervangen door photo-etch exemplaren.
Het is geen scratch build, maar er zullen de nodige aanpassingen gedaan worden.
De gordels zijn bijvoorbeeld mee gegoten met de stoel. Dat is moeilijk strak te krijgen.
Ik denk dus dat ik de eruit vijl, om er daarna strakkere gordels in te gaan doen.

Al met al zal het toch een wat langduriger project worden.
Ik zal proberen zo veel mogelijk foto's te maken.

Tot de eerstvolgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 aug, 2019 8:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
Dit word een hele klus voor u en zeeeer interessant voor ons om te volgen
Heerlijk om dit te mogen volgen , ik ben 1 en al interesse
Suc6 beste vriend je zal het nodig hebben
grt
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 aug, 2019 11:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Toch weer erg benieuwd hoe je dit gaat flikken.

Bij de naam Roger Williamson zal nagenoeg iedere F1-liefhebber aan die fatale race op Zandvoort denken en dan vooral ook aan de beelden van een moedeloze medecoureur die hem uit de brandende massa probeerde te redden. Misschien ook aan de reactie van de Nederlandse coureur Gijs van Lennep, die pas door een vraag/opmerking van een reporter erachter kwam wat er was gebeurd. Omdat de crash zich in een uithoek van het circuit voordeed (na het Scheivlak) en de communicatie met de wedstrijdleiding te wensen overliet, waren de reddingstroepen veel te laat.

Veel succes en plezier met de bouw van dit fascinerende onderwerp. Het zegt veel over je toewijding dat je probeert het model waardig te maken aan de in de auto overleden coureur.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 aug, 2019 0:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 984
Zeker een model dat thuis hoort in een Zandvoort verzameling. Zo te zien een flinke uitdaging welke ik met genoegen ga volgen. :) Ik snap die verhoging op het body deel v/d voorkant niet goed. Op de foto lijkt het meer een verdieping.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 aug, 2019 0:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
Als eerste een beetje off topic. Het was nogal een rommeltje op mijn hobbytafel, en dan kon ik af en toe mijn pincet of zo niet meer zo snel vinden.
Dus eerst maar eens een organizer in elkaar gelijmd.
Eens kijken of dat gaat helpen.

photo 482681

Eerst wat detail foto's van de body voor dat ik met mijn vijltjes en schuurpapier aan de slag ging.

photo 482680

Over de zijkant zie je een soort schuine panel line lopen. Niet te zien op de modellen die ik toto nu toe zag. Een restant van het gieten?
Een uurtje zoeken op internet leerde dat het toch echt een panel line is.
Op de laatste Namac beurs was ook een stand van Modelbrouwers.
Ik heb daar onder andere een zeer scherpe kras pen aangeschaft. Die gaat mooi van pas komen.
Wel zeer voorzichtig te werk gaan. Als je uitschiet, ben je met dit zachte materiaal zo een paar uurtjes schuren verder.

Hieronder de bovenzijde, waarop ook vaag de panel line aan de voorkant te zien is. Dwars over de body. Nog net te zien.
Ook de nodige verhogingen, pukkels op de body, ook links in de hoek tussen het verticale en horizontale deel van de body.

photo 482678


photo 482677


En de andere kant, waar ook die schuine lijn te zien is. Die zal dus uitgekrast gaan worden.

photo 482676


En tot slot voor vandaag de achterkant. De schuursporen die je ziet zaten er al. Die zijn kennelijk gemaakt door de fabrikant bij het verwijderen van de ergste giet foutjes.

photo 482679

Tja, dus eigenlijk nog niets gebeurd.
Bij de volgende update de eerste werkzaamheden aan de body om het zo strak mogelijk te krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 aug, 2019 0:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 984
Dat noem jij "niets gebeurd" ? Knappe organizer, die zal goed van pas gaan komen voor nu en de toekomst. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 aug, 2019 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6559
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Succes met dit prachtige eerbetoon, I stay tuned :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 aug, 2019 23:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
Een kleine update.
Dezelfde reeks foto's van de body als eerst. Maar nu na de eerste voorbewerking.
Een uur of 4 aan vijlen en schuren verder.
De cockpit rand heb ik goed glad en strak gekregen.

Wat het gietwerk betreft. Verhogingen kun je wegvijlen en wegschuren. Er zijn ook delen waar de gietfout een soort verdieping achterlaat.
Als het niet veel is kun je de omgeving weg schuren tot alles weer vlak is.
Maar soms zou dat tot teveel weg vijlen en schuren van materiaal leiden.
Dus de volgende fase is het vullen van die gaten met plamuur of primer.

De panellines zijn verdiept of terug aangebracht. Met de kraspen die ik vorige week kocht. Ik wil de panellines in verhouding houden. Vaak zijn ze veel te groot en te breed.
Het lijkt aardig gelukt. We moeten zien wat er van over blijft als eenmaal de primer is aangebracht.

photo 482740


photo 482730


photo 482731

Tevens gaatjes geboord waar later de wielophanging moet komen.
Ook aan de achterzijde voor de wielophanging, de aansluitpunten van de waterkoeling en de brandstofpomp.

photo 482729

En nog een vooraanzicht.

photo 482728

We zijn van de kant. Eens kijken of het wil lukken om er een aanvaardbaar model van te maken.

Bij de volgend update probeer ik uit hoever ik kan komen met het polijsten van de wielophangingsdelen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2019 1:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 984
Het lijkt me nog verdraait lastig om de juiste plaats van de te boren gaten te bepalen. Vergeet je de koelgaten li. en re. in de neus niet uit te boren? :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2019 10:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
@cire430,

Die ben ik niet vergeten, die worden dicht geplamuurd. De March 731 van Williamson had die gaten niet.
Die zaten alleen op de versie van Hesketh, de wagen waar James Hunt in reed.
Deze kit wordt ook aangeboden in die versie, en daarvoor is dan die tweede luchthapper in de versie van Hunt bijgevoegd in deze kit.

Op de wagen van Williamson kun je zien dat er delen van de brede luchtinlaat zijn afgeplakt met tape.
Dat zie je ook op de foto in het begin van dit draadje.
Daar kun je zien dat er bijvoorbeeld alleen links ( van voren gezien) er naast die tape nog een gat is overgelaten.
Maar dat zijn andere gaten dan die voorbereid zijn en die je hier nog ziet.

Die gaten boren is inderdaad een dingetje.
Normaal kun je nog wel zien waar je moet boren. Een kleine verdieping of putje.
Doordat deze kit kennelijk van oude mallen komt, is dat niet altijd meer zichtbaar.
Aan de achterzijde was er in dit geval helemaal niets meer.
Dus een hoop droogpassen met het motorblok en ophanging, en vervolgens zelf bepalen waar de gaten geboord moeten worden.

Tja, maar als het eenmaal klaar is heb ik een vrij uniek model denk ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement