Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2019 8:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
De vaart zit er goed in momenteel. Je ziet nu veel sneller resultaat van de arbeid en dat is goed te zien aan het tevreden snoetje van Karmijn. :D
Erg leuk om te zien. Ter nabootsing van de cockpit glaasjes gebruik ik meestal epoxy 2-componenten lijm welke kraakhelder opdroogt en m.i. ook een zeer realistisch effect geeft. Roy, je hebt erg veel werk gehad om het gat te repareren voor de toerenteller. Was het niet makkelijker geweest en minder risico op beschadiging om met een holpijpje uit plasticard van b.v. 0,25 mm dik een rondje te slaan en over het gaatje te lijmen? :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 20:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
@Walesha: ja de Honda begint zijn karakteristieke vormen te krijgen en als zodanig herkenbaar te worden. Wat het minder hulp vragen... soms leidt dat toch wel tot kleine ongelukjes. Ook staat de camera niet altijd aan als er fouten worden gemaakt, maar het meeste kan wel worden opgelost. Het is ook niet verkeerd om zelf dingen te willen proberen, die dan al dan niet lukken.

@ETG: leuk dat je een kijkje komt nemen in het topic en op Youtube! Goede tip van het voorzichtig omgaan met de verende onderdeeltjes. Ook wij hebben al te maken gehad met een afgebroken pinnetje van een ophangingspunt, dat bleef in de opening steken. Ik heb dat onderdeel van een boorgaatje voorzien en heb het verstevigd met koperdraad (alleen op dat punt dus, niet de andere bevestigingspunten). Als jij zegt dat de vering fragiel is geloof ik je meteen dus we zullen haar vanaf nu niet meer zo op de proef stellen. Dank voor het advies.

Ook ben ik het met je eens dat Karmijn het goed doet. Het airbrushen doet ze al op de automatische piloot. Eigenlijk is het nu vooral een kwestie nog van haar de instellingen leren en haar te laten zien hoe de airbrush moet worden schoongemaakt, dan zou ze theoretisch zelfstandig aan de slag kunnen. Maarrrr... dat gaan we mooi even niet doen haha, want ik ben erg zuinig op mijn naalden en nozzles. Als ik er al regelmatig eentje sloop (tijdens de bouw trouwens niet, maar een ongeluk zit in een klein hoekje) dan denk ik dat het haar zeker eens zou overkomen. Maar komt vanzelf wel..

@Cire430: ja het gaat lekker he? Hieronder staat vlog 22 en daarna zijn er nog maar 3 te gaan, op de wellicht nog te maken overzichtsvlog met daarin een weergave van het gehele bouwproces na.

Van 2K-lijm als nabootsing van glaasjes had ik nog niet gehoord; de parketreiniger werkt echter ook prima, net zoals Kristal Clear of andere clear, of houtlijm... het is maar net wat voorhanden is. Maar 2K vernis op een onbeschermde decal leggen in een laagje... nee dat zullen we maar niet meer doen haha

Je suggestie van een holpijpje + plasticard is zeker een werkbare, maar je krijgt het (behoudens toeval) niet precies de grootte van het klokje. Misschien lijkt het riskant en veel werk wat ik deed, maar dat was het bepaald niet. Ik was in 5 minuten klaar: laagje secondenlijm om te vullen, daar accelerator overheen dan is het meteen droog. De juiste frees gebruiken en het is afgevlakt :) Wel moet ik zeggen dat ik geluk had precies de juiste frees beschikbaar te hebben, het paste exact.



VLOG 22: SCRATCHBUILDING
(8:44)

Een van de onderdeeltjes benodigd in de volgende stap (een steun voor de achterwielophanging) is een paar weken geleden kwijt geraakt. In deze vlog laten we zien hoe dit onderdeeltje kan worden nagemaakt ('gescratcht'). Hopelijk wordt duidelijk hoe je eraan kunt beginnen en dat het lang niet altijd moeilijk is om iets zelf te maken.

In de video worden (slechts) twee geschreven tips gegeven, de rest van wat je ziet ziet zo specifiek op scratchen -niet zijnde het onderwerp van deze serie vlogs- dat ik jullie verwijs naar wat er te zien is; vragen kunnen natuurlijk altijd gesteld worden.



- Als je een zwart scherm ziet of als je de video op volledig scherm wilt bekijken, klik dan hier: https://youtu.be/DT_m631L0Dc
- Wil je alle video's achter elkaar zien in een afspeellijst, klik dan hier: https://www.youtube.com/playlist?lis...X9bkuGfPOEMR27
- Wij vinden het erg leuk als je je abonneert op ons kanaal. Zo mis je geen enkele video. Klik om te abonneren hier: https://www.youtube.com/channel/UCpA...confirmation=1

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 okt, 2019 11:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Het blijkt maar weer eens dat je nooit genoeg materialen en hulpmiddelen kan hebben. :) Mooi resultaat van jullie scratch werk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2019 14:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Roy, ik heb nog een goede tip.

Wat je met deze info doet is helemaal aan jou, natuurlijk.

Een klein verhaaltje :
Een oom van mij was ooit een enorm fanatieke modelbouwer. Hij was directeur en eigenaar van een grote wasserij dus had hij ook geld genoeg
om de mooiste modellen te kopen. Als ik terugdenk aan de winkels die hij bezocht en de modellen die hij kocht, dan wordt ik elke keer weer
groen van jalouzie........ Veel van de kits die toen maar 2 of 5 gulden kostten, zijn nu minstens tien keer zo veel waard !
Hij bouwde ook veel auto's en die hadden verchroomde delen. Die auto's stonden tientallen jaren op een kast of in een vitrine. Zijn collectie
bleef maar groeien en elke keer als hij plaats moest maken, kreeg ik weer een doos met modellen !!
Nadat de modellen op hun beurt bij mij thuis vele jaren bovenop een kast doorbrachten, werd het tijd om ze af te vegen of zelfs te wassen om
ze echt goed schoon te maken. Veel modellen hadden geen decals, dus er was geen gevaar om ze kwijt te raken.

Toen kwam de verrassing...... Toen ik die oude kits met een zakdoek afveegde, veegde ik ook het chroom eraf...!!! Eerst werd het mat, daarna
werd het plastic zichtbaar.
Inmiddels had Tamiya al acrylverf op de markt gebracht en had ik een potje X-22 in mijn bezit. Ik kwam op het idee om alle verchroomde delen
van die oude modellen in de blanke lak te zetten. Maar vanwege de ouderdom bleek het lood om oud ijzer te zijn..... Het hielp wel om verdere
slijtage te voorkomen, maar de schade was al gedaan door de tand des tijds.

Toen ik eenmaal geld genoeg had om 1:12 racewagens van Tamiya te kopen, herinnerde ik mij die oude kits. Ik wou absoluut voorkomen dat mijn
mooie dure auto's ook hun chroom kwijt zouden raken. De oplossing was makkelijk : spuit of schilder er een laag X-22 overheen !!!

Hielp het ?

Welnu....ruim 30 jaar later glimt het chroom nog als nieuw !!!

Nu kan het zijn dat het chroom, toen (jaren '50 en '60), van een andere samenstelling was of gewoon minder van kwaliteit was. Maar het feit blijft
dat het chroom op mijn modellen na tientallen jaren nog steeds glimt als nieuw.

Natuurlijk kan iedereen deze tip toepassen.
En mogelijk is blanke lak niet eens nodig, op modern chroom. Maar daar kom je pas achter als het te laat is, vele jaren na vandaag.......

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 18:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
@Cire430, het is interessant te zien dat het beschikbare gereedschap toch vaak van pas komt, ook al zou je soms denken dat je iets maar een of twee keer ooit gaat gebruiken.

@ETG: dank voor je uitgebreide bericht en voor het volgen van dit bouwverslag! Mooie anekdote over je oom; ik ben wel een beetje jaloers, in mijn familie was en is niemand geïnteresseerd in modelbouw. Ja, m'n dochter :lol:

Je tip betreffende het beschermen van chroom is op deze bouw niet zozeer van toepassing, omdat wij de chromen delen van primer voorzien (en dus als het ware sealen) en daarna met zwart en daarna chroomverf van Alclad schilderen. Ten slotte gaat er een laag Alclad aqua sealer overheen, om enerzijds te beschermen en anderzijds de chroomglans niet te doen verliezen.

Overigens nog een opmerking over het door jou genoemde X-22; dat is een vernis waarvan het gebruik niet zonder risico is. Heb je een goed, vers potje te pakken dan is het een prachtig middel. Maar ik heb gehoord van meerdere mensen dat ze 'bedorven' X-22 gebruikten welke dan uiteindelijk zorgde voor lakproblemen en beschadigingen. Algemeen advies is dus dat als je potje X-22 al een tijdje in de kast staat, je zou moeten overwegen om een nieuw potje aan te schaffen. Of een (langdurige) test te doen alvorens het op je zorgvuldig gefabriceerde nieuwe model te gebruiken.

Overigens moet ik zeggen dat ik wat je schrijft over het loslaten van het chroom, nog nooit eerder had gehoord. Ik stop deze dus in mijn koker van toepasbare kennis. Nu ik dit zo schrijf, had ik het net zo goed even op kunnen schrijven als kijkerstip in de vlog. Hopelijk denk ik eraan bij de volgende vlog (over de motor) en dan laat ik je tip daar voorbij komen. Hartstikke bedankt, hoe dan ook!



De première van de 23e vlog is straks om 19:00u. Karmijn en ik zijn er vanaf 18:45u. om te chatten, wees welkom!



_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 21:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Roy,

De volgende keer, als je per ongeluk (of expres, als de glans zwart op is) weer zijdeglans zwart spuit in plaats van glans, dan kan je gewoon een
flinterdun laagje Future Floor Wax, of Tamiya X-22 of Mr. Hobby Super Clear erop spuiten. Spuit een zo dun mogelijke laag, maar wel zo dun dat
het gaat glimmen. Daarna gewoon met Alclad Chrome erover. Dan glimt het ook mooi.
Wel de glanslak goed laten drogen, dat mag duidelijk zijn.

Alclad is namelijk gevoelig voor de ondergrond, deze bepaald wat het eindresultaat gaat zijn, niet het zwart zelf. Dat zwart is er alleen maar om
het effect van het chroom of zilver te versterken.
Zó over zijdemat spuiten geeft alsnog een iets matte chroomlaag. Met een glanslaag over het zwart wordt het eindresultaat een stuk glimmender.

In het begin van de film zie ik dat Karmijn met nogal veel druk spuit en de airbrush op een steeds wisselende afstand houdt... Alclad verf houdt
van een (vrij) lage druk (1 bar of iets minder) en een consistente spuitafstand. Zo krijg je het beste resultaat.
Oefen maar eens op een stukje zwartgespoten plastic. Probeer verschillende drukken en afstanden.
De methode in de film zorgt voor veel onnodig verfverbruik. En Alclad is duur....dat had je al gemerkt, neem ik aan ...? ;-)

Alleen kreeg ik wel steeds de verkeerde kriebels, aan het eind van de video, toen ik Karmijn zo met die auto zag zwaaien...........
Al die dunne onderdelen zijn erg kwetsbaar, en onzichtbaar repareren is onmogelijk, tenzij je allemaal nieuwe onderdelen gaat plaatsen !!

Hij wordt wel mooi. Dat is zeker !

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 1:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Ik vind het erg knap dat je Karmijn zoveel activiteiten zelfstandig laat uitvoeren. Als ik deze vlog bekijk zou ikzelf veel te bang zijn dat er onderdelen gaan sneuvelen. Maar jullie deinzen zelfs niet terug om verloren (of evt. gebroken) gewoon zelf te scratchen. Hulde! :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik sluit me aan bij Cire430 en ja, ik heb zo'n vermoeden dat we straks nog nauwelijks het verschil gaan zien tussen het model en de echte! :roll: :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 13:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Hoi Roy en Karmijn,

Weer leuk en indrukwekkend om te zien. Mooi ook om al die oplossingen voor grotere en kleinere problemen langs te zien komen.
Nog een vraagje; Karmijn vraag in deze clip aan je waarom je nu spuit met een Iwata spuit.
Waarop je zegt dat die fijner spuit.
Kun je dat nog iets nader toelichten? Ik spuit met een H&S Evolution mijn 1:43 modellen en ben er eigenlijk best tevreden mee.
Anderzijds uiteraard steeds op zoek naar verbetering.
Vandaar mijn vraag.

Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 18:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Eric........... je weet toch wel dat Iwata één van de grote topmerken is.......Toch ?

Of dacht je dat H&S het enige goede merk is op de markt ?

Ik heb ze allebei en geef absoluut de voorkeur aan Iwata. Maar het ligt wel aan de soort spuitklus die ik ga doen.
Voor elke klus een andere spuit, daar zijn ze voor, daarom zijn er ook zoveel verschillende airbrushes ! ;-)

Het voordeel van Iwata is dat ze veel RVS onderdelen hebben, ook de nozzle is van RVS. Bij H&S gebruiken ze veel
minder RVS en hun nozzles zijn van messing. Van alle onderdelen krijgt een nozzle het meest "op z'n donder", dus
deze moet dan wel van sterk materiaal gemaakt zijn. Mijn messing nozzles (H&S, Badger, (en straks AK)) moet ik
van tijd tot tijd vervangen, terwijl de Iwata nozzles er nog als nieuw uit zien...........

DAAROM kiest men voor Iwata !!! :-)

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement