Op naar de volgende.
De moeilijkheid van deze kit zit zeker niet in het aantal onderdelen. Maar wel in het slechte gietwerk, slechte pasvorm en een erbarmelijke handleiding.
Carel Godin reed in 1959 in Rheims de GP met deze auto.
Een deel van de hobby bestaat eruit om toch zo'n model zo precies mogelijk te laten overeenkomen met de versie waarin Carel reed.
Er zijn diverse modellen op Internet te vinden, meestal ook hand gebouwd die niet helemaal kloppen.
Latere versies van deze Maseratie hadden een soort vleugels achter de voorwielen.
Carel reed zonder die vleugels, en ook zonder linker spiegel.
Er zijn slechts2 bekende foto's van Carel in zijn bolide. Maar wel in kleur.
Zero Paints heeft ook de kleur voor deze auto. Gezien de goede ervaringen met deze verf dus maar een potje besteld.
Verder zijn er weer weinig decals nodig. Alleen de cijfers, nu zonder roundels, en in het wit.
Hieronder de body. Dit is het resultaat na een uur of drie voorbewerken. Het gat in de body is goed te zien. Dat moet ik nog dichtplamuren.
Omdat de body zo oneffen is, ga ik eerst met de kwast wat dikkere lagen Tamya primer aanbrengen.
Daarna de hele zaak weer afschuren om te zien of ik de oneffenheden op die manier kwijt ben.
En dan daarna de primer nog eens spuiten.
Dat is het plan wat tot een aanvaardbaar resultaat moet leiden.
En dan de manual. Daarop is goed te zien dat de oorsprong van deze SMTS kit eigenlijk Scale Racing Cars is.
Maar ook nu is met goed kleurgebruik nog best een aardig resultaat te krijgen.
Dan de rest van de onderdelen.
Een meevaller, door de erg goede spaakvelgen. Die vormen straks een belangrijk onderdeel van het aanzien van dit model.
En dan nog wat delen van de wielophanging, de stoel en nog wat onderdelen.
En de bodem, die ook erg veel bewerking behoeft. Samen met de cockpit die nog redelijk gedetailleerd is.
Nog heel wat te vijlen, schuren, plamuren en weer schuren te gaan. Omdat de body nog best wat details heeft is het de kunst om de zaak glad te krijgen, en toch de details zoals de panellines en dergelijke te behouden.
We zullen zien of het wil lukken.