Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 10:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2019 22:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
Op naar de volgende.

De moeilijkheid van deze kit zit zeker niet in het aantal onderdelen. Maar wel in het slechte gietwerk, slechte pasvorm en een erbarmelijke handleiding.
Carel Godin reed in 1959 in Rheims de GP met deze auto.
Een deel van de hobby bestaat eruit om toch zo'n model zo precies mogelijk te laten overeenkomen met de versie waarin Carel reed.
Er zijn diverse modellen op Internet te vinden, meestal ook hand gebouwd die niet helemaal kloppen.
Latere versies van deze Maseratie hadden een soort vleugels achter de voorwielen.
Carel reed zonder die vleugels, en ook zonder linker spiegel.

Er zijn slechts2 bekende foto's van Carel in zijn bolide. Maar wel in kleur.

photo 469180

Zero Paints heeft ook de kleur voor deze auto. Gezien de goede ervaringen met deze verf dus maar een potje besteld.
Verder zijn er weer weinig decals nodig. Alleen de cijfers, nu zonder roundels, en in het wit.

Hieronder de body. Dit is het resultaat na een uur of drie voorbewerken. Het gat in de body is goed te zien. Dat moet ik nog dichtplamuren.
Omdat de body zo oneffen is, ga ik eerst met de kwast wat dikkere lagen Tamya primer aanbrengen.
Daarna de hele zaak weer afschuren om te zien of ik de oneffenheden op die manier kwijt ben.
En dan daarna de primer nog eens spuiten.
Dat is het plan wat tot een aanvaardbaar resultaat moet leiden.

photo 469179

En dan de manual. Daarop is goed te zien dat de oorsprong van deze SMTS kit eigenlijk Scale Racing Cars is.
Maar ook nu is met goed kleurgebruik nog best een aardig resultaat te krijgen.

photo 469181

Dan de rest van de onderdelen.
Een meevaller, door de erg goede spaakvelgen. Die vormen straks een belangrijk onderdeel van het aanzien van dit model.

photo 469182

En dan nog wat delen van de wielophanging, de stoel en nog wat onderdelen.

photo 469183

En de bodem, die ook erg veel bewerking behoeft. Samen met de cockpit die nog redelijk gedetailleerd is.

photo 469184

Nog heel wat te vijlen, schuren, plamuren en weer schuren te gaan. Omdat de body nog best wat details heeft is het de kunst om de zaak glad te krijgen, en toch de details zoals de panellines en dergelijke te behouden.
We zullen zien of het wil lukken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2019 22:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
weer nen toffe mooi mooi


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2019 20:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Wielen zien er inderdaad heel mooi uit.
De body heeft nog een beetje TLC nodig.
:shock:

Die luchtsleuven lijken ook niet helemaal te kloppen.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2019 0:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6559
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
succes :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2019 7:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
Die kan wel wat TLC gebruiken. Ik weet niet of je familiair bent met een glasvezelpen? Deze kan je ook helpen bij het schuren en behouden van details.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2019 8:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
@ Sileznoz.
Nee,
Ik ben niet bekend met een glasvezelpen. Schuur je daarmee?
De body heeft inmiddels de nodige uurtjes TLC over zich heen gehad.
Ik zal binnenkort wat foto’s plaatsen.
Ook alvast wat aan het droogpassen geweest. Dan zie je bijvoorbeeld dat de wielophangingen de body raken en bij het monteren scheef zouden komen te zitten.
Dus de openingen in de body moeten wat vergroot worden.
Daar kun je beter in deze fase achterkomen dan nadat je alles mooi in de lak hebt zitten.
Bij het vorige model miste ik een onderdeel van het stuur.
Hier heb ik 2 delen waarvan ik nog niet weet waar ze moeten. Het lijken op delen van de ophanging, maar in de handleiding komen ze niet naar voren.
Bijzonder, ook al omdat dit model niet uitmunt in het aantal onderdelen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2019 10:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
dat kan je gebruiken om te schuren, je hebt ze in versies met stiftjes van 3mm en 5/6mm. Als je een nieuwe stift gebruikt, eerst even te ver uitdraaien, met de punt naar beneden op een hard vlak zetten en even wiebelen tot je voelt dat de lijm een beetje meegeeft. Dan schuurt ie zachter, anders heb je grote kans dat je in het begin krassen gaat trekken. Klinkt nu misschien cryptisch, maar je gaat het wel snappen als je het zou gebruiken.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 feb, 2019 1:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
Even een kleine update.
De body is meer werk dan verwacht. Ook de overige delen vereisen veel veilen, schuren, passen, boren.
En dat steeds opnieuw. Gelukkig is witmetaal makkelijk te bewerken. Maar je kunt het maar beperkt buigen.
Dat moet in 1 of 2 keer goed, anders breekt het.

Eerst de body met de hand dik bewerkt met primer.

photo 469714

Daarna nat tot en met korrel 2000 afgeschuurd. Zie hieronder het resultaat. De body is nu klaar voor de eerste primer laag.
Het gat in de motorkap is gedicht, en 1 van de gaatjes voor een spiegel ook.

photo 469717

Na lang zoeken nog een foto gevonden waar aan de auto van Carel in Frankrijk gewerkt wordt. Ook daar zie je dat de vleugels achter de wielen niet aanwezig waren bij zijn race in Frankrijk.
Ook is te zien dat inderdaad alleen links een spiegel aanwezig was.
Het lettertype voor de racenummers zijn hier ook goed te herkennen.
Wel een verschil met hoe een huidige Formule 1 wagen voor een race geprepareerd wordt.

photo 469718

De voorwielophanging moet in gepolijst metaal geverfd worden. Ik heb ervoor gekozen om die delen zodanig te polijsten dat geen verf nodig is.
Onderstaande foto is een afbeelding van de eerste fasen.

photo 469715

En nog wat andere delen die een meer of mindere lange bewerking hebben ondergaan.

photo 469716

Alles is inmiddels voorzien van tandenstokers, en gereed om de primer te ontvangen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 feb, 2019 16:45 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 28 nov, 2005 21:59 pm
Berichten: 1922
Woonplaats: Veenendaal
Lekker bezig!!

Ik kan niet zo veel zeggen over de werkwijze want ik ben totaal niet bekend met witmetaal.
Wel mooi om naar te kijken :wink:

_________________
Afbeelding
http://www.hobby2wheels.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 feb, 2019 16:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
Schummie ge bent weer lekker bezig he ik vind het prachtig hoe gij te werk gaat
Ik blijf volgen , ben er fan van en zeker die oude Formules
Doe zo verder makker
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement