Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 3:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 jan, 2019 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
Zoals beloofd. De start van het project rond de Cooper Climax T51 zoals bereden door Carel Godin de Beaufort in 1960 te Zandvoort.
Carel, de eerste Nederlandse F1 coureur de erin slaagde punten voor het wereldkampioenschap te behalen.
Het was eigenlijk een F2 wagen, maar in die tijd mochten die ook meedoen aan het F1 wereldkampioenschap. Het verhaal gaat dat de auto 4 inches, ongeveer 10 cm verlengd was om de nogal groot uitgevallen Carel te laten passen.
Ik heb even met de gedachte gespeeld om het model iets te verlengen. Maar de enorme hoeveelheid werk weegt niet op tegen het niet af nauwelijks zichtbare resultaat in deze schaal.

Zie hier wat foto's van de race destijds in Zandvoort.

photo 467427

photo 467426

Wat decals betreft hoef ik eigenlijk alleen roundels met zijn nummer 20 te maken of te kopen. Hij schreef de auto destijds in onder de naam van zijn landgoed "Ecurie Maarsbergen"
Daar is ook een logo van. Maar vermoedelijk stond dat nog niet op deze wagen.
Ik heb dat logo wel, dus kan ik hem printen en er een decal van maken. Maar eerst maat eens uitzoeken of dat logo toen al gebruikt werd.

De kleur was donker Brittish Racing Green. Hieronder een foto van een recentere historische race in kleur.

photo 467430

Het is een kit die opnieuw uitgebracht is met gebruik van de oude mallen. Met relatief weinig onderdelen. Maar met vrij veel werk om het strak te krijgen.

photo 467429

Ook de bijgeleverde instructies vereisen een wat meer ervaren modelbouwer. Een soort "exploded view" met schetsachtige tekeningetjes is het wel zo'n beetje.

photo 467428

Toch denk ik dat een redelijk strak model mogelijk is. Op de bovenste zwart wit foto's is goed te zien dat de auto erg glanzend was.
Ik ga dus wederom, nu gewapend met iets meer ervaring het model afwerken met zero paints verf en lak.

Ik hoop dat dit project iets sneller voltooid kan worden dan de drie maanden die ik voor de laatste Jan Lammers nodig had.

Wordt vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2019 0:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6559
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Succes :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2019 10:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 dec, 2015 16:20 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Temse
Succes ermee.
Marc S.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2019 11:27 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6301
Woonplaats: Blauwhuis
De kit oogt simpel, maar ik weet ondertussen dat dit soort toch wel enige kennis vereist.
Ik kan er nog steeds slecht mee met witmetaal, het is zo zacht dat bij de minste of geringste kracht al krom is.
Voor m'n midget moet ik nog proberen het raamframe recht te krijgen voor ik het er op kan zetten.
Het is wel weer een juweeltje wat je ons laat zien.
Ik hou van dat soort auto's

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jan, 2019 0:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
Weer een stapje verder.
Vijlen, schuren, passen. Beetje buigen. Het nadeel van witmetaal is ook gelijk het voordeel. Je buigt het nogal makkelijk. Je moet wel goed nadenken en passen voordat je gaat buigen.
Je hebt namelijk maar drie kansen bij die dunne delen zoals bijvoorbeeld de wielophangingen. Bij de vierde keer knap het af.

Alles voorzien van de bekende tandenstoker en gereed voor de primer.

photo 467695

Een deel van de voor en achterwielophanging heb ik al samengebouwd. Daarmee hoop ik een strakker geheel te krijgen. De detaillering van de ophanging in witmetaal komt niet in de buurt van de recente Tameo modellen.

photo 467693

De body is voorbewerkt, ontvet en geplamuurd. Ook heb ik de panel lines wat verdiept met een mesje. Ontvetten doe ik meestal met de onvolprezen dasty van de Wibra. De cover van de carburateurs heb ik ook alvast geplaatst. Dat ziet er straks strakker uit is de hoop na het spuiten.

photo 467694

Omdat ik een iets mindere ervaring had met de zero paints primer grijp ik terug op de Tamya spuitbus. Maar om dat te kunnen gebruiken in mijn airbrush heb ik gaatjes geboord in de spuitbus om de aerosol te laten ontsnappen. Oppassen, want dat is brandbaar. Nadat alle druk eraf was heb ik de bus opengesneden. En vervolgens de primer in lege verfflesjes gedaan die ik nog had.
Een kijken of nu de draadvorming achterwege blijft.
Doe dit niet zomaar. Er staat behoorlijk wat druk op zo'n spuitbus. En niet in de buurt van open vuur.

Verder blijkt 1 van de etched delen te missen. De spaken van het stuurwiel. Die is 3-spakig. In mijn reservedelen doos vond ik nog vierspakige onderdelen van een velg. Ik ga dat proberen te gebruiken als oplossing. Die extra spaak moet dan maar.

Zodra de primer erop zit, en ik tevreden ben over de gladheid van de carrosserie kom ik met een volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jan, 2019 0:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
Beste Schummie das wel gevaarlijk wat je doet er zijn betere manieren hoor om een spuitbus te decanteren , simpel en je hoeft de bus niet te doorprikken en zo blijft de verf langer bewaard en gebruik je alleen wat je nodig hebt en de rest blijft in de spraycan
gewoon het spuitkopje voorzichtig uiteen halen zodanig dat je het nog kan gebruiken op de spuitbus de uitkomende zijde daar zorg je voor dat je er een darmpje op krijgt ( lukt wel hoor ) en je hangt het darmpje in een flesje en spuit zoveel je nodig hebt in dat flesje , giet het over in je ab en je kan airbrushen
Let wel er zit in de verf iets wat na het overgieten de verf enorm laat schuimen heel even , daarom roer je best eerst even in je flesje dan is dat product uitgewerkt
zo doe ik het al een hele tijd
suc6 ermee
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jan, 2019 1:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
Coachke,

Bedankt voor de tip. Maar ik heb eerst de spuitbus onderste boven een tijd ingedrukt gehad. Tot de meeste druk eraf is. Daarna de gaatjes geboord. De hele inhoud vervolgens in flesjes gedaan.
Die heb ik eerst inderdaad geroerd, en even uit laten schuimen.
Binnenkort kijken hoe deze primer uit gaat werken met mijn airbrush.

Zo leren we elke keer weer iets bij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jan, 2019 10:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4367
Woonplaats: Aartselaar
Bij mij zalig ik heb de VW bus van Jagermeister zo gespoten omdat ik langs geen kanten kan omgaan met de spuitbussen van Tamiya
Daarom de verf overgeheveld naar een flesje , maar pas op want de verf kan nu wel uitdrogen en in de bus dus niet daar blijft de verf eeuwig (? ) goed in
Ik denk nu wel dat het uw bedoeling is om de primer eeuwig bij te houden he :lol:
Nu om verder te gaan kijk ik al uit naar het vervolg van deze fantastische bouw
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jan, 2019 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6559
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
coachke schreef:
Beste Schummie das wel gevaarlijk wat je doet er zijn betere manieren hoor om een spuitbus te decanteren , simpel en je hoeft de bus niet te doorprikken en zo blijft de verf langer bewaard en gebruik je alleen wat je nodig hebt en de rest blijft in de spraycan
gewoon het spuitkopje voorzichtig uiteen halen zodanig dat je het nog kan gebruiken op de spuitbus de uitkomende zijde daar zorg je voor dat je er een darmpje op krijgt ( lukt wel hoor ) en je hangt het darmpje in een flesje en spuit zoveel je nodig hebt in dat flesje , giet het over in je ab en je kan airbrushen
Let wel er zit in de verf iets wat na het overgieten de verf enorm laat schuimen heel even , daarom roer je best eerst even in je flesje dan is dat product uitgewerkt
zo doe ik het al een hele tijd
suc6 ermee
Marc


Gewoon een rietje over de spuitkop schuiven en de andere kant in een flesje/potje steken en spuiten tot je genoeg hebt. Wat in de bus blijft, blijft langer goed.
Potje even laten "uitdampen" en klaar voor de airbrush. Nadien potje proberen luchtdicht af te sluiten om langer te kunnen bewaren.

Als lid van het veiligheidscomité op mijn werk zeg ik; NOOIT gaatjes in een spuitbus boren, ook al denk je dat de druk weg is. Ontploffingsgevaar is er altijd :!: :!: :!:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2019 15:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 830
Ik zal het niet meer doen. De aangedragen oplossingen met slangetjes werken ook eenvoudiger.
Ik ben wel zeer te spreken over het spuiten van deze primer met de airbrush.
Ik heb het onverdund gespoten op 1,4 bar en een 0,4 naald.
Je moet wel meteen na het werken je spuit schoonmaken. De primer wordt vrij snel hard of droog en er kwamen al een soort van vellen aan de binnenkant van het verfreservoir.
Als de zaak goed droog is, ga ik de body weer glad schuren. En dan zal ik tevens weer een aantal foto’s plaatsen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement