Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 10:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 jul, 2019 23:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Dank voor de reacties, heren.

Persoonlijk denk ik dat iedereen z'n eigen favoriet verf heeft, die naast een bepaalde kwaliteit, ook een bepaalde werkwijze met zich meeneemt. En dat laatste moet bij je passen. Een ab staat hier hoog op het verlanglijstje. Tot die tijd "klussen met spuitbussen: :mrgreen:

patrickpolo schreef:
Verder kan je in de auto veel details verwerken.


En of :) Laat nu vanmorgen de postbode langs zijn geweest met wat "smul spul"

photo 481228

Tot de volgende :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Laatst bijgewerkt door Wolfman op ma 05 aug, 2019 10:14 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jul, 2019 23:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Leuk om te volgen. Zoiets wil ik ook nog een keer bouwen.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jul, 2019 14:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Dank voor je reactie. Het is een leuke kit... Zeker een keer doen :mrgreen:

Intussen uiteraard verder aan de Ford. Ik zat even na te denken over het "speelgoedachtige" chroom welke bv. op de wielen zit. Zo laten is geen optie, ontchroomen wilde ik eigenlijk ook niet omdat ik de rand van de velg zo wilde houden, maar het hart van de velg wel iets minder uitbundig mocht glimmen.

De echte Foose heeft (meen ik) een chromen rand en het hart van de velg is van gepolijst aluminium.
Dus..... Gaan testen op een stuk spreu met een drabje van matte vernis van de Action en panel line vloeistof van Tamiya. Een test overigens die succesvol gebleken is en vertaald is naar de velgen :D

photo 481385
Grijze massa.

Omdat de (acryl) verf in principe niet hecht kruip het een beetje weg. Dus een laagje of zes is wel nodig. Onderstaande foto is na de derde keer.

photo 481386

Op de foto bij kunstlicht komt het nog iets "wittig" over, maar het hart van de velg komt nu (edit: daglicht foto hieronder toegevoegd) mooi zijdeglans over. Ik vermoed dat het toevoegen van de Panel liner het net even dat stukje dekking geeft.

photo 481428


photo 481384
En dit zijn dan de ingrediënten van het brouwsel.

Oei... Kijk nou eens! Er glimt iets op de achtergrond 8) 8) 8)

Tot de volgende :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Laatst bijgewerkt door Wolfman op wo 31 jul, 2019 12:45 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jul, 2019 15:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
wat bedoel je ? De pintjes of hetgeen erop staat :lol: :lol: :lol:
:brouw:
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jul, 2019 11:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Dank voor je reactie Marc :mrgreen:

Inderdaad doelde ik op de glimmers bovenop de flessen, want deze update is afkomstig vanuit de spuitcabine. Ik mag mezelf een tevreden mensch noemen. Foto's ( daglicht ) vertellen in dit geval meer dan 1000 woorden... Eventeel geziene stofjes liggen er los op :lol:

photo 481429
Glimboel totaal.

photo 481433
Glimboel Cabine

photo 481434
Glimboel Motorkap en Dak.

photo 481427
Bumpers. Ontchroomd en nu in bodykleur.

Ik heb in het proces twee mist lagen gelegd, gevolgd door een dekkende laag en afsluitend een wetcoat Reden hiervoor is dat ik deze kleur als enigszins transparant heb ervaren. Volgens mij spuiten de meeste hier binnen twee of drie "gangen", maar ik ben dus pas de wetcoat gaan aanbrengen nadat de dekking al goed was. Tijdens het proces wat stofjes heeeeeeel :cry: voorzichtig met 1000 grid nat weggepoetst. Na de wetcoat was er niets meer van te zien.

Voor diegene die denkt: "Gaat alles dan in een keer goed bij die Wolfman??" Wel... Het antwoord is nee! Bij het achterste deel van de body ontstond na het aanbrengen van de blanke lak het volgende fenomeen.

photo 481435

Ik leef in de veronderstelling dat ik het schuurwerk en het ontvetten correct heb verricht. Al ga ik twijfelen omdat het fenomeen precies op een lastige plek zit. Ook heb ik wel eens iets gelezen over siliconen. Vreemd! Vreemd! Vreemd! :cry:

Primer Lak en blanke lak: Tamiya. Aanbrengen blanke lak 24u na de wetcoat, om volledig te wezen.

Dus even de vraag aan u allen: Kan een van de medebrouwers vertellen hoe dit kan? En kan ik dit verhelpen zonder de boel weer kaal te trekken?

Alvast dank voor de reacties. :mrgreen:

Tot de volgende. :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jul, 2019 13:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
Soms denk je dat iets schoon genoeg is, maar is er later iets langs gegaan.
Heb het zelf ook wel bij de hand gehad.
Ook toen was de laklaag prima, en trad het op bij de blanke lak.
Je kunt proberen met fijn schuurpapier of pad, vanaf ongeveer 1500 of 2000 de lak weer glad te schuren.
Uiteraard zorgen dat je niet door de onderliggende verflaag gaat.
Schoonmaken met een middel wat je betreffende merk verf niet aantast.
Ik gebruik meestal Dasty.
Het ziet er eerst vreselijk uit, maar de nieuwe blanke laklaag zorgt dat je er niets meer van ziet.

Wel even je spuit controleren en even extra goed schoonmaken. Je krijgt dit ook als er bijvoorbeeld een beetje olie meekomt met het spuiten. Als bijvoorbeeld je olie afscheider niet meer goed werkt.

Succes. En niet te lang pielen. Als het niet goed lukt is het gewoon het beste om alles weer kaal te maken en opnieuw te beginnen is mijn ervaring.
Mijn metalen modellen leg ik dan gewoon in de remolie, en na een nacht ben ik dan weer terug bij af.
Maar ik weet niet hoe dat bij plastic gaat.
Het zou jammer zijn als het op gaat lossen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jul, 2019 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 jan, 2018 14:28 pm
Berichten: 63
Woonplaats: amsterdam
Als het alleen je laklaag is kan je inderdaad met heel fijn schuurpapier voorzichtig de lak weer een beetje glad schuren en een nieuwe laklaag aanbrengen
Groet Alex


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 aug, 2019 0:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6559
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Ik werk ook met Tamiya-spuitbussen, behalve de blanke lak.
Als blanke lak gebruik ik die van Gunze, vroeger de kleine blauwe busjes, nu de grotere grijze.

photo 21378

Ook de droogtijd tussen lak en blanke lak duurt bij mij veel langer, nml een dikke week.
Ik laat mijn laatste laklaag zeker een week uitharden, oppervlak-droog is niet niet altijd droog, de lak onderin moet ook hard kunnen worden.
Dan pas ga ik ofwel de decals aanbrengen, ofwel gewoon de blanke lak.

Wat er bij jouw is gebeurd, ik denk dat je teveel in 1ne keer wou spuiten. Nu gewoon mat en glad schuren met 1200 nat of fijner en opnieuw 1 à 2 lagen aanbrengen.
Ook je spuitbus wat opwarmen in een mok heet water heeft voordelen, meer druk en minder verfverbruik.

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 aug, 2019 0:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6559
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Schummie schreef:
...................................

Succes. En niet te lang pielen. Als het niet goed lukt is het gewoon het beste om alles weer kaal te maken en opnieuw te beginnen is mijn ervaring.
Mijn metalen modellen leg ik dan gewoon in de remolie, en na een nacht ben ik dan weer terug bij af.
Maar ik weet niet hoe dat bij plastic gaat.
Het zou jammer zijn als het op gaat lossen.


Als je verf moet verwijderen afkomstig van Tamiya-spuitbussen, gebruik je best gebruikte remolie (Dot3-4) anders gaat die er niet af.
Plastiek gaat niet oplossen, remolie zit trouwens in kunststof potjes in de auto's. Wel gaan de gelijmde onderdelen loskomen. Heb ooit een voorgelakt model van Revell maaaaaaaaaaaaaanden in de remolie laten baden.

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 aug, 2019 10:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Heren, Dank voor de absoluut nuttige reacties. :D

Schummie schreef:
Soms denk je dat iets schoon genoeg is, maar is er later iets langs gegaan.


Ik ben uiteraard zelf nog even nagegaan wat er in de tussentijd gebeurd is met het body deel. Niets dus... Op 1 dingetje na. Ik heb een decal op de achterzijde geplaatst en ook weer verwijderd, omdat ik het niet mooi vond. Deze handeling kan verontreiniging achtergelaten hebben door het beetpakken, iets in het water of lijmresten van het decal. Zou zomaar een oorzaak kunnen zijn.

Nismo schreef:
Ook de droogtijd tussen lak en blanke lak duurt bij mij veel langer, nml een dikke week.
Ik laat mijn laatste laklaag zeker een week uitharden, oppervlak-droog is niet niet altijd droog, de lak onderin moet ook hard kunnen worden.
Dan pas ga ik ofwel de decals aanbrengen, ofwel gewoon de blanke lak.


Deze werkwijze zal ik meenemen en bij de volgende brouw hanteren. Om eerlijk te zijn heb ik me qua droogtijden ietsje meer gebaseerd op ab. Terwijl ik natuurlijk met een spuitbus de verf aanbreng :oops:

Schummie schreef:
Je kunt proberen met fijn schuurpapier of pad, vanaf ongeveer 1500 of 2000 de lak weer glad te schuren.
Uiteraard zorgen dat je niet door de onderliggende verflaag gaat.


Alex64 schreef:
Als het alleen je laklaag is kan je inderdaad met heel fijn schuurpapier voorzichtig de lak weer een beetje glad schuren en een nieuwe laklaag aanbrengen,


Nismo schreef:
Wat er bij jouw is gebeurd, ik denk dat je teveel in 1ne keer wou spuiten. Nu gewoon mat en glad schuren met 1200 nat of fijner en opnieuw 1 à 2 lagen aanbrengen.


Uiteraard ga middels deze drie identieke tips proberen de lak te herstellen. Het zou wat zijn als ik deze zou negeren he.... Lukt het niet dan gaat het onderdeel in de remolie. Niet te lang blijven pielen toch? :mrgreen:

Nogmaals dank voor de hulp en.... Tot de volgende :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement